Hírlevél 2016. szeptember

2016. szeptemberi közlekedési korlátozások Magyarországon: a „kamionstop”, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek közlekedési korlátozása — mind belföldeseknek, mind pedig nemzetköziseknek — szombatonként 22:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. Telephelyre hazagurulni nem lehet.

A kamionstop őszi rendje szerint

Mint minden évben, így idén szeptember 1-jétől is kezdetét vette a kamionstop őszi rendje: ez annyit tesz, hogy a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárműveknek szombatonként nem délután, hanem csak szombat este, 22:00 órától kell megállniuk. A korlátozás a belföldi és nemzetközi viszonylatban haladókra egyaránt vonatkozik. Telephelyre hazagurulni nem lehet.

Nehéz tehergépjárművekkel tehát szeptemberben hazánk útjain közlekedni tilos a következő napokon:

  1. szeptember 3.      (SZO) 22:00 órától » szeptember 4. (V) 22:00 óráig
  1. szeptember      10. (SZO) 22:00 órától » szeptember 11. (V) 22:00 óráig
  1. szeptember      17. (SZO) 22:00 órától » szeptember 18. (V) 22:00 óráig
  1. szeptember      24. (SZO)22:00 órától » szeptember 25. (V) 22:00 óráig

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON

Szeptemberre a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak, az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik.
A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, mely közvetlenül elérhető  itt: MEGNYITÁS

NEM LEHET HAZAGURULNI A TELEPHELYIG!

Az államhatártól sajnos nem lehet hazagurulni a telephelyig vagy a lerakóhelyig. Ez a kedvezmény minden évben csak júliusra és augusztusra vonatkozik.

Forgalomkorlátozás és határzár Szlovákiában

Részleges közlekedési korlátozás és határzár lesz érvényben 2016. szeptember 16-án Szlovákiában a pozsonyi uniós csúcstalálkozó miatt.

A pozsonyi uniós csúcstalálkozó miatt Pozsony környékén az alábbi közlekedési korlátozásra, lezárásra, terelésre kell számítani szeptember 16-án:

  • D1-es      autópálya Zlaté Piesky kijárat, reggel 07:00 és 10:00 között;
  • A 7,5 tonna      alatti járműveket a főutakra terelik;
  • A 7,5 tonna      feletti járműveknek a jobb sávban kell várakozniuk.

További korlátozás, hogy a  12 tonna feletti járművek nem használhatják a lengyel-szlovák határátkelőket 00:00 és 15:00 óra közötti, valamint a magyar-szlovák, cseh-szlovák és osztrák-szlovák határátkelőket 17:00 és 20:00 óra közötti időszakban.

Az IRU megoldást sürget a Calais-i helyzetre

Jan Nemec, az IRU EU-ba delegált képviselője levélben fordult a francia miniszterelnökhöz, Manuel Valls-hoz a menekülthelyzet okozta Calais-i problémák ügyében, amelyre még mindig nem született megnyugtató megoldás.

Az IRU elismerte a hatóságok eddigi munkáját és erőfeszítéseit, amit a Calais-i kikötőben és a Csalagútnál tettek a biztonság érdekében. Ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy a fokozott biztonsági intézkedésekre továbbra is szükség van a fő útvonalakon, különösen az éjszakai órákban. A körgyűrűn tapasztalható atrocitások emelkedő száma miatt egy 4 méter magas, 2 kilométeres kerítés építése kezdődött ebben a hónapban, de az IRU arra figyelmeztet, hogy a kerítés nem jelent megoldást, csupán az autópálya vagy a körgyűrű távolabbi szakaszaira, más helyszínekre telepíti át a problémát. Az IRU szerint a rendőri jelenlét megerősítése és az ellenőrzőmódszerek kiszélesítése elengedhetetlen ahhoz, hogy a kikötő elérése sokkal biztonságosabb legyen mindenki számára. Ezeken túl a legfontosabb feladat, hogy megoldott legyen a kamionsofőrök valós idejű informálása az aktuális helyzetről. Az intézkedések nem várhatnak tovább, mivel a nyári időszakban ismét megemelkedett a migránsok száma, ezzel egyidejűleg nőtt a támadások száma és a brutalitás mértéke is.

A rendőr szakszervezetek bejelentették, hogy biztonsági csapataik túlterheltek, olyan eset is előfordul, hogy négy rendőrnek kell intézkednie száz migránssal szemben. Az árufuvarozók is hasonló idegőrlő helyzetekkel szembesülnek, saját testi épségük a tét, amikor migránsok csoportja lassítja, vagy éppen kényszeríti megállásra a kamionjaikat. Július 29-én és augusztus 1-jén egy-egy kamiont is felgyújtottak a körgyűrűn. Az így okozott anyagi károkon, a megsemmisült áru értékén és a járulékos költségeken felül az árufuvarozóknak még a Nagy-Britanniában rájuk váró tetemes büntetésekkel is számolniuk kell, amennyiben illegális bevándorlókat fedeznek fel a gépjárműveikben, annak ellenére, hogy ők is csak áldozatai az eseményeknek. Néhány árufuvarozó már nem fogad el megrendelést, ha a Calais-i kikötőt is érinti a fuvar. Ez a helyzet az áruk szabad mozgását veszélyezteti a kontinens és Nagy-Britannia között.

Az IRU sürgős cselekvésre szólítja fel a francia kormányt, hogy erősítse meg a biztonságot, nemcsak a Calais-i kikötőben, hanem a környező területeken, a parkolókban és a Calais-ba vezető utak mentén is, hogy az áruk szabad mozgása biztosítottá váljon. Ugyanezen okból fejleszteni kell az ellenőrzőmódszereket, és jelentősen meg kell emelni a rendőrök számát is a régióban, hogy egy időben és szervezetten tudjanak fellépni a nagy számú támadások ellen. Az IRU üdvözli a Csalagútnál bevezetett, és igen hatékonyan működő hőkamerás ellenőrzést, amelyet több helyen kellene alkalmazni.

Az IRU sürgeti a büntetési rendszer átdolgozását. Jelenleg a gépjárművezetőké a felelősség nemcsak az áruk és a gépjárműveik épségéért, hanem a járműveikben, járműveiken felfedezett illegális bevándorlókért is. A migránsok módszerei folyamatosan fejlődnek, amelyekkel szemben a gépjárművezetők tehetetlenek, ezért a hatóságoknak hatékony ellenlépéseket kell sürgősen bevezetniük.

Az IRU nyomatékosan felhívja a francia miniszterelnök figyelmét arra, hogy a fuvarozó vállalkozásoknak extrém helyzetekkel és egyre romló körülményekkel kell megküzdeniük nap mint nap, ezért a francia hatóságok tegyék meg a szükséges intézkedéseket.

Kiküldetésre vonatkozó ÚJ szabályozást vezettek be Olaszországban

Az IRU titkársága azt a tájékoztatást kapta olasz tagegyesületeitől, hogy 2016. július 23-án új jogszabály lépett életbe Olaszországban, amely érinti az országban kiküldetésben dolgozó munkavállalókat. Az új szabályozás előírásait a közlekedési szektorban dolgozók esetében is alkalmazni kell. Az új jogszabály végrehajtási rendeletét még nem fogadták el, és a szabályozás számos fontos eleme még további tisztázásra vár.

1. Hatáskör

Az új jogszabály fő célja, hogy a kiküldött munkavállalók számára ugyanazokat a munkakörülményeket és alkalmazási feltételeket garantálja, amelyek az adott országban – ahol a kiküldetése alatt az adott munkavállaló dolgozik – érvényesek. Ez többek között azt jelenti, hogy egy külföldi munkavállaló kapja meg az adott országban érvényes minimálbért, vagy járjon neki az adott országban hatályos kollektív szerződésben előír szabadnap.

Egyéb rendelkezések:

  1. a munkaidő      maximumának és a pihenőidő minimumának meghatározása;
  2. fizetett éves      szabadság minimumának meghatározása;
  3. bérszint –      túlóra díjakkal együtt – minimumának meghatározása;
  4. a      munkavállalók ideiglenes áthelyezésének feltételei;
  5. munkahelyi      egészségvédelem és biztonság;
  6. védőintézkedések      a várandós vagy gyermekágyas nők, gyermekek és fiatalok munkaviszonyára vonatkozó      szabályokat illetően;
  7. férfiak és      nők közötti egyenlő bánásmód és más megkülönböztetést tiltó rendelkezések.

Közúti Közlekedési Szektor – az olasz rendelet kifejezetten kitér arra, hogy a szabályozás kizárólag a kabotázs tevékenységet végző vállalkozásokat érinti. Az IRU titkársága sürgősen tisztázni szeretné azt, hogy egyéb szállítási tevékenységeket is érint-e az előírás.

2. Regisztráció

Minden egyes kiküldetés előtt a kiküldő vállalkozásnak különféle információkat kell elküldenie a Munkaügyi Minisztériumnak, beleértve az érintett munkavállalók pontos létszámát, a kiküldetés kezdetét és végét, a munkavégzés helyét. A kiküldő vállalkozásnak kötelessége a kiküldetés előtt 24 órával megküldenie a kiküldetés részleteit, a kiküldetés kezdetét, továbbá az esetlegesen felmerülő változásokról 5 napon belül tájékoztatnia kell a Munkaügyi Minisztérium munkatársait. Az adatközlés pontos részleteit a végrehajtási rendelet fogja meghatározni.

3. Dokumentumok megőrzése

A kiküldetés ideje alatt és a kiküldetés után további két évig, a kiküldő vállalkozásnak kötelessége megőrizni a munkaszerződést, a bérjegyzékeket, a munkaidő kezdetét, végét és pontos időtartamát összesítő kimutatásokat, valamennyi dokumentumot, amely bizonyítja, hogy a béreket kifizették, a munkaviszonyra vonatkozó nyilvános tájékoztatást, az alkalmazandó társadalombiztosításra vonatkozó tanúsítványt.

4. Képviselet

A jogszabály, mindezek mellett, előírja, hogy a vállalkozásoknak ki kell jelölniük egy olasz képviselőt Olaszország területén. Ennek a képviselőnek kell válaszolnia hatósági megkeresés esetén, továbbá rendelkeznie kell a vállalkozás bizonyos dokumentumaival.


Az IRU lépései az ügyben

Az IRU legelőször is igyekszik tisztázni az új olasz jogszabály pontos hatáskörét, legfőképpen a közúti közlekedési szektort érintő kötelezettségek pontos részleteit. Ennek érdekében az IRU titkársága kapcsolatban áll Olaszország brüsszeli állandó képviseletével és az olasz tagegyesületeivel. Az Európai Bizottságot is tájékoztatta az új rendelkezésekről.

Macedónia: újra megnyitották az A2-es autópályát

A Macedóniát sújtó ítéletidő miatt több útlezárásra volt az elmúlt időszakban, elsősorban a főváros, Szkopje környékén. Friss hír, hogy az A2-es körgyűrűt újra megnyitották a forgalom előtt.

A macedóniai magyar nagykövetség tájékoztatása szerint a Szkopjéban és környékén bekövetkezett heves esőzések okozta károk és földcsuszamlások miatt határozatlan időre lezárt északi, A2-es számú autópálya-körgyűrűt (Hipodrom-Szaraj), valamint az E-65 számú (Gosztivar-Szkopje-Tetovo) autópálya útszakaszt újra megnyitották a forgalom előtt.

A Görögország irányába történő közlekedés (E75-A1) zavartalan.

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU  fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !

www.ibuszvam.hu

HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

IBUSZ Vámügynökség

www.ibuszvam.hu

Kategória: Magyar