Hírlevél 2016. október

2016. októberi közlekedési korlátozások Magyarországon: a „kamionstop”, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek közlekedési korlátozása — mind belföldeseknek, mind pedig nemzetköziseknek — szombatonként 22:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. Telephelyre hazagurulni nem lehet.

A kamionstop őszi rendje szerint

Mint minden évben, így idén is szeptember 1-jétől kezdetét vette a kamionstop őszi rendje: ez annyit tesz, hogy a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárműveknek szombatonként nem délután, hanem csak szombat este, 22:00 órától kell megállniuk. A korlátozás a belföldi és nemzetközi viszonylatban haladókra egyaránt vonatkozik. Telephelyre hazagurulni nem lehet.

Nehéz tehergépjárművekkel tehát szeptemberben hazánk útjain közlekedni tilos a következő napokon:

  1. október 1.  (SZO) 22:00 órától  » október 2. (V) 22:00 óráig
  1. október 8. (SZO) 22:00 órától » október 9. (V) 22:00 óráig
  1. október 15. (SZO) 22:00 órától » október 16. (V) 22:00 óráig
  1. október 22. (SZO)22:00 órától » október 23. (V) 22:00 óráig

2016. október 29. (SZO)22:00 órától » október 30. (V) 22:00 óráig

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON

Októberre a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak, az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik.

Olaszország is szigorít: képviselet, szociális előírások, szankciók

Az IRU titkársága újabb információkat közölt a 2016. évi 136. számú olasz rendelettel kapcsolatban, amely az Olaszországba irányuló kiküldetésekre vonatkozó szabályokat tartalmazza. A rendelet 2016. július 21-én lépett életbe és átülteti a 2014/67/EU végrehajtási irányelvet, melynek célja a munkavállalók kiküldetéséről szóló irányelv (96/71/EK) végrehajtásának és gyakorlatban történő alkalmazásának „javítása”.

Ugyanakkor az olasz hatóságok még nem javasolják a végrehajtási rendelet közzétételét, tekintettel arra, hogy az olasz munkaügyi és közlekedési tárcák munkatársai még nem zárták le az egyeztetéseket, emiatt a mostani tájékoztató még számos, az alkalmazás szempontjából lényeges információt nem tartalmaz. A végleges verzió néhány héten belül készülhet el.

A kapott információ szerint, a rendelet hatásköre kiterjedhet a teljes közúti közlekedési szektorra, többek között a tranzitra is, továbbá rögzíti a foglalkoztatási feltételeket.

Foglalkoztatási feltételekre vonatkozik:

  • a maximális munkaidő és minimális pihenőidő;
  • a minimális fizetett éves szabadság;
  • a minimális bérszint, beleértve a túlóradíjakat;
  • a munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételei;
  • a munkahelyi egészség és biztonság;
  • a védintézkedések meghatározott munkavállalói kategóriák számára (várandós nők, gyermekek és fiatalok);
  • a férfiak és nők közötti egyenlő bánásmód és egyéb megkülönböztetést tiltó rendelkezések.

A rendelet megszabja a kiszabható bírságok mértékét, abban az esetben, ha egy cég nem tartja be kiküldetésre vonatkozó előírásokat (5000 eurótól 50 000 euróig terjedhet a bírság mértéke).

További előírás, hogy 24 órával az olaszországi kiküldetések megkezdése előtt a cégeknek kötelező tájékoztatniuk erről az olasz Munkaügyi Minisztériumot. Amennyiben a bejelentett adatokban bármilyen változás következne be, arról 5 napon belül tájékoztatást kell küldeni az olasz minisztérium részére. A tájékoztatásnak az alábbi információkat kell tartalmaznia:

  • a kiküldő cég adatai;
  • a kiküldött munkavállalók adatai és pontos száma;
  • a kiküldetés kezdete, vége és időtartama;
  • a szolgáltatás nyújtásának helye;
  • a fogadó cég adatai;
  • a szolgáltatás típusa;
  • a cég kapcsolattartójának adatai;
  • a szociális partnerekkel folytatandó kapcsolattartásért felelős képviselő adatai;
  • a tevékenységi engedély száma.

A rendelet szerint a kiküldő munkáltatónak, a kiküldetés időtartamát követően további két évig meg kell őrizniük:

  • az olasz nyelvre lefordított munkaszerződéseket;
  • a fizetési igazolásokat;
  • a munkaidő-nyilvántartásokat;
  • a társadalombiztosítási kötelezettségek betartását igazoló dokumentumokat.

A fenti kötelezettségek megszegése esetén 500 eurótól 3000 euróig terjedő bírság szabható ki munkavállalónként.

A rendelet szerint – a francia előírásokhoz hasonlóan –a vállalkozásoknak ki kell jelölniük egy olaszországi címmel rendelkező képviselőt. Amennyiben erre nem kerül sor a kiszabható bírság összege 2000 eurótól 6000 euróig terjedhet.

A kiküldetés időtartamára ki kell jelölnie egy kapcsolattartó személyt is, aki szükség esetén személyesen találkozik az érintett szociális partnerekkel, amennyiben kollektív tárgyalásokra lenne szükség. Amennyiben a cég nem jelöl ki kapcsolattartó személyt, a kiszabható bírság mértéke 2000 eurótól 6000 euróig terjedhet.

Az újabb, a német és francia szabályokat követő olasz protekcionista intézkedések után az MKFE csalódottan látja, hogy a tavaszi – 14 ország IRU-tagegyesületének összefogásával megvalósult – demonstrációk eredménytelenek maradtak. Egyesületünk ezért minden lehetséges csatornán sürgeti az Európai Bizottságot, hogy ne késlekedjenek tovább, tegyenek lépéseket az egységes belső piac jövőjét veszélyeztető, protekcionista intézkedéseket bevezető tagállamokkal szemben. Az MKFE felszólítja az EB-t, hogy a közösségi jog őreként haladéktalanul vigyék az Európai Bíróság elé a szakmán belül (IRU) és a tagállamok között egyaránt jogi vitákat kiváltó „posting”-rendelkezések kérdéseit, illetve a nyugati minimálbér-ügyekben indított kötelezettségszegési eljárásokat!

Az olaszországi szabályok tekintetében számos kérdés vár tisztázásra, hiányzik például egy olasz jogszabály (miniszteri rendelet), ami véglegesítené az előírást, ezt heteken belülre ígérte az olasz fél. Ennek megszületéséig tehát csupán előkészületekről beszélhetünk, amire azonban már most felhívjuk tagjaink figyelmét.

Elindult a teherkomp-forgalom Esztergom és Párkány között

2016. szeptember 9-én átadták az Esztergom és Párkány közötti teherkompot, amely a legnagyobb kamionok dunai átkelését is lehetővé teszi

Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében készült teherkomp-átkelőt 2016. szeptember 9-én átadták, így megszűnt az Esztergom és Párkány közötti áruszállítás fő akadálya. A fejlesztés a magyarországi 11-es főút és a szlovákiai 63-as főút között teremt közvetlen kapcsolatot.

A teherkomp napi 150-200 kamion átkelését teszi lehetővé a szlovák és a magyar oldal között

Az Esztergomtól mintegy 1,5 kilométerre nyugatra megépült átkelőn 15 perc alatt jutnak át a túlpartra a kamionok. Egy időben két komp közlekedik. Az Árpád és a Han Kardam nevű hajók terhelhetősége 1500 tonna, rakfelületük 1800 négyzetméter, szállítási kapacitásuk 25 darab 40 tonnás kamion.

Jan Nemec, az IRU EU-ba delegált képviselője levélben fordult a francia miniszterelnökhöz, Manuel Valls-hoz a menekülthelyzet okozta Calais-i problémák ügyében, amelyre még mindig nem született megnyugtató megoldás.

Az IRU elismerte a hatóságok eddigi munkáját és erőfeszítéseit, amit a Calais-i kikötőben és a Csalagútnál tettek a biztonság érdekében. Ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy a fokozott biztonsági intézkedésekre továbbra is szükség van a fő útvonalakon, különösen az éjszakai órákban. A körgyűrűn tapasztalható atrocitások emelkedő száma miatt egy 4 méter magas, 2 kilométeres kerítés építése kezdődött ebben a hónapban, de az IRU arra figyelmeztet, hogy a kerítés nem jelent megoldást, csupán az autópálya vagy a körgyűrű távolabbi szakaszaira, más helyszínekre telepíti át a problémát. Az IRU szerint a rendőri jelenlét megerősítése és az ellenőrzőmódszerek kiszélesítése elengedhetetlen ahhoz, hogy a kikötő elérése sokkal biztonságosabb legyen mindenki számára. Ezeken túl a legfontosabb feladat, hogy megoldott legyen a kamionsofőrök valós idejű informálása az aktuális helyzetről. Az intézkedések nem várhatnak tovább, mivel a nyári időszakban ismét megemelkedett a migránsok száma, ezzel egyidejűleg nőtt a támadások száma és a brutalitás mértéke is.

A rendőr szakszervezetek bejelentették, hogy biztonsági csapataik túlterheltek, olyan eset is előfordul, hogy négy rendőrnek kell intézkednie száz migránssal szemben. Az árufuvarozók is hasonló idegőrlő helyzetekkel szembesülnek, saját testi épségük a tét, amikor migránsok csoportja lassítja, vagy éppen kényszeríti megállásra a kamionjaikat. Július 29-én és augusztus 1-jén egy-egy kamiont is felgyújtottak a körgyűrűn. Az így okozott anyagi károkon, a megsemmisült áru értékén és a járulékos költségeken felül az árufuvarozóknak még a Nagy-Britanniában rájuk váró tetemes büntetésekkel is számolniuk kell, amennyiben illegális bevándorlókat fedeznek fel a gépjárműveikben, annak ellenére, hogy ők is csak áldozatai az eseményeknek. Néhány árufuvarozó már nem fogad el megrendelést, ha a Calais-i kikötőt is érinti a fuvar. Ez a helyzet az áruk szabad mozgását veszélyezteti a kontinens és Nagy-Britannia között.

Az IRU megoldást sürget a Calais-i helyzetre

Az IRU sürgős cselekvésre szólítja fel a francia kormányt, hogy erősítse meg a biztonságot, nemcsak a Calais-i kikötőben, hanem a környező területeken, a parkolókban és a Calais-ba vezető utak mentén is, hogy az áruk szabad mozgása biztosítottá váljon. Ugyanezen okból fejleszteni kell az ellenőrzőmódszereket, és jelentősen meg kell emelni a rendőrök számát is a régióban, hogy egy időben és szervezetten tudjanak fellépni a nagy számú támadások ellen. Az IRU üdvözli a Csalagútnál bevezetett, és igen hatékonyan működő hőkamerás ellenőrzést, amelyet több helyen kellene alkalmazni.

Az IRU sürgeti a büntetési rendszer átdolgozását. Jelenleg a gépjárművezetőké a felelősség nemcsak az áruk és a gépjárműveik épségéért, hanem a járműveikben, járműveiken felfedezett illegális bevándorlókért is. A migránsok módszerei folyamatosan fejlődnek, amelyekkel szemben a gépjárművezetők tehetetlenek, ezért a hatóságoknak hatékony ellenlépéseket kell sürgősen bevezetniük.

Az IRU nyomatékosan felhívja a francia miniszterelnök figyelmét arra, hogy a fuvarozó vállalkozásoknak extrém helyzetekkel és egyre romló körülményekkel kell megküzdeniük nap mint nap, ezért a francia hatóságok tegyék meg a szükséges intézkedéseket.

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU  fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !

www.ibuszvam.hu

HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

IBUSZ Vámügynökség

www.ibuszvam.hu

Kategória: Magyar