Hírlevél 2017. február

2017. februári közlekedési korlátozások Magyarországon: a kamionstop, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárművek forgalomkorlátozása szombatonként 22:00 órától vasárnaponként 22:00 óráig tart. A tilalom alól mentesülnek az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik. Kattintson a részletekért!

Mint minden évben, úgy idén januárban is TÉLI REND szerint alakul a korlátozás: ez annyit tesz, hogy november 4-től egészen március 1-jéig a hétvégi és ünnepnapi közlekedési tilalom Magyarországon nem vonatkozik a legalább EURO 3-as környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsikra. Nehéz tehergépjárművekkel tehát hazánk útjain közlekedni tilos:

 2017. február 4. (szombat) 22:00 órától » február 5. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2017. február 11. (szombat) 22:00 órától » február 12. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2017. február 18. (szombat) 22:00 órától » február 19. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2017. február 25. (szombat) 22:00 órától » február 26. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. — Januárra a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályváltozás tavaly decemberben, azonban továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik

Az osztrák szociális minisztérium tájékoztatója a minimálbérszabályokkal kapcsolatban

Az elmúlt hetekben több tucatnyi kérdést tettünk fel a 2017. január 1-jével bevezetett minimálbér szabályokkal kapcsolatban az osztrák szociális tárcának. Az osztrák fél ezekre a megkeresésekre eddig nem reagált. A mai napon megérkezett az az összefoglaló anyag, amelyet az érintett országok képviseletei számára tartott január 26-ai egyeztetés során általános tájékoztatóként adott a szociális tárca.

A tájékoztatón részt vett hazánk ausztriai külgazdasági attaséja, aki Egyesületünknek jelezte, hogy bár az egyeztetésen elhangzott, hogy a nyitott kérdések megválaszolásáig, és egy tervezett kimondottan a fuvarozói tevékenységre optimalizált ZKO nyomtatvány létrehozásáig nem vezetnek be moratóriumot, az osztrák minisztérium arra kérte az ellenőrzések végrehajtásával megbízott adóhatóságot, hogy február végéig ne szankcionálják a szabálytalanságokat. A minisztérium kérése a fuvarozók felé, hogy a ZKO bejelentés minden esetben történjen meg, de a hibás kitöltésért és az egyéb hiányosságokért az említett időpontig a tájékoztatás szerint nem fognak büntetéseket kiszabni.

A konkrét kérdéseinkkel kapcsolatban az alábbi személy- és áruszállítási esetekre kaptunk részben értékelhető választ:

A törvény értelmében kiküldetésnek minősülnek, azaz bejelentéskötelezettséggel járnak és a minimálbérszabályok hatálya alá tartoznak az alábbi esetek:

  • Kabotázs (a fel- és lerakóhely is Ausztriában van);
  • Ausztriába irányuló célfuvar (felrakó hely külföldön van, lerakóhely Ausztriában) külföldi megbízó esetén is;
  • Ausztriai felrakóhelyről induló, külföldi lerakóhelyen végződő, külföldi vállalkozás által végzett fuvar, külföldi megrendelő esetén is;
  • A fenti esetek mindegyike ugyanígy értendő a személyszállításra is (személyszállítás taxival, bérautóval, kisbusszal; menetrendszerű személyszállítás, turisztikai célú személyszállítás ausztriai cél/desztináció esetén.Ide tartozik az ausztriai körutazás, vagy ausztriai sítúra – eszerint az osztrák hatóság a zártajtós, különjárati fuvarfeladatokat is „loco” fuvarnak tekinti, amennyiben annak kiinduló (A) és célországa      (A) azonos.

A nem rendszeres, egyszeri fuvarok is kiküldetésnek minősülnek.

Ezekben az esetekben tehát mindenképp szükséges a kiküldött munkavállalók bejelentése, részükre az osztrák ágazati kollektív szerződés szerint besorolásuknak megfelelő bér biztosítása, és az ezeket alátámasztó dokumentumok, valamit az A1-es igazolás megléte a munkavégzés helyén (gépjármű).

Nem minősülnek kiküldetésnek az alábbi esetek:

  • Tranzit személy- és árufuvar esetén (sem az utas-/árufelvétel, sem a lerakás nem Ausztriában történik, az Ausztrián történő áthaladás csak a célország elérése miatt szükséges)
  • Eladó, bérbeadó, gyártó, vagy tulajdonos saját munkavállalójával, saját (bérelt/lízingelt) járművel szállítja az eladott, bérbeadott, gyártott, feldolgozandó árut Ausztriába, amennyiben a vállalkozás meghatározó tevékenysége szempontjából a fuvarozás csak kisegítő tevékenység. A jármű megengedett összsúlya nem releváns.
  • Vevő, bérlő, feldolgozó, vagy tulajdonos saját munkavállalójával, saját (bérelt/lízingelt) járművel hozza el az megvásárolt, bérbevett, feldolgozandó/feldolgozott árut Ausztriából, amennyiben a vállalkozás      meghatározó tevékenysége szempontjából a fuvarozás csak kisegítő tevékenység. A jármű megengedett összsúlya nem releváns.
  • Egyazon vállalkozás telephelyei közt történő, saját áru (saját munkavállalók), saját munkavállalója által történő szállítása Ausztriából, vagy Ausztriába, amennyiben a vállalkozás meghatározó tevékenysége szempontjából a fuvarozás (személyszállítás) csak kisegítő tevékenység. A jármű megengedett összsúlya nem releváns.
  • Turisztikai utazás (személyszállítás) ausztriai céllal/desztinációval, amennyiben
    • az útnak Ausztrián és a küldő országon kívül is van állomása/desztinációja és
    • Ausztriában nem történik új utas felvétel, utas leadás.

Ide tartozik például az a fuvarfeladat, amelynek kiinduló országa (A) pl. Magyarország, majd az ausztriai tartózkodás után a célállomása valamely harmadik országban van (B) pl. Csehország.

Oroszország: a harmadik országos áruk szabályai

Az Oroszországi Föderáció Közlekedési Minisztériumától kapott tájékoztatás szerint az orosz jogszabályok értelmében a közúti árufuvarozás esetében harmadik országos árunak az minősül, amelynek tulajdonosa és/vagy feladója vagy címzettje a felrakási vagy a lerakási helytől eltérő államban van bejegyezve. A harmadik országos áru fuvarozása Oroszország és a jármű honossága szerinti ország között kétoldalú árufuvarozásnak minősül, egy sor feltétel teljesítése mellett.

Oroszország közlekedési miniszterének 301 sz. rendelete szerint harmadik országos áru kétoldalú orosz engedéllyel, vagy orosz harmadik országos engedéllyel, vagy CEMT-el fuvarozható.

Kétoldalú (loco) orosz engedéllyel a harmadik országos áru a CMR fuvarlevél, valamint az alábbi okmányok egyikének bemutatásával szállítható Oroszországba:

  • az áru feladójának vagy címzettjének fuvarmegbízása,
  • az áru származási igazolása,
  • számla (invoice),
  • állat- vagy növény-egészségügyi bizonyítvány,
  • olyan korábbi CMR, amely alapján az áru közúton a fuvarozó honossága szerinti országba érkezett.

Loco engedéllyel szállítható Oroszországba olyan harmadik országos áru is, amely vasúton vagy légi úton érkezett a fuvarozó honossága szerinti Európai Uniós országba. Ebben az esetben a CMR-en fel kell tüntetni a vasúti vagy légi fuvarlevél számát és keltét, amely az árut korábban kísérte.

Amennyiben a fuvarozó a fenti okmányok egyikével sem rendelkezik, úgy harmadik országból származó árut az alábbi esetekben fuvarozhat Oroszországba:

  • ha rendelkezik olyan loco engedéllyel, amelyen szerepel a „szintén érvényes harmadik országos áru fuvarozására” – »разрешается также перевозка грузов третьих государств« (a kétoldalú megállapodás alapján 2017. évre Magyarország rendelkezik 500 darab ilyen engedéllyel),
  • ha rendelkezik harmadik országos orosz engedéllyel,
  • ha CEMT-tel fuvaroz.

Megnövekedett várakozási idő a román-bolgár határon

A romániai határrendészet tájékoztatása szerint hosszú várakozási időre kell számítani a román-bolgár határon, különösen a Russe határátkelőhelynél

Bulgáriában az útdíjakat már a határátkelőhelyen kötelező kifizetni, ami megnöveli a határátkelés időtartamát.

A romániai határrendészet arra kéri a sofőröket, hogy más határátkelőhelyeket is vegyenek igénybe, így csökkentve a Russe határátkelőhely forgalmát. A következő alternatív szakaszokat ajánlják:

– Calafat határátkelőhely

– Bechet határátkelőhely (komp)

– Turnu Magurele határátkelőhely (komp)

– Negru Voda határátkelőhely

– Vama Veche határátkelőhely

Ellenőrzések 3 orosz-fehérorosz határátkelőnél

2017. február 7-től az Orosz Föderáció Biztonsági Szervezete ellenőrzési pontokat állíttat fel három orosz régióban – Bryansk Pskov és Smolensk –, a fehérorosz határon.

Az IRU tájékoztatása szerint az intézkedések csak az Európából Fehéroroszországon keresztül Oroszországba tranzitáló harmadik országos forgalomra vonatkoznak. Az EU-s tranzitforgalmat ellenőrzik, és az is előfordulhat, hogy érvényes orosz vízum ellenére sem engedik át őket a határon.

A személy- és áruforgalomra vonatkozó tereléseket információs táblákkal jelzik.

Megvásárolhatók a Párizsba való behajtáshoz szükséges matricák

Már él az a weboldal, ahol a külföldön bejegyzett gépjárművek megvásárolhatják a Párizsba való behajtáshoz szükséges Crit’Air matricát.

Ahogy azt korábban már megírtuk, 2017. januárjától csak matricával lehet behajtani Párizs területére. Az új rendszer az összes Európában nyilvántartásba vett járműre – autó, autóbusz, teherautó és kisteherautó – is kiterjed.

A Franciaországon kívül bejegyzett gépjárművek KIZÁRÓLAG on-line, a https://www.certificat-air.gouv.fr/demande-ext/cgu/ weboldalon tudják megrendelni a matricát. A fizetés pedig kizárólagosan  bankkártyával (debit card) történhet.

A külföldön bejegyzett gépjárművek regisztrációja már megkezdhető, egyelőre francia és angol nyelven, az alábbi honlapon:

https://www.certificat-air.gouv.fr/demande-ext/cgu/

A regisztrálás során a gépjármű adatain – rendszám, környezetvédelmi besorolás stb. – kívül a forgalmi engedély beszkennelt másolatát is fel kell tölteni.

A Crit’Air matrica ára: 3,7 €

Ehhez hozzáadódik a postaköltség, mely az EU-n belül 4,8 €.

Matrica érvényessége: a matrica az adott járműre érvényes, addig nem kell újat igényelni, amíg jól olvasható marad.

A matricákat a következő videóban látható módon kell elhelyezni a gépjárművön.
https://www.youtube.com/watch?v=xWd0N_ip9EI

A matricák színe a jármű környezetvédelmi besorolása alapján eltérő. A zöld matrica a legmagasabb környezetvédelmi besorolású járművekre váltható, ezután következik a citromsárga, a lila, a narancs, a piros, végül a szürke matrica.

Útlezárások és határzár Görögországban

A görög mezőgazdasági dolgozók országos sztrájkot folytatnak, több közutat, valamint az Evzoni határátkelőt is lezárták.

Görög információink alapján Görögországban a sztrájkoló mezőgazdasági dolgozók több közutat, valamint az Evzoni makedón-görög határátkelőt is lezárták. A görög rendőrség nem tudta megakadályozni akciójukat.

A lezárt Evzoni helyett a Doirani, valamint a bulgár-görög Promahonas határátkelő használatát javasolják az arra közlekedőknek.
A görög-török Kipi határátkelő szabadon járható.

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban!

www.ibuszvam.hu

HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

IBUSZ Vámügynökség

www.ibuszvam.hu

Kategória: Magyar