Hírlevél 2015. február

2015. februári közlekedési korlátozások Magyarországon:

2015.  január 31. (SZO) 22:00 órától » 2015. február 1. (V) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2015. február 7. (SZO) 22:00 órától » 2015. február 8. (V) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2015. február 14. (SZO) 22:00 órától » 2015. február 15. (V) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2015. február 21. (SZO) 22:00 órától » 2015. február 22. (V) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2015. február 28. (SZO) 22:00 órától » 2015. március 1. (V) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak: élő állat, friss tej, tejtermék, friss és fagyasztott hús, hústermék, friss pékáru, gyorsan romló élelmiszer, tojás, friss zöldségáru, valamint az ilyen rakományokért üresen közlekedő tehergépkocsik stb. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál a www.mkfe.hu nyitóoldalán, a nagy képeknél vagy közvetlenül itt (MEGNYITÁS »). FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.

MIT JELENT A KAMIONSTOP „TÉLI RENDJE”? — Mint minden évben, úgy idén november 4.óta is „téli rend” szerint alakul a korlátozás: ez annyit tesz, hogy egészen március 1-jéig a hétvégi és ünnepnapi közlekedési tilalom Magyarországon nem vonatkozik a legalább EURO 3-as környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsikra.

Német minimálbér a tranzitra átmenetileg felfüggesztve

Az IRU-tól származó információ alapján a német kormány átmenetileg felfüggeszti azt a rendelkezést, amely szerint a Németországon tranzit forgalomban áthaladó külföldi fuvarozó/személyszállító vállalkozások sofőrjei esetében is kötelezően, a német minimálbért kell fizetni.
A felfüggesztés előreláthatólag addig marad érvényben, amíg nem pontosítják az ügy uniós jogi kérdéseit. Ezek a pontosítások 2015 nyarára várhatóak.
A felfüggesztés nem vonatkozik azokra a külföldi vállalkozásokra, amelyek Németországba irányuló, vagy Németországból indított fuvarfeladatokat teljesítenek, vagy az országban kabotázs tevékenységet folytatnak.

Tájékoztatás a Moldova/Transznisztria felé történő fuvarozáshoz

A Külügyminisztériumtól kapott tájékoztatás alapján, korábbi tájékoztatásunkkal összhangban ismételten felhívjuk a figyelmüket, hogy a Moldova területére történő fuvarozás során fokozott figyelemmel járjanak el az útvonal megválasztása során.
A konzuli tájékoztatás szerint az Ukrajna felől a Moldovai Köztársaság Dnyeszterentúli Területére történő belépés (áruszállítás), majd ezt követően a Moldovai Köztársaságnak a Dnyeszterentúli Területtől eltérő elhagyása (például Románia felé) határ- és vámrendészeti problémákat okozhat, és eljárást vonhat maga után. A moldovai fuvarok teljesítésekor tehát kizárólag a Chisinau ellenőrzése alatt álló határállomásokat vegyék igénybe beléptetés és vámkezelés céljából, különös figyelemmel a szakadár Dnyeszter-melléki területekre szánt szállítmányok esetében. Ettől eltérő esetben a moldáv hatóságok pénzbüntetéssel sújtják a fuvarfeladatot végrehajtó vállalkozást.

Amennyiben mégis Ukrajna felől lépnek be  Transznisztria területére, ügyeljenek arra, hogy a kilépés is ugyanazon az útvonalon történjék, elkerülendő a fenteikben vázolt problémákat.

Tehergépkocsik sávválasztása a Dartford alagút előtt

Helyszíni bírságot szabhatnak ki a tehergépjárművek vezetőinek, ha rossz sávba sorolnak a Dartford alagút előtt Kentben.
A DVSA megkezdte a szabályok ellenőrzését és a szabálytalanság büntetését.

Mivel különböző magassági korlátozások vannak érvényben (4,8m a nyugati alagútban és 5m a keleti alagútban), a 4.8 méternél magasabb, de 5 méternél alacsonyabb tehergépjárműveknek a 3. vagy 4. forgalmi sávokba kell sorolniuk (jobb oldali forgalmi sávok) ahhoz, hogy a keleti alagútba jussanak. A legfeljebb 4.8m magas járművek bármelyik sávot választhatják. Minden 5m feletti járműnek másik útvonalat kell találnia.

A nem megfelelő sávban közlekedő járműveket leállítják és visszaküldik az 1b csomóponthoz, ahonnét a jó sávban közelíthetik meg az alagutat.

Nőtt a dugódíj Svédországban

Az IRU tájékoztatása szerint 2015. Január 1-től  emelték a dugódíj mértékét  Stockholmban  és Göteborgban.

A fenti adót a 14 tonnánál kisebb megengedett össztömegű személygépjárművek, tehergépjárművek és autóbuszok után kell fizetni.

A sürgősségi járművek, a legalább 14 tonna megengedett össztömegű autóbuszok,  a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok mentesülnek az adó megfizetése alól.

A dugódíjat azok után a járművek után kell fizetni, amelyek  áthaladnak  egy ellenőrző ponton hétfőtől péntekig 06.00 -18.29 óráig.
Az adót nem kell fizetni szombaton,  vasárnap és  munkaszüneti napokon, munkaszüneti napok előtt, illetve  július hónapban.

Annak érdekében, hogy az adó valódi hatását betöltse és  csökkenjen a forgalom, az adók eltérőek a különböző időpontokban. A költségek legmagasabbak a  legnagyobb forgalmi időszakokban és a legzsúfoltabb  helyeken.

Változnak a veszélyes áruk szállítására vonatkozó európai előírások

Bővül a veszélyes áruk köre 2015. január 1-jétől az európai szabályozás legújabb módosítása értelmében. Emiatt több fuvarozónak lesz szüksége a rakomány, illetve a szállítás környezeti feltételeinek folyamatos ellenőrzésére. A megfelelő riasztó berendezések alkalmazásával sok esetben megelőzhetőek a veszélyes árut szállító kamionok sérüléséből eredő katasztrófák, a környezetre és személyekre veszélyes anyagok szivárgásából fakadó káresemények.

A veszélyes áruk (tűz- és robbanásveszélyes, illetve egészségkárosító tulajdonsággal bíró anyagok) közúti szállítását az ADR nevű európai egyezmény szabályozza. Az előírások kétévente frissülnek annak érdekében, hogy a veszélyes anyagok tárolása és szállítása mindig a legkorszerűbb eljárás szerint történjen. A 2015. január 1-jével életbe lépő módosítások értelmében a szabályozás az alábbiak szerint változik:

  • Húsz új tétellel bővült a veszélyes áruk köre, köztük a félvezetők gyártásához használt gázokkal, a járműiparban használt aszimmetrikus kondenzátorokkal, a kiselejtezett, üres tisztítatlan csomagolóeszközökkel, továbbá a sugárzást érzékelő rendszerekkel.
  • Módosulnak a veszélyes rakományról a közlekedés többi résztvevőjét, illetve baj esetén a katasztrófavédelmi egységeket tájékoztató bárcákra vonatkozó előírások, így az új mintáknak nem megfelelő bárcákat cserélni kell.
  • Átdolgozták az ömlesztett – darabos, szemcsés – veszélyes áruk szállítására vonatkozó rendelkezéseket is, így az ilyen rakomány január 1-jétől már csak az erre szolgáló, folyadéktömör konténerben szállítható, illetve ha ez nem biztosítható, akkor a konténert folyadéktömör és döfésálló béléssel, illetve folyadék-visszatartó eszközzel kell ellátni.
  • Cserélni kell a szállítás során esetlegesen bekövetkező baleset vagy más veszélyhelyzetre vonatkozó útmutatásokat tartalmazó írásbeli utasításokat, amelyek a rendelkezés módosítása értelmében kiegészülnek az e-cigaretták és egyéb lítium-ion akkumulátoros eszközök használati tilalmával

A veszélyes áruk körének bővülésével a fuvarozással, szállítmányozással foglalkozó vállalatoknak még több esetben kell fokozott gondossággal eljárni a fuvarfeladatok teljesítése során. A rakomány és a jármű állapotának folyamatos, valós idejű ellenőrzéséhez a korszerű telematikai megoldások jelentenek hathatós segítséget.

Míg egyéb fuvarfeladatok során egy figyelmetlenség elsősorban a megbízó és megbízott számára okozhat főleg anyagi természetű károkat, a veszélyes áruk nem megfelelő kezelése akár súlyos természeti katasztrófához is vezethet, illetve emberéleteket is veszélyeztethet. Lényegesen nagyobb felelősséggel jár tehát az ilyen rakományok fuvarozása, így nem véletlen, hogy a veszélyes árut szállító járművezetőknek rendszeres oktatásokon és felkészítő tanfolyamokon kell részt venniük.

Az ADR–tagállamok hatóságai a területükön lévő alagutakra nézve kockázatbecslést végeztek. Ezektől a besorolásoktól függ, hogy az adott áruk szállíthatóak-e az egyes alagutakban, vagy sem, illetve milyen korlátozással. Ugyanez igaz több más, a hatóságok által kijelölt területre is. Az útvonaltervező programban automatikus riasztások állíthatóak be arra az esetre, ha a járművek érintenék ezeket a zónákat, így megelőzhetőek az esetleges szabálysértések és büntetések.

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU  fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !

www.ibuszvam.hu

HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

IBUSZ Vámügynökség

www.ibuszvam.hu

Kategória: Magyar