Hírlevél 2015. szeptember

2015. szeptemberi közlekedési korlátozások Magyarországon: mint minden évben, így idén szeptember 1-jétől is kezdetét vette a kamionstop őszi rendje: a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárműveknek szombatonként nem délután, hanem csak szombat este, 22:00 órától kell megállniuk. A korlátozás a belföldi és nemzetközi viszonylatban haladókra egyaránt vonatkozik. Telephelyre hazagurulni nem lehet.

Nehéz tehergépjárművekkel tehát szeptemberben hazánk útjain közlekedni tilos:

2015. szeptember 5. (szombat) 22:00 órától » szeptember 6. (vasárnap) 22:00 óráig

2015. szeptember 12. (szombat) 22:00 órától » szeptember 13. (vasárnap) 22:00 óráig

2015. szeptember 19. (szombat) 22:00 órától » szeptember 20. (vasárnap) 22:00 óráig

2015. szeptember 26. (szombat) 22:00 órától » szeptember 27. (vasárnap) 22:00 óráig

NEM LEHET HAZAGURULNI A TELEPHELYIG! — Az államhatártól sajnos nem lehet hazagurulni a telephelyig vagy a lerakóhelyig. Ez a kedvezmény minden évben csak júliusra és augusztusra vonatkozik. Szeptemberben a kamionstop „megállj!”-t parancsol mind a belföldi, mind pedig a nemzetközi forgalomban közlekedő nehéz-tehergépjárműveknek.

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. — Szeptemberre a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályváltozás 2014 decemberének elején, azonban továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál a www.mkfe.hu nyitóoldalán, a nagy képeknél vagy közvetlenül itt (MEGNYITÁS »)

FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.

Migránsok és a kamionforgalom

Most, hogy Európa-szerte tapasztalható a menekültek számának emelkedése, és hazánkban is teherautókon igyekeznek továbbjutni a bevándorlók, újra tanácsos feleleveníteni, hogy mit kell tudniuk erről a tehergépkocsi-vezetőknek, hiszen ők azok, akik szemtől szemben találkoznak a migránsokkal és a hatóság ellenőreivel.

Hazánkban nem annyira kamionokra felkapaszkodókról,  sokkal inkább embercsempészek által szervezett, tömeges menekült-szállításról beszélhetünk, mely jelenség az elmúlt néhány hétben ütötte fel a fejét. A magyar rendőrség szigorított ellenőrzései miatt hazánk útjain a tehergépjármű-vezetőknek váratlan kontrollra kell számítaniuk, mely elsősorban Dél-Magyarországot érinti. Szeptember 2-án éjjel 22:00 órától a Szegedi Rendőrkapitányság a migránsokra összpontosított jármű-ellenőrzést rendelt el. Az egyenruhások razziába kezdtek valamennyi útvonalon, melyek a határ térségéből az M5-ös autópályára vezetnek.

Mint beszámoltunk róla, Ausztriában a tehergépjárművek szigorított ellenőrzését azután rendelték el, hogy egy elhagyott fuvareszköz rakterében augusztus 27-én 71 holttestet találtak. A magyar kamionsofőröknek az osztrák utakon szintén fokozottan kell számítaniuk arra, hogy migráns-ügyben megállíthatják és átkutathatják járműveiket. Komolyabb torlódások is kialakulhatnak. Szeptember 3-án Konrad Kogler közbiztonsági főigazgató Nickelsdorfban találkozott Papp Károly országos rendőr-főkapitánnyal, aki felajánlotta a közös járőrszolgálat megerősítését az osztrák-magyar határszakaszon.

A kamionos potyautazás (amikor a menekültek a sofőr tudta nélkül felkapaszkodnak a kamion alvázára) nem annyira magyarországi jelenség, sokkal inkább találkozhatnak ezzel azok a járművezetők, akik Nyugat-Európa nagy tengeri kikötőit érintik. A francia partokról (pl. Calais) minden nap ezrek szeretnének átjutni Nagy-Britanniába. Ha a hatóság megbújt személyeket talál a járművön, embercsempészet gyanúja miatt a jóhiszemű gépkocsivezető ellen is automatikusan eljárás indul, akinek tehát azt kell bizonyítania, hogy nem tudott arról, hogy menekültek kapaszkodtak fel a kamionjára.

A felelősség alól való tisztázásban kulcsfontosságú, hogy sofőr az illegális bevándorlás lehetőségéről már az út megkezdése előtt kellő tájékoztatást kapjon fuvarszervezőjétől, útközben pedig időről időre ellenőrizze a rakteret, az alvázat stb., hogy nincsenek-e ott megbújt személyek, illetve vizsgálja meg, hogy a jármű belsejébe való erőszakos behatolásnak nincsenek nyomai, s mindezt az erre alkalmas magyar-angol kétnyelvű űrlapon » dokumentálja.

A sofőrök helyzetének megkönnyítésére és a büntetés elkerülésére a brit határőrizeti szervek a közelmúltban közreadtak egy tájékoztatót, mely „Tíz lépés a tiltott határátlépők szállításának hatékony elkerülése érdekében” alcímmel jelent meg, s mely vázlatosan sorra veszi a szükséges óvintézkedéseket » .

Természetesen szintén perdöntő erejű a különféle jármű-diagnosztikai jegyzőkönyv: szén-dioxid vizsgálat, röntgen, szkenner, hődetektor stb.

Magasabb bírságtételek Németországban

2015. augusztus 1-jén életbe lépett a Közúti Árufuvarozási Törvény pénzbírságokra vonatkozó új katalógusa, mely számos kihágásra az eddigieknél magasabb bírságtételeket határoz meg.

A törvény külön bírságtételeket határoz meg a szándékosan, illetve a gondatlanságból elkövetett kihágásokra.

Rendkívüli ellenőrzések Ausztriában és Bajorországban

Az osztrák belügyminiszter Johanna Mikl-Leitner az illegális bevándorlás és az embercsempészet visszaszorítása érdekében fokozott ellenőrzéseket rendelt el az osztrák-magyar határ mentén.

A Kurier című osztrák lap az osztrák belügyminisztériumra hivatkozva azt írja, hogy 500 méterrel a Nickelsdorf autópálya pihenőhely előtt, a kerülőutakon valamint Eisenstadt, Mattersburg és Oberpullendorf-nál áthaladó járműveket ellenőrzik.

Az ellenőrzések következtében 30 km-es kocsisor alakult ki hétfő reggelre az M1-es autópályán és jelenleg sincs információnk arról, hogy Ausztria meddig kívánja folytatni az ellenőrzéseket.

Ezzel párhuzamosan Joachim Herrmann bajor belügyminiszter a csempészbandák felkutatását célzó új intézkedéseket léptetett életbe a bajorországi autópályák osztrák határhoz közeli szakaszain. Az intézkedések célja, hogy meggátolják embercsempészek tevékenységét.

Forgalmi zavarok Calais-ban

A rossz időjárási viszonyok (viharos időjárás) és a sűrű forgalom miatt jelentősen megnövekedett a várakozási idő a calais-i kikötőben.

Kb. 5 km hosszan torlódtak fel a járművek az alagútnál, a nehézgépjárműveket egy terelőúton a keleti dokk felé irányítják.

  • Az alagút      regisztráció kb. 5 órával;
  • A P&O      regisztráció kb. 2 órával;
  • A DFDS      regisztráció kb. 1 órával több időt vesz igénybe.

A problémát még fokozzák az A16 mentén található migránsok, akik megpróbálnak feljutni a várakozó járművekre.

Tudnivalók a Tevékenység Igazoló lap megszűnésével kapcsolatban

Az Európai Parlament és a Tanács 165/2014/EU rendelete (2014. február 4.) 34-es cikke alapján:
„A tagállamok nem írhatják elő a járművezetők számára annak követelményét, hogy dokumentálják a jármű elhagyása során végzett tevékenységeiket.”

A tevékenységigazoló lapok munkáltató általi kiállítási kötelezettsége (ide értve annak átadását a gépkocsivezető részére) megszűnt. A gépkocsivezetőnek tehát az ezt követő időszakra vonatkozóan a nyomtatványt a közúti ellenőrzéssel megbízott hatóságok részére NEM KELL BEMUTATNI, illetve azt megkövetelni sem jogszerű. Az ellenőrzést megelőző 28 nap vonatkozásában azonban a járművezetőnek továbbra is igazolnia kell a járművön kívül töltött időkre vonatkozóan a tevékenységeit:

  • Analóg      menetíróval szerelt jármű esetén a korong hátuljára tett kézi bejegyzéssel
  • Digitális      menetíróval szerelt jármű esetén: a manuális adatbevitel eszköz szakszerű      használatával.

A sűrű szmog miatt tilos behajtani a kamionoknak Kijevbe

A Kijev környéki erdőtüzek és a hőség miatt sűrű szmog borította be az ukrán fővárost, ami miatt felfüggesztették a tanítást az iskolákban.

Csütörtökön rövidített tanítási napot tartottak, pénteken viszont már nem lesznek tanórák. Az óvodákban, iskolákban ügyeletes pedagógusok vigyáznak majd azokra a gyerekekre, akiknek a felügyeletét a szülők nem tudják megoldani.

A városvezetés a szmog csökkentése érdekében megtiltotta a kamionok behajtását a fővárosba, továbbá arra kérték a kijevieket, hogy lehetőleg hagyják otthon személyautójukat, és tömegközlekedési eszközön utazzanak. Emellett elrendelték az utcák és a terek gyakoribb locsolását.

Kijev 30 kilométeres körzetében az elmúlt időszakban több helyen is lángra kapott a száraz növényzet. Hétfőn a fővárostól északnyugatra lévő borogyanki járásban ütött ki tűz az egyik erdőgazdaságban. A lángok megfékezésén napok óta dolgoznak a tűzoltók, szerdán már két Mi-8-as helikoptert is bevetettek. A katasztrófavédelemnél annyit mondtak, hogy ellenőrzésük alatt tartják a helyzetet. Csütörtökön a szolgálat nyilvánosságra hozta, hogy Kijev keleti peremvidékén, Brovari közelében is tűz ütött ki szerda éjjel egy erdőgazdaságban, és 15 hektárnyi területen pusztítanak a lángok. Kijev több külső kerületében a lakók már egy hete maró füstszagra panaszkodnak.

Közben a meleg is rekordokat dönt Kijevben. A központi geofizikai obszervatórium mérései szerint szeptember 2-án volt a legmelegebb éjszaka, amelyet 1881 óta ezen a napon mértek. A hőmérséklet nem csökkent 21,8 Celsius-fok alá. Kedden 34, szerdán 35 fok volt a legmagasabb nappali hőmérséklet.

Átadták a 445-ös főút Kecskemétet észak felől elkerülő szakaszát

A kormány az elkövetkező években minden nagyvárost bekapcsol a gyorsforgalmi úthálózat vérkeringésébe, az ehhez szükséges források rendelkezésre állnak és a döntések megszülettek – jelentette ki Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkára a 445-ös főút Kecskemétet észak felől elkerülő szakaszának hétfői átadásán

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU  fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !

www.ibuszvam.hu

HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

IBUSZ Vámügynökség

www.ibuszvam.hu

Kategória: Magyar