2014. januári közlekedési korlátozások Magyarországon: a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek közlekedési korlátozása szombatonként 22:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. A tilalom alól télen mentesülnek az EURO-3-as és annál magasabb besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik.
Mint minden évben, úgy tehát tavaly november 4. óta is a kamionstop „téli rendje” irányadó: ez annyit tesz, hogy egészen március 1-jéig a hétvégi és ünnepnapi közlekedési korlátozás Magyarországon nem vonatkozik a legalább EURO 3-as környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsikra.
Bár az esztendő első napjáról korábbi értesítőnkben már írtunk, a teljesség kedvéért azt is belefoglalva januárban az alábbiak szerint alakul a nehéz-tehergépjárművekre vonatkozó tilalom:
2014. január 4. (SZO) 22:00 órától » 2014. január 5. (VAS) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2014. január 11. (SZO) 22:00 órától » 2014. január 12. (VAS) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2014. január 18. (SZO) 22:00 órától » 2014. január 19. (VAS) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2014. január 25. (SZO) 22:00 órától » 2014. január 26. (VAS) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. Januárra vonatkozóan a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak: élő állat, friss tej, tejtermék, friss és fagyasztott hús, hústermék, friss pékáru, gyorsan romló élelmiszer, tojás, friss zöldségáru, valamint az ilyen rakományokért üresen közlekedő tehergépkocsik stb. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál a www.mkfe.hu nyitóoldalán, a nagy képeknél vagy közvetlenül itt (MEGNYITÁS »). FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.
Sok újévi változás a szlovákiai útdíjrendszerben
December első felében öt-hat olyan változásra hívtuk fel a figyelmet, melyek mentén Szlovákia útjain módosul a 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárművek díjfizetése. A változások 2014. január 1-jén lettek hatályosak. A buszok úthasználati tarifái a 2013-as szinten maradtak.
•• a leglényegesebb, hogy 2014. január 1-jétől a korábbi díjköteles úthálózat 234 kilométernyi újabb díjköteles szakaszokkal bővült
•• a pozsonyi elkerülőutak (D1-es és D2-es) szintén díjkötelesek lettek
•• az EURO 3 és EURO 4 osztályba sorolt járműveket egy közös (EURO 3-4) csoportba sorolták, az EURO 5-ös és ennél magasabb emissziós osztályba tartozó járművek pedig különálló, EURO 5, 6 és EEV csoportba kerültek. Azon járművek adatait, melyek az elektronikus rendszerben korábban a közös EURO 4, 5, EEV csoportban szerepeltek, a megváltozó rendelet folytán haladéktalanul át kell regisztrálni a nekik megfelelő új emissziós csoportba a szlovák SkyToll-nál. Mint egyik évvégi tudósításunkban szóltunk róla, a szlovák jogszabály az adatbejelentés határidejeként 2013. december 31-jét jelölte meg, de aki még nem módosította adatait, értelemszerűen minél előbb célszerű ezt megtennie. A szlovák utak kezelője korábbi értesítőjében úgy fogalmazott: abban az esetben, ha a jármű üzemeltetője a regisztrációs adatok módosítását 2013. december 31-ig nem hajtja végre, az EURO IV, V, és EEV emissziós osztályban regisztrált járművekhez rendelt fedélzeti egységek 2014 január 1-jétől le lesznek blokkolva (a regisztrációs adatok és az új kormányrendelet kategóriái közötti eltérést fogják jelezni) mégpedig addig, amíg az adatok módosítása vagy új szerződés megkötése (vagy a már létező kijelölt útszakaszok használatáról szóló szerződés módosítása) meg nem történik.
•• újdonság, hogy a díjköteles utak országos hálózata 2014. január 1-jétől városok és községek belterületén kijelölt 985 kilométernyi díjköteles útszakasszal is bővült. Ezeken csak az áthaladó (tranzitáló) tehergépjárművek után kell fizetni. A szlovák útdíjrendszer fejlesztői érdekes megoldást alkalmaznak annak meghatározására, hogy mely járművek számítanak áthaladónak, s melyek célforgalmasnak: aki egy település meghatározott bevezető útján belterületre való beérkezése után 45 percen belül (meghatározott útvonalon) elhagyja a lakott területet, az tranzitálónak minősül. Aki 45 percnél több időt tölt a városban vagy községben, azt célforgalmasnak tekinti a rendszer, s ez utóbbi esetben nem szed díjat.
•• százalékos útdíjtarifa-engedményrendszert vezettek be, melyre egy adott kilométerszám fölött lehet jogosultságot szerezni
Hólánc és téli gumi előírások Szlovákiában
Szlovákiában a 12t. feletti össztömegű teherjárműveken november 15-től március 31-ig kötelező hóláncot készenlétben tartani, amelyet szigorúan ellenőriznek is!
A készenlétben tartott hóláncokat a “Snehove retaze” feliratú táblákkal ellátott utakon kell felszerelni a meghajtott tengely legalább két kerekére. A hóláncok meglétét és használatát a hatóságok szigorúan ellenőrzik, a szabályok megszegését akár 60 euróval is büntethetik, amely baleset okozása esetén ennél magasabb is lehet. A hólánc előírások megszegéséből eredő halálos baleset okozásáért börtönbüntetés jár.
A legfeljebb 3,5 t. össztömegű kisteherautók és a legfeljebb 8+1 üléses kisbuszok (N1 és M1 járműkategória) havas, síkos úton csak akkor közlekedhetnek, ha a a jármű összes kerekén téli gumi van felszerelve (téli gumi: M+S, MS vagy M&S jelölésű abroncsok).
A 3,5t feletti teherautók és a nagyobb autóbuszok (N2, N3 és M2, M3 járműkategória) november 15 és március 31 között csak úgy közlekedhetnek, ha legalább egy meghajtott tengely kerekein (M+S, MS vagy M&S jelölésű) téli gumi van felszerelve.
Útdíjak Ausztriában (2014)
Mint december elején hírül adtuk: Ausztria útjain 2014. január 1-jétől átlagosan 8-9 százalékos díjemelkedéssel kell számolniuk azoknak, akik 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járműveikkel az alpesi országban közlekednek.
Az osztrákok nemcsak a kilométerenkénti tarifákat emelték; drágult a különdíjas alagút- és pályaszakaszok használata is, nevezetesen a Brenner-, Arlberg-, Karawanken-, Tauern-, Gleinalm-, Bosruck-, Pyhrn- és Inntal-szakaszoké). A lenti linkre kattintva látható az új ártáblázat; ott lejjebb gurítva egyúttal megtalálható a régi, 2013-as díjszabás is, amit az osztrák útüzemeltető az összehasonlítás megkönnyítése végett hagyott fent.
Tanulmány bizonyítja az osztrák éjszakai tempólimit feleslegességét
Ausztriában 7,5 tonna felett, este 22 és reggel 5 óra között 60km/h-s sebességkorlátozás érvényes a szokásos 80 km/h helyett.
Egy közlekedésbiztonsággal foglalkozó testület arra kereste a választ az utóbbi időben, hogy ennek van-e jelenleg értelme. Alsó-Ausztria útjain teszteltek 2007 és 2011 között, összesen 697117 kilométernyi gyorsforgalmi úton. Ennek nagy részén a már említett korlátozás volt érvényben, 167617 kilométeren azonban 80 km/h-val lehetett haladni.
Útlezárások Bulgáriában
Az IRU tájékoztatása szerint 2014. január 5-én 10:00-től 20:00 óráig az alábbi útszakaszok le lesznek zárva a 10 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű járművek előtt:
• I-1 Mezdra – Kulata;
• I-5 Rusze – Veliko Tirnovo;
• I-8 Plovdiv – Asszenovgrád;
• I-9 Várna – Burgasz
Korlátozás Ausztriában a síszezon miatt
Az IRU tájékoztatása szerint a síszezonban, vagyis december 15-től április 30-ig a 12 méternél hosszabb tehergépjárművek nem használhatják az A12-es út Kufstein kijáratát szombatonként 7:00-től 12:00 óráig.
Négy országra érvényes EasyGo fedélzeti egység
Az IRU tájékoztatása szerint az EasyGo konzorcium kidolgozott egy fedélzeti egységet, mely négy országban (Ausztria, Norvégia, Svédország és Dánia) egyaránt használható autópályadíj fizetésre. |
További előnye, hogy a négy ország közül csak az egyikben kell szerződést kötni a szolgáltatóval, és egyben fizethető — elektronikus úton — a négy ország díja.
Az eszköz megvásárlása esetén a korábban használt fedélzeti egységeket le kell adni a szolgáltatóknál, hogy a kettős számlázást elkerüljék. További információk: www.easygo.com » . Érdeklődés esetén forduljon az alábbi szervezetekhez ezeken a címeken:
ASFINAG: tel.: 0800 400 12 400 és +43 (0)1 955 12 66 fax: +43 (0)1 955 12 77 e-mail: info@go-maut.at honlap: www.go-maut.at vagy www.asfinag.at |
BroBizz A/S: Business Customer Services tel.: +45 7020 7049 e-mail: easygo+@brobizz.dk ill. easygoplus@brobizz.dk honlap: www.brobizz.dk |
A fuvarmaffia új módszerei: megjelentek az ál-speditőrök
Mint a fuvarpiaci bűncselekmények terén az utóbbi hetek-hónapok trendje mutatja: a bűnözők új módszerekkel próbálkoznak, miután felismerték, hogy a speditőrök és fuvarszervezők alaposabban ellenőrzik a munkát vállaló cég valódiságát és a rakomány felvételére jelentkező, magát fuvarozónak bemutató személyt. A közelmúltban több eset is történt, melynek során az elkövetők (szakítva a szokásos ál-fuvarozós forgatókönyvvel) a rakománnyal már úton lévő fuvarozót és annak gépkocsivezetőjét tévesztették meg.
AZ ALVILÁG ÚJ MÓDSZERE: AZ ÁL-SPEDITŐRKÖDÉS — A bűncselekmények elkövetésre szerveződő tettesek új módszere, hogy speditőr cégként mutatják be magukat jóhiszemű fuvarozó vállalkozásoknak, és fuvarfeladatot adnak nekik. A mit sem sejtő fuvarozó elindítja megrakott járművét. Ekkor lépnek közbe ismét az ál-speditőrök, akik mindenféle indokra hivatkozva arról értesítik a fuvarozót, hogy a feladat közben a rendeltetési hely váratlanul megváltozott, és új címet adnak neki a lerakodáshoz; köznapi kifejezéssel eltérítik a rakományt. A jónevű fuvarozók tehát jóhiszeműen járnak el, amikor az általuk igazi speditőrnek vélt ál-speditőr azonnali kérést teljesítik.
A rendőrség ezen új módszerek kivédésére azt tanácsolja a fuvarozóknak, hogy a lerakóhely megváltozásáról szóló utasítás valódiságát a fuvarozó diszpécsere magával a felrakó hellyel vagy lerakóhellyel ellenőriztesse, és soha ne az idegen speditőrrel!
Hasznosnak tűnik, ha a fuvarozó vállalkozás felhívja diszpécsereinek és gépkocsivezetőinek figyelmét, hogy csakis ismert telefonszámról vagy ismerős személytől érkező útvonal-módosítási utasításnak higgyenek, és ne sajnálják az időt az ellenőrzésre.
GYANÚS JELEK — Mindenképpen legyen óvatos, ha az alábbi jeleket tapaszalja:
!!! a megbízó feltűnően ragaszkodik a fuvardíj készpénzes kiegyenlítéséhez
!!! meglepően csábító fuvardíjat ajánlanak
!!! a partner sorozatosan kizárólag szűkszavú e-mailben vagy rövid SMS-ben kommunikál
!!! bélyegző-lenyomatain görbék a sorok, vagy sorozatosan elmosódottak
!!! a megbízó eltitkolja, ki az áru valódi tulajdonosa
!!! a megbízás szövege nem megfelelő szakismeretről tanúskodik
!!! szóban vagy faxolt lapon történik a fuvarmegbízás hiányos cégadatokkal
!!! többszörösen közvetített fuvar, és már nem is látni tisztán, ki kinek az alvállalkozója
!!! gyanúsan, hirtelenül és indokolatlanul megváltozik a fuvar rendeltetési helye
!!! gyanús a rendeltetési hely (pl. édesség lerakását egy betonüzemhez kérik)
!!! az árukibocsátó helyen egykedvű, szűkszavú gépkocsivezető kapucnis melegítőben és napszemüvegben, végig a kameráktól elfordított, görcsös fejtartással
KISZEMELT ZSÁKMÁNYOK, POTENCIÁLIS ÁLDOZATOK — A fuvarpiaci bűnözők főként olyan árukra vadásznak, melyeken tonnaszám is gyorsan túl lehet adni, és gyorsan leoszthatók az orgazda-hálózaton keresztül. Ilyenek az élelmiszerek, azok közül is elsősorban a húsok, hústermékek, édesség-félék, csokoládé, desszert stb. A második helyen a műszaki cikkek állnak (televízió, egyéb alkatrész), harmadik helyen az ömlesztett nyersanyagokat említhetjük, melyek nagy tömegben azonnal beolvaszthatók, bedolgozhatók (pl. kakaó, réz-forgács).
E-útdíj MAGYARORSZÁGON
2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és a fedélzeti egység regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban!
A HU-GO tájékoztatja az e-útdíjrendszer használóit, hogy 2013. november 15-től új telefonszámon érhető el a HU-GO elektronikus útdíjfizetési rendszer telefonos ügyfélszolgálata, amely 0-24 óráig várja a hívásokat.
A HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.
Az új elérhetőség:
06-40-40-50-60
(helyi tarifával hívható Magyarországról
+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)
Balesetmentes közlekedést kívánunk!
IBUSZ Vámügynökség