Hírlevél 2017. április

2017. áprilisi  közlekedési korlátozások Magyarországon: a nehéz-tehergépjárművek tilalmi órarendje Magyarországon:

2017. április 1. (Szo) 22:00 órától » 2017. április 1. (V) 22:00 óráig

2017. április 8. (Szo) 22:00 órától » 2017. április 9. (V) 22:00 óráig

2017. április 13. (Cs) 22:00   órától » 2017. április 14. (P)             22:00 óráig

2017. április 15. (Szo) 22:00   órától » 2017. április 17. (H) 22:00 óráig

2017. április 22. (Szo) 22:00 órától » 2017. április 23. (H) 22:00 óráig

2017. április 29. (Szo) 22:00 órától » 2017. május 1. (H) 22:00 óráig

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON — Márciusra a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályváltozás 2014 decemberében, azonban továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik

Lengyelország bevezeti a SENT nevű rendszert, a magyar EKAER mintájára

Lengyelországban hamarosan bevezetik a közúti szállítmányokat bejelentő és megfigyelő rendszert, a SENT–t. A közúti áruszállítás ellenőrzésére létrehozott rendszerről szóló törvény 2017. április 17-én lép hatályba, a büntetéseket azonban csak május 1-jén kezdik meg.

Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy Lengyelországban bevezetik a SENT, a magyar EKAER megfelelőjét, azaz a közúti szállítmányokat bejelentő és megfigyelő rendszert. A közúti áruszállítás ellenőrzésére létrehozott rendszerről szóló törvényt 2017. április 3-án hirdették ki, és 14 nappal később, április 17-én lép hatályba. Ám néhány rendelkezése, mely a törvény előírásainak megszegéséért kiszabott büntetésekre vonatkozik, csak 2017. május 1-jén lép életbe.

A teljes törvényt, lengyel nyelven innen tölthetik le: A közúti áruszállításról szóló lengyel törvény szövege

A bejelentésre kötelezett áruk

Folyékony üzemanyagok, ebben: motorbenzinek és dízelolaj, biodízel; kenőolajok, üzemanyag adalékok, etilalkohol bázisú fagyállók, hígítók és oldószerek,  részben és teljesen denaturált szesz, szárított dohány, azaz olyan termékek, amelyek gyakran képezik a szabálytalan áfa- és jövedékiadó-elszámolások, csalások tárgyát, ezáltal a legnagyobb veszteségeket okozzák az állami költségvetésnek.
A teljes listát ITT találja >> BEJELENTÉSKÖTELES TERMÉKEK LISTÁJA
Az „érzékeny termékek” listáját szükség esetén kiegészítik.

A törvény nem vonatkozik

  • a zárjeggyel ellátott, az egyedi kiszerelésű termékekre,
  • sem az 500 kg (vagy 500 liter) mennyiség alatti szállítmányokra.
  • Kivételt képeznek a postai küldemények és a katonai ill. nemzetközi szervezetek céljára/járműveivel végzett szállítások is.

A törvényben javasolt megoldások figyelembe veszik a német, magyar és portugál tapasztalatokat. Az egyik leglényegesebb különbség a magyar rendszerhez képest, hogy a bejelentési kötelezettség a Lengyelországból és Lengyelországba irányuló fuvarok MELLETT a tranzitszállításokra IS vonatkozik, ami jelentős feladatokat ró többek között a magyar szállítmányozó cégekre.

A közúti áruszállítások megfigyelését a Országos Adófelügyelet (Krajowa Administracja Skarbowa – KAS) által vezetett Adó-Vám Elektronikai Szolgáltató Platformról (PUESC) elérhető SENT megnevezésű tele-informatikai rendszer végzi. Ez fogadja és tárolja majd az interneten érkező bejelentéseket, azok kiegészítéseit, valamint az ellenőrzésre vonatkozó adatokat. A referenciaszámot – a magyar rendszerhez hasonlóan – az áru belföldi feladója vagy belföldi átvevője kéri meg, azonban a tranzit szállítások esetén ez a lengyel illetve külföldi szállítmányozó feladata.

A honlap egyelőre nem elérhető, a rendszert még tesztelik.

Az eljárást a külföldi szállítmányozók számára egyszerűsítették, tőlük nem követelik meg az elektronikus aláírást és a teljes körű regisztrációt. A referenciaszám 10 napig lesz érvényes, átadható SMS-ben, e-mailen vagy kinyomtatott formában.

Szankciók

Az ellenőrzést az útdíjfizetés felügyeletére jogosult szolgálatok – a rendőrség, a közlekedési felügyelet (ITD), illetve a vám- és határőrség – végezhetik.

  • A feladó ill. átvevő cég általi bejelentés hiányában vagy valótlan adatokat tartalmazó bejelentés esetén a szállítmány értékének 46%-át kitevő, de nem kevesebb, mint 20 000 zloty pénzbüntetés szabható ki.
  • Ha a szállítmányozó elmulasztja a bejelentést, az 20 000 zloty pénzbüntetést von maga után. Amennyiben a bejelentés adatainak kiegészítésében vagy aktualizálásában van mulasztás, akkor 5000 zloty bírság róható ki.
  • Amennyiben a rakomány nem felel meg fajtája, mennyisége, tömege, térfogata szempontjából a bejelentett adatoknak, vagy az áruszállítmány emelt kockázattal jár, a jármű vámzárral látható el, illetve ha nem történt meg a szállítmány bejelentése – a jármű és/vagy csak a rakomány lefoglalható.

A gépkocsivezető felelőssége arra terjed ki, hogy a referenciaszám (vagy az azt helyettesítő dokumentumok) nélkül nem indulhat el, ellenkező esetben a pénzbüntetés 5000-7500 zloty lehet.

A lengyel pénzügyi tárca számításai szerint az adórendszerben elkövetett szabálytalanságok kiküszöbölése az áfa és jövedéki adó terén kb. 6,5 milliárd zloty többletbevételt jelent a költségvetés számára 2017. és 2026. között.

Türelmi időszak

A büntetéseket csak 2017. május 1. után kezdik el kiszabni.

Belgium is bevezette kabotázsra a minimálbér alkalmazását

Belgiumban végzett kabotázs esetén be kell jelenteni a munkavállalókat, illetve a cégtulajdonosokat is a belga hatóságnak a www.limosa.be honlapon.
Valamint a kabotázs időtartamára a fuvarozási szektorra vonatkozó minimálbért kell fizetni a munkavállaló részére. Az összegek megtalálhatók

–     a belga kormány honlapján
https://www.salairesminimums.be/document.html?jcId=e4f43b8462814a79b780b4feb1ae1eaa&date=03/04/2017

–    az alábbi táblázatban

Gépjármű-kategória

38   órás       hét

39 órás hét
6 napos fizetett kompenzációval

7 tonna raksúlyú jármű vezetője

10,8865 €

10,6075 €

7–15 tonna raksúlyú jármű vezetője

11,1310 €

10,8455 €

15 tonna feletti raksúlyú jármű, nyerges   szerelvény, ADR-es és hűtős jármű gépkocsivezetője

11,5210 €

11,2250 €

Fontos!
A honlapon való regisztrációkor (create an account) CSAK természetes személyt lehet bejelenteni, cégnevet nem fogadnak el.

Októberig zárva az Arlberg-alagút

2017. április 24. és október 2. között útfelújítási munkálatok miatt mindkét irányban lezárják az S16-os autópályán, Tirol és Voralberg között található Arlberg-alagutat.

A kiterjedt felújítási munkálatok és az új menekülési útvonalak kiépítése miatt minden forgalóm elől lezárják az S16-os autópályán Tirol és Voralberg között található Arlberg-alagutat.

A járművek a lezárás ideje alatt alternatív útvonalként az Albert-hágót (B 197 / L 197), valamint az alábbi linket látható alternatív útvonalakat használhatják Svájcban illetve Németországban.

http://www.asfinag.at/documents/10180/16108/Sperre_Arlberg_Ausweichrouten_EN.jpg/698252ab-399e-4f41-bc50-d6a784ab4b71?t=1427298234488

Kötelező lesz az előzetes elektronikus árunyilatkozat benyújtása Törökországban

Az IRU-tól és annak török tagegyesületétől (TOBB) kapott információk alapján a következőkről tájékoztatjuk Önöket:

A török vámigazgatás 2017. április 25-től kezdődően kötelezővé teszi a Törökországba közúton belépő, vagy az országon tranzitban áthaladó szállítmányok vonatkozásában az előzetes árunyilatkozat benyújtását, mely kötelezettségnek elektronikus úton kell eleget tenni a Vámügyi  Általános Kommüniké (TIR végrehajtási eljárások 1. sorozat) 24. cikk (1) előírásai szerint.
A fenti kötelezettség teljesíthető a török vámigazgatás által kifejlesztett „TIRCUS” elnevezésű online alkalmazással, de ugyanúgy lehetséges az IRU TIR-EPD alkalmazása használatával is.

A bevezetésre kerülő előzetes elektronikus árubejelentési kötelezettség a TIR fedezete mellett végzett fuvarfeladatokat érinti, míg a Tranzit Egyezmény alapján biztosított vám-garanciával rendelkező szállítmányok nem esnek ezen kötelezettség alá.

Elektronikai rendszerek karbantartása a kazah vámhatóságnál

Az IRU-tól kapott információ alapján az alábbiakról tájékoztatjuk Önöket:

Kazahsztánban a vámhatóság elektronikai rendszereinek karbantartása véget ért, ismét fogadják az előzetes, elektronikus árunyilatkozatokat (TIR-EPD).

Az osztrák parlament előtt a fuvarozókra vonatkozó szabályokat könnyítő törvénymódosítási javaslat

Az   osztrák Szövetségi Munkaügyi, Szociális és Fogyasztóvédelmi Minisztérium   arról tájékoztatta Magyarország bécsi nagykövetségét, hogy az osztrák   szövetségi kormányban – az MKFE közreműködésével összeállított kérdések és   javaslatok alapján – döntés született a Bér- és szociális dömping elleni   törvény 2017. januártól hatályos változatának módosításáról a fuvarozó ágazat   vonatkozásában. Amennyiben a javaslatra az osztrák parlament rábólint, 2017.   június 1-től jelentős könnyítések léphetnek életbe az áru- és   személyszállítási ágazatban tevékenykedő külföldi vállalkozások   adminisztrációs kötelezettségeiben.

Az osztrák kormány a törvénymódosítási javaslatot benyújtotta a parlamentnek, annak megszavazása esetén a módosítás tervezett hatálybalépése 2017. június 1-től várható.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a módosítások egyelőre csak tervek, így jelenleg a hatályos törvény rendelkezései alapján kell eljárni.

Az MKFE ettől függetlenül továbbra is tartja magát ahhoz az álláspontjához, hogy a fuvarozói szektorra nem terjedhet ki a kiküldetési irányelv hatálya – nem csak Ausztria, hanem az Unió egésze tekintetében.

Az osztrák szabályokkal kapcsolatban ugyanakkor elkészült az a munkaanyag is, amelyet megküldtünk a március 16-án, az MKFE részvételével megalakult Monitoring Bizottságnak. A javaslatcsomagban az Egyesületünk egyértelműen kifejezte aggályait az LSD-BG-vel kapcsolatban. Az MKFE arra is felhívta a figyelmet, hogy az adminisztrációs terhek csökkentése önmagában nem oldja meg azt a problémát, amelyet Ausztria esetében a helyi, ágazati kollektív szerződésekben lefektetett szerteágazó, Magyarország tekintetében gyakran relevanciával sem bíró minimálbér szabályok, illetve a nemzetállamok egyéni bérszámfejtési  gyakorlatai, valamint az erre vonatkozó magyar jogszabályok figyelmen kívül hagyása jelent.

Az osztrák parlament elé beterjesztett módosítási terv legfontosabb elemei

Munkavállalók bejelentésének egyszerűsítése
A módosítás elfogadása esetén a fuvarozók hat hónapos általános keretbejelentést tehetnek, a konkrét kiküldetések és megbízások megadása nélkül. A keretbejelentésben az ez időszak alatt várhatóan kiküldésre kerülő munkavállalók adatait és a használt járművek rendszámát kell megadni. Újabb munkavállalók kiküldetése, vagy további járművek bevetése esetén módosítandó a bejelentés. A megbízó adatait és a munkavégzés helyét a jövőben nem kell megadni. A „fuvarozó” fogalma magában foglalja úgy az áru-, mint a személyszállítással foglalkozó vállalkozásokat, ahogy az idegenforgalmi célú személyszállítást is.

A munkavégzés helyszínén tartandó dokumentumok
A módosítás elfogadása esetén a jövőben kizárólag a munkaszerződést/foglalkoztatói igazolást és a munkaidő nyilvántartást szükséges a járműben tartani. A további dokumentumokat nem lesz szükséges a munkavégzés helyén tartani, de az ellenőrző hatóság felszólítására be kell bemutatni azokat. A bérkifizetésre, munkavállalók bejelentésére (ZKO) és biztosítási jogviszony igazolására (A1) vonatkozó dokumentumok a helyszínen elektronikus formában is bemutathatók erre alkalmas eszközön.

Munkavállaló képviselőjének megnevezése
A jövőben – amennyiben a munkaadó nem jelöl ki egyéb képviselőt – automatikusan a gépjárművezetőt kell kapcsolattartónak tekinteni.

Életbe lépett az új schengeni határellenőrzési kódex

2017 áprilisában hatályba lépett új schengeni határellenőrzési kódex nem eredményezett megnövekedett várakozási időt a határokon.

2017. április 7-én hatályba lépett az új schengeni határellenőrzési kódex. A rendelet értelmében minden Schengen zónába belépő állampolgár – EU tagország állampolgára, harmadik ország állampolgára – úti okmányait ellenőrizni kell, belépéskor és kilépéskor egyaránt. Erre azért van szükség, hogy a hatóságok meggyőződjenek arról, hogy az illető nem jelent biztonsági, közrendvédelmi, illetve közegészségügyi kockázatot a Schengen zónában.

Ilyen ellenőrzésre a szlovák-ukrán, a magyar-horvát, a magyar-ukrán, a magyar-szerb, a szlovén-horvát, román-magyar határátkelőhelyeken kell számítani – mind belépéskor, mind kilépéskor.
A magyar-román határon a Magyarországról kilépő utasokat csak szúrópróbaszerűen ellenőrzik, befelé azonban valamennyi utasnál az új ellenőrzést kell alkalmazniuk.

A román határrendészet honlapján folyamatosan frissülő adatok szerint a várakozási idő mindenütt megfelel a megszokott forgalmi adatoknak.

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU  fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !

www.ibuszvam.hu

HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

Balesetmentes közlekedést kívánunk !

IBUSZ Vámügynökség

www.ibuszvam.hu

Kategória: Magyar