Hírlevél 2015. augusztus

2015. augusztusi közlekedési korlátozások Magyarországon: mint minden évben, így idén júliusban és augusztusban is a kamionstop „nyári rendje” irányadó Magyarországon: a 7,5 t legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárműveknek szombatonként már 15:00 órakor meg kell állniuk. Kivétel a munkanappá minősített szombat és Szent István király ünnepe; ezekre itt külön kitérünk. Katt a címsorra!

Nehéz tehergépjárművekkel tehát augusztusban hazánk útjain közlekedni tilos:

2015. augusztus   1. (SZO) 15:00 órától » augusztus   2. (V) 22:00 óráig
2015. augusztus   8. (SZO) 22:00 órától » augusztus   9. (V) 22:00 óráig
2015. augusztus 15. (SZO) 15:00 órától » augusztus 16. (V) 22:00 óráig
2015. augusztus 19. (SZE) 22:00 órától » augusztus 20. (CS) 22:00 óráig
2015. augusztus 22. (SZO) 15:00 órától » augusztus 23. (V) 22:00 óráig
2015. augusztus 29. (SZO) 15:00 órától » augusztus 30. (V) 22:00 óráig

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON — Augusztusra a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályváltozás 2014 decemberének elején, azonban továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti).

Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldi utakon angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a sofőrnek menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.

ÍGY LEHET HAZAGURULNI A TELEPHELYIG — A külföldről rakománnyal hazatérő nehéz-tehergépjárművek az államhatártól a magyarországi telephelyig vagy az első lerakóhelyig nyáron (júliusban és augusztusban) „elgurulhatnak” a hétvégi vagy ünnepnapi kamionstop ideje alatt is, de csak akkor, ha nem használják a 190/2008-as kormányrendelet 3. mellékletében felsorolt alábbi utakat:

a) M7 autópálya teljes hosszában,
b) 2-es főút Budapesttől a 2-es főút 39+150 km szelvényéig és az M2 autóút 2. és 12. sz. főúti csomópontjától a 2. sz. főút Parassapusztáig,
c) 2/A autóút teljes hosszában,
d) 6-os főút Dunaújváros és Budapest között,
e) 7-es főút
f) 10-es főút Dorog és Budapest között,
g) 11-es főút Esztergom és Budapest között,
h) 12-es főút teljes hosszában,
i) 1201-es út teljes hosszában,
j) 51-es főút az 510. sz. főúttal alkotott csomópontja és Dömsöd között,
k) 71-es főút teljes hosszában,
l) 76-es főút 71. és 7. sz. főutakkal alkotott csomópontok között és Zalaapáti és a 71. sz. főút között,
m) 55-es főút Alsónyék és Baja között,
n) 82-es főút 8. sz. főúttól Veszprémvarsányig,
o) 84-es főút Sümegtől a 71-es főútig,
p) 33-as főút Dormándtól Debrecenig,
q) 86-os főút Jánossomorja és Nemesbőd között, Körmend és Zalabaksa között,
r) 37. sz. főút Miskolc és Sátoraljaújhely között,
s) 38-as főút 37. sz. főúttal alkotott csomópontja és Rakamaz között.

MIT KELL TUDNI A HŐSÉGRIADÓRÓL? — A fuvarszervezőknek és sofőrjeiknek fontos tudnivaló, hogy Magyarországon a hőségriadó önmagában még nem jelenti automatikusan a kamionstop feloldását, mivel a közlekedési korlátozás felfüggesztéséről csak a szakminiszter dönthet. Ha ez megtörténne, — a jogszabály szerint — a miniszternek tájékoztatnia kell az elektronikus médiumokat. Ha tehát a kamionstopot a nyár bármely hétvégéjén hőségriasztás miatt netán feloldják, azt általában a Kossuth Rádió óránkénti híradásaiból vagy bármely más, nagyobb hírcsatorna révén azonnal meg lehet tudni. Idén nyáron eddig 3 alkalommal volt erre példa.

Átmeneti enyhítések Nagy-Britanniában

Július 30-tól Nagy-Britanniában átmenetileg enyhítik a vezető és pihenőidőkre vonatkozó szabályok végrehajtását. Erre a lépésre, amelyet az IRU és az MKFE is szorgalmazott, a Calais-i események miatt van szükség.

A brit Közlekedési Minisztérium az 561/2006/EK rendelet 14. cikke által nyújtott lehetőség alapján július 30-tól átmenetileg, 30 napig, enyhíti a vezető és pihenőidőkre vonatkozó szabályok végrehajtását. Az enyhítés azokon a napokon lesz érvényben, amikor a Kent-i rendőrség életbe lépteti a Parkoltatási Tervet (Operation Stack).

„A Parkoltatási Terv lényege, hogy azokban az esetekben, amikor bármilyen tényező (sztrájk, időjárás, tűz, kisiklott vonat) akadályozza, hogy a járművek átjussanak a La Manche csatornán, a tehergépjárműveknek az M20-as autópálya 8. kereszteződésénél kell jelentkezniük és ott várniuk.Az M2-es autópályán haladó járműveket is az M20-as autópályára terelik, hogy ott csatlakozzanak a sorhoz.Az Egyesült Királyságbeli vámkezelésre jelentkező sofőröket az Aycliffe-i körforgalomnál visszaengedik a sorba. Nagyon fontos, hogy ilyen esetekben tilos előzni!”

Az átmeneti enyhítés kizárólag azokra a gépkocsivezetőkre vonatkozik, akiknek az utazása a Calais-i események miatt késleltetve volt:

  • Komppal vagy a Csalagúton keresztül léptek be vagy hagyták el Kent-et;
  • Kent-ben várakoznak, azért, hogy átjuthassanak a kontinensre;
  • Olyan kereskedelmi járművet vezetnek, melyet egy Kent-i központból irányítanak és az utazását az események megzavarták.

Az enyhítés nem vonatkozik egyéb Kent-i kereskedelmi járművek vezetőire, illetve azokra a nemzetközi gépkocsivezetőkre, akik nem Kent-en keresztül léptek be az országba.

A minisztérium fenntartja azt a jogot, hogy 30 napon belül bármikor visszavonhatja az enyhítést, ha a körülmények már nem teszik azt indokolttá. A minisztérium folyamatosan figyelemmel kíséri az enyhítést és 24 órás előzetes bejelentés nélkül is bármikor visszavonhatja azt.

Az enyhítés a következőképpen valósul meg a gyakorlatban:

  • Azokon a napokon, amikor életbe léptetik a parkoltatási tervet 9 órás napi vezetési idő helyett a gépkocsivezetőnek lehetősége van 11órát vezetni;
  • Továbbá a napi pihenő 11 óráról 9 órára csökkenthető.

Az enyhítés ellenére, 4 és fél óra vezetés után kötelező 45 perces pihenőt tartani, továbbá a munkaidőre vonatkozó előírásokat ebben az időszakban is be kell tartani!

A gyakorlati megvalósítás a munkáltató és a munkavállaló közötti megállapodás részét képezi.

Az érintett gépjármű vezetőjének rögzítenie kell, analóg menetíró esetén a korong, míg a digitális menetíró esetén a kinyomtatott összesítő jelentés hátoldalára, a „túlvezetés” okát.

A Parkoltatási Terv időszakában feltorlódott járművek vezetőinek, a kivételes rendelkezés megengedi, hogy az előírásoknak megfelelően lassan mozogjanak a sorban. A gépjárművek vezetői nem tekinthetik ezt az időszakot pihenőidőnek.

Fokozottan ellenőrzik az autóbuszokat és a nehéz tehergépkocsikat

Elsősorban az említett járművek sofőrjeinek vezetéssel, illetve a kötelező pihenőkkel eltöltött munkaidejét, valamint a veszélyes áruk szállítását előíró szabályok betartását vizsgálják.

Magyarország egész területén a nehéz tehergépkocsik és az autóbuszok fokozott közúti ellenőrzését végzi szerdától péntekig a rendőrség a Tispol Műveleti Csoport éves ellenőrzési terve alapján. Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálatának tájékoztatása szerint a Tispol Truck & Bus elnevezésű, európai szintű intézkedéssorozatban részt vevő hatósági alkalmazottak elsősorban az említett járművek sofőrjeinek vezetéssel, illetve a kötelező pihenőkkel eltöltött munkaidejét, valamint a veszélyes áruk szállítását előíró szabályok betartását vizsgálják. Az ellenőrzés emellett kiterjed a közúton elkövetett egyes kiemelt bűncselekmények, az embercsempészés, a fegyverekkel, illetve kábítószerekkel való visszaélések, valamint a vagyon elleni bűncselekmények felderítésére és a körözött személyek elfogására is.

Életbe léptették az ideiglenes korlátozást Romániában!

Az átmeneti korlátozás a következő megyéket érinteni: Bihor, Arad, Timis, Vaslui, Galati, továbbá Bacau és Vrancea bizonyos részeit.

A korlátozás 12:00 és 20:00 között van érvényben a mia napon (július 25-én).

Kivételek:

  • személy      szállítás;
  • élő állat      és romlandó élelmiszer szállítása;
  • a      katasztrófa- és vízkárelhárítást, – megelőzést, valamint segítségnyújtást      végző járművek;
  • halottas      kocsik;
  • elsősegély      nyújtásához használatos műszerek szállítása;
  • üzemanyag      szállítás;
  • hűtős      szerelvények.

Lehetséges, hogy holnap július 26-án a következő megyékben és városokban is lesz korlátozás a nagy melegre való tekintettel: Olt, Teleorman, Giurgiu, Ilfov, Bucharest, Ialomita, Calarasi, Braila, Galati, Vaslui.

Új forgalmi rend a Dartford átkelőnél

Új közlekedésbiztonsági intézkedéseket vezettek be az északi irányban, a Dartford alagút felé közlekedő járművek számára az A282 úton (M25, Dartford Crossing). A járműveknek a 2 és az 1a csomópontok között a jelző eszközök által meghatározott sávokba kell besorolniuk.

Az 1a csomópontot követően már nincs lehetőség sávváltásra.

Magasság korlátok:

  • 4,8 m 1. és      2. sáv (bal oldali sávok)
  • 5,0 m 3. és      4. sáv (jobb oldali sávok)

A 4,8 méternél magasabb járművek már nem csatlakozhatnak az autóúthoz az 1a csomópontnál.

A rendszer felismeri a túlméretes járműveket, továbbá azokat a járműveket, amelyek veszélyes árut szállítanak és a forgalom irányító eszközök segítségével a megfelelő sávokba irányítja azokat.

A szabályok betartásáért felelős szervek megállítják azokat a járműveket, amelyek nem a számukra kijelölt útvonalakat veszik igénybe és bírságokat is kiszabhatnak.

A Magyar Közút több autópályán korszerűsíti az elválasztósávokat november végéig

Több mint 10 milliárd forint értékű európai uniós forrásból a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében korszerűsítik az elválasztósávokat az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópálya több szakaszán – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerdán az MTI-vel.

szerdán kezdődött munkálatok várhatóan november végéig tartanak, és az M3-as autópálya 10-35 kilométer, az M5-ös autópálya 13-17,4 kilométer és az M7-es autópálya 12-18 kilométerszelvények közötti szakaszait érintik – fűzték hozzá.

Az elválasztósáv jobb védelme beton terelőfal, valamint korszerű acél szalagkorlát építésével és fényvédelmi korszerűsítéssel valósul meg, a beruházásnak köszönhetően csökkenthető a pályaelhagyásos balesetek, így a frontális ütközések száma – olvasható a közleményben.

A Magyar Közút kiemelte: a beruházás egyik nagyobb eleme az M3-as autópálya fővárosi bevezetője, amely a legforgalmasabb autópálya-szakaszok közé tartozik, naponta 80 ezer jármű fordul meg itt.

A fejlesztés eredményeképpen az M3-ason az elválasztósávban 25 kilométer hosszan beton terelőfal és a hozzá kapcsolódó fényvédelem épül ki.Hozzátették: az M1-es és M7-es közös bevezető szakaszán hasonló céllal korábban már készült ilyen jellegű korszerűsítés, a szakasz relatív baleseti mutatóinak csökkenése pedig alátámasztja a beavatkozások szükségességét, hasznosságát.

A kivitelezés alatt az érintett szakaszokon időszakos forgalomkorlátozásra lehet számítani, ezért a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a közlekedők türelmét és megértését kéri.

A Magyar Közút több autópályán korszerűsíti az elválasztósávokat november végéig

A párhuzamos közlekedésre alkalmas, kettőnél több sávos úttesteken, tehát az ilyen adottságokkal rendelkező autópálya szakaszokon is érvényes a jobbra tartás kötelezettsége. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. erre tájékoztató táblákkal is felhívja a figyelmet.

A KRESZ szerint olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom rendelkezésére két vagy több forgalmi sáv áll (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest), ott a folyamatos közlekedésre szinte mindig a külső, jobb szélső forgalmi sávot kell igénybe venni.

A Magyar Közút tapasztalatai szerint, ahol azonos irányban legalább három forgalmi sávot használhatnak a közlekedők, ott inkább a középső és belső sávot választják, nem sorolnak ki a külső sávba. Ezzel csökkentik az autópálya forgalomáteresztő képességét, valamint balesetveszélyt is okozhatnak. Éppen ezért fektet nagy hangsúlyt a társaság arra, hogy a járművezetők figyelmét a jobbra tartási kötelezettségre irányítsa. Erre a célra a változtatható jelzésképű táblák mellett tájékoztató táblákat is alkalmaz, amelyek kihelyezését a hét folyamán kezdik el a szakemberek az M7-es autópálya főváros felé vezető oldalán Székesfehérvár és Budapest között.

A Magyar Közút kéri a járművezetőket, hogy ha éppen nem előznek, akkor vegyék igénybe a külső sávot!

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU  fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !

www.ibuszvam.hu

HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

IBUSZ Vámügynökség

www.ibuszvam.hu

Kategória: Magyar