2015. áprilisi közlekedési korlátozások Magyarországon: a „kamionstop”, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek közlekedési korlátozása — mind belföldeseknek mind pedig nemzetköziseknek — szombatonként 22:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. 2015 áprilisában így alakul részletesen a belföldi és/vagy nemzetközi fuvarban haladó nehéz-tehergépjárművek tilalmi órarendje Magyarországon:
2015. április 4. (SZO) 22:00 órától » 2015. április 6. (H) 22:00 óráig
2015. április 11. (SZO) 22:00 órától » 2015. április 12. (V) 22:00 óráig
2015. április 18. (SZO) 22:00 órától » 2015. április 19. (V) 22:00 óráig
2015. április 25. (SZO) 22:00 órától » 2015. április 26. (V) 22:00 óráig
KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. — Áprilisra vonatkozóan a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályváltozás 2014 decemberének elején, azonban továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító – illetve a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő – tehergépkocsik. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál honlapunk nyitóoldalán, a nagy képeknél! FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.
Osztrák környezetvédelmi matrica- környezetvédelmi tilalom kiterjesztése
2015. január 1-je óta valamennyi Bécsben és Bécs környékén, valamint Stájerország egyes részein közlekedő tehergépjárművet vagy nyerges vontatót el kell látni az osztrák környezetvédelmi matricával. 2015. július 1-je után ez szabályozás a Felső-Ausztriában, az A1-es autópálya egy szakaszán közlekedő tehergépjárművekre és nyerges vontatókra is vonatkozni fog.
Bécs városának területén, valamint Alsó-Ausztria egyes részein a jelenleg érvényes – eddig csak az EURO 0-ás tehergépjárművekre és nyerges vontatókra vonatkozó – közlekedési tilalom szigorításra került. A közlekedési tilalmak az ún. Immissionsschutzgesetz-Luft (IG-L) intézkedései a levegő tisztántartása érdekében.
2014. július 1-jétől a közlekedési tilalom az EURO 1-es besorolással rendelkező tehergépjárművekre és nyerges vontatókra is érvényes. A szabályozás 2016. január 1-jétől pedig már az EURO 2-es besorolásra is vonatkozni fog. A szabályozás alá esik valamennyi súlycsoport (N1, N2 és N3). 2014. január 1-je óta Stájerország területén is van érvényben közlekedési tilalom, amely a 7,5 tonna össztömeg feletti és EURO 0-ás, 1-es és 2-es besorolású tehergépjárművekre vonatkozik. 2015. július 1-jén Felső-Ausztriában, az A1-es autópálya (A1 Westautobahn) egy részén is életbe lép egy közlekedési tilalom az EURO 0-ás és 1-es besorolású tehergépjárművekre és nyerges vontatókra; 2016. január 1-je után pedig az EURO 2-es besorolásra is. Kivételnek kizárólag a drága felépítménnyel rendelkező tehergépjárművek számítanak.
2015. január 1-je óta valamennyi, Bécsben és Bécs környékén, valamint Stájerországban közlekedő tehergépjárműnek és nyerges vontatónak rendelkeznie kell egy osztrák környezetvédelmi matricával. 2015. július 1-jét követően pedig az A1-es autópálya (A1 Westautobahn) egy adott szakaszán közlekedő tehergépjárműveket és nyerges vontatókat is el kell látni környezetvédelmi plakettel. A matricával igazolható, hogy az adott gépjármű egy olyan EURO besorolással rendelkezik, amelyet nem érint a közlekedési tilalom.
A plakettek színei az EURO besorolásnak felelnek meg az alábbiak szerint:
EURO 2: piros
EURO 3: sárga
EURO 4: zöld
EURO 5: világoskék
EURO 6: lila
A matricák beszerezhetőek Ausztriában valamennyi, a gépjárművek közlekedését szabályozó műhelynél, amely ellenőrzési plakettek kiadására jogosult, valamint az ARBÖ és ÖAMTC vizsgáló állomásain. A 3,5 tonna alatti járműveket a környezetvédelmi besoroláshoz be kell mutatni tehát az erre szakosodott ausztriai műhelyek vagy vizsgálóállomások valamelyikén. A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárműveknél elegendő a forgalmi engedély másolatának bemutatása. Amennyiben a gépjármű rendelkezik ún. CEMT-okmánnyal, célszerű ennek bemutatása is.
A határhoz legközelebb fekvő vizsgálóállomás, amely még a matricaköteles zónán kívül esik:
ÖAMTC-Stützpunkt Neusiedl
(= ÖAMTC vizsgálóállomás Neusiedl)
Cím: 7100 Neusiedl/See, Rot-Kreuz-Gasse 29
T: +43 2167 8181
Nyitvatartási idő:
Hétfő 07:00 – 12:00, 13:00 – 18:00
Kedd 07:00 – 12:00, 13:00 – 18:00
Szerda 07:00 – 12:00, 13:00 -18:00
Csütörtök 07:00 -12:00, 13:00 – 18:00
Péntek 07:00 – 12:00, 13:00 – 18:00
Szombat 08:00 – 14:00
Vasárnap zárva
4 db járműig a matrica kiállítása azonnal, a helyszínen történik, 4-nél több jármű esetén a matrica kiállítása 5-10 munkanapot vesz igénybe. 4-nél több tehergépjármű esetén a forgalmi engedélyek másolatát nem csak személyesen lehet bemutatni, hanem lehetőség van arra is, hogy azokat előre, e-mailben megküldjék az állomás részére. A vizsgálóállomás a matricáról ill. a munkadíjról ilyenkor postai úton számlát küld, mivel ezeket minden esetben előre ki kell egyenlíteni. A számla befizetésének ellenőrzése után a matricák kiállításra kerülnek, amelyről a vizsgálóállomás értesíti a kérelmező felet. Ezt követően a matricák átvehetőek személyesen az adott vizsgálóállomáson vagy kérhető azok postázása is.
A matrica ára 2,50 euró beleértve az Áfát is, ehhez jön még hozzá a műhely vagy vizsgálóállomás matrica kiállításért felszámolt munkadíja, így egy matrica kiállításának összköltsége 25 euró (járművenként, össztömegtől függetlenül). A matricát a szélvédőre ragasztják fel és rendszám változtatás esetén is érvényes marad.
A matrica Bécs városának egész területén, valamint Bécs környékén az alábbi kerületekben szükséges:
- Bruck an der Leitha kerülete: Bad Deutsch-Altenburg, Bruck an der Leitha, Enzersdorf an der Fischa, Göttlesbrunn-Arbesthal, Götzendorf an der Leitha, Hainburg an der Donau, Haslau-Maria Ellend, Höflein, Petronell-Carnuntum, Rohrau, Scharndorf, Trautmannsdorf an der Leitha
- Gänserndorf kerülete: Aderklaa, Andlersdorf, Deutsch-Wagram, Eckartsau, Engelhartstetten, Gänserndorf, Glinzendorf, Groß-Enzersdorf, Großhofen, Haringsee, Lassee, Leopoldsdorf im Marchfelde, Mannsdorf an der Donau, Marchegg, Markgrafneusiedl, Obersiebenbrunn, Orth an der Donau, Parbasdorf, Raasdorf, Strasshof an der Nordbahn, Untersiebenbrunn, Weiden an der March, Weikendorf
- Korneuburg kerülete: Bisamberg, Hagenbrunn, Korneuburg, Langenzersdorf
- Mödling kerülete: Achau, Biedermannsdorf, Brunn am Gebirge, Guntramsdorf, Hennersdorf, Laxenburg, Münchendorf, Vösendorf, Wiener Neudorf
- Wien környékének kerülete: Fischamend, Gerasdorf bei Wien, Himberg, Schwechat, Ebergassing, Klein-Neusiedl, Klosterneuburg, Lanzendorf, Leopoldsdorf, Maria-Lanzendorf, Rauchenwarth, Schwadorf, Zwölfaxing
Stájerország bizonyos kerületeiben is csak a megfelelő környezetvédelmi matricával ellátott tehergépjárművek közlekedhetnek.
2015. július 1-jét követően Felső-Ausztriában, az A1 egy szakaszán (A1 Westautobahn) a Enns-Steyr és Knoten Haid pontok között is kötelezővé válik a matrica.
Az Európai Parlament napirendjén a közlekedési ágazatban alkalmazandó minimálbérek kérdésköre
Az Európai Parlament 2015. március 25-i plenáris ülésének napirendi pontjaként szerepelt, és éles vitákat váltott ki a német minimálbérnek a közlekedési szektorban való alkalmazhatósága, és az uniós joggal való összeegyeztethetőség kérdésköre. A képviselők politikai pártok és földrajzi elhelyezkedés tekintetben is megosztottak voltak, a kérdéskörben hozzászólások, álláspontok tucatjai hangzottak el.
A képviselők egy része a közúti szektor alaposabb szabályozását szorgalmazta, érvelve az egységes európai uniós minimálbér alkalmazása és a gépkocsivezetők szociális jogainak és megfelelő munkakörülményeinek biztosítása mellett, hangsúlyozva a szociális dömping megelőzésének és a fuvarozók közötti tisztességes verseny biztosításának jelentőségét.
Más álláspontok szerint a Németországban tranzitáló külhonos fuvarozó vállalkozásokra rákényszerített kötelező nemzeti minimálbér megakadályozza az áruk szabad áramlását, ez pedig ellentétes az egységes európai piac és a szubszidiaritás elvével, mivel többletköltségekkel és adminisztratív feladatokkal terheli a fuvarozó vállalkozásokat.
A kérdésben magyar EP képviselők is hallatták hangjukat: Újhelyi István felhívta a vitázó felek figyelmét az ülés napjára a parlament épülete élé szervezett demonstrációra, ahol öt tagállam fuvarozói tiltakoztak a német szabályozás ellen, petíciót nyújtva be a képviselők részére. Újhelyi István hangsúlyozta, hogy bár minden munkavállaló a szociális juttatások növelésében érdekelt, a német megoldás negatív hatással van a munkaadók nemzetközi versenyképességére, és a munkáltatói többletköltségek miatt inkább munkanélküliséget generál, mint magasabb munkabéreket.
Deli Andor álláspontja szerint bérkülönbségek vannak, és mindig is lesznek az egyes tagállamok között. Németország szuverén joga a tagállami minimálbér rögzítéséhez nem kérdőjelezhető meg, ugyanakkor elvárható, hogy a joggal való élés ne veszélyeztesse az Európai Unió alapvető értékeit.
Deli Andor szerint a közúti fuvarozás területén szociális köntösbe bújtatni egy kérdést, amely ugyanakkor súlyos pénzügyi és adminisztrációs többletterhet jelent a fuvarozó vállalatok – és különösen a kis- és középvállalkozások számára – nem korrekt hozzáállás. A képviselő külön kiemelte az előírt nemzeti szabályok megsértéséért kiróható büntetések összegét, amelyek olyan magasak, hogy egyetlen csapással tönkretehetnek kisebb vállalkozásokat, miközben épp a kkv-k fejlesztése és erősítése az általánosan meghatározott uniós célkitűzés. A képviselő sürgette az Európai Bizottság gyors és határozott kiállását, mert álláspontja szerint egyedül ez tehet pontot a vitára, és egyúttal elejét veheti annak, hogy az egységes európai piac fokozatosan leépüljön egy 1992 előtti szintre.
A képviselők közül többen rámutattak arra, hogy Németországnak nincs kompetenciája arra, hogy saját minimálbér-szabályozását más tagállam munkavállalóira is kiterjessze, és sürgették a Bizottságot, hogy minél gyorsabban végezze el a pilot eljárásban a német jogszabály elemzését.
A Bizottság hangsúlyozta, hogy a nemzeti szabályoknak összhangban kell állniuk az európai uniós jogszabályokkal. A német lépés hatásainak elemzése még folyamatban van (a kötelezettségszegési eljárást megelőző pilot eljárás jelenleg is zajlik), ezért a plenáris ülésen felmerült kérdésekre még nem adható egyértelmű válasz. Emellett a Bizottság utalt arra, hogy a közúti fuvarozási szektorban érvényes munkakörülményekkel és a munkavállalóknak biztosított szociális rendelkezésekkel kapcsolatban a 2016-ban kimunkálásra kerülő közúti jogszabálycsomag foglalkozni fog.
Bár a tranzitforgalom tekintetében a németországi minimálbér alkalmazása átmenetileg felfüggesztésre került, a komplex kérdéskör tekintetében európai uniós szinten elhúzódó bizottsági eljárás és döntéshozatal várható. Itt hívjuk fel tagjaink figyelmét, hogy a NiT Hungary – egyedülállóan a hazai érdekképviseletek között – a németországi minimálbér alkalmazásával kapcsolatban tagjai számára közzétette azt az ajánlott bérszámfejtési modellt, mely a jelenlegi jogi és piaci környezetben segítséget nyújthat a magyar fuvarozó vállalkozások számára a német rendelkezéseknek való megfeleléshez
E-útdíj MAGYARORSZÁGON
2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !
HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.
06-40-40-50-60
(helyi tarifával hívható Magyarországról
+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)
Balesetmentes közlekedést kívánunk!
IBUSZ Vámügynökség