Hírlevél 2014. január

2014. januári közlekedési korlátozások Magyarországon: a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek közlekedési korlátozása szombatonként 22:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. A tilalom alól télen mentesülnek az EURO-3-as és annál magasabb besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik.

Mint minden évben, úgy tehát tavaly november 4. óta is a kamionstop „téli rendje” irányadó: ez annyit tesz, hogy egészen március 1-jéig a hétvégi és ünnepnapi közlekedési korlátozás Magyarországon nem vonatkozik a legalább EURO 3-as környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsikra.

Bár az esztendő első napjáról korábbi értesítőnkben már írtunk, a teljesség kedvéért azt is belefoglalva januárban az alábbiak szerint alakul a nehéz-tehergépjárművekre vonatkozó tilalom:

2014. január 4. (SZO) 22:00 órától » 2014. január 5. (VAS) 22:00 óráig

(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2014. január 11. (SZO) 22:00 órától » 2014. január 12. (VAS) 22:00 óráig

(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2014. január 18. (SZO) 22:00 órától » 2014. január 19. (VAS) 22:00 óráig

(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2014. január 25. (SZO) 22:00 órától » 2014. január 26. (VAS) 22:00 óráig

(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. Januárra vonatkozóan a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak: élő állat, friss tej, tejtermék, friss és fagyasztott hús, hústermék, friss pékáru, gyorsan romló élelmiszer, tojás, friss zöldségáru, valamint az ilyen rakományokért üresen közlekedő tehergépkocsik stb. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál a www.mkfe.hu nyitóoldalán, a nagy képeknél vagy közvetlenül itt (MEGNYITÁS »). FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.

Sok újévi változás a szlovákiai útdíjrendszerben

December első felében öt-hat olyan változásra hívtuk fel a figyelmet, melyek mentén Szlovákia útjain módosul a 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárművek díjfizetése. A változások 2014. január 1-jén lettek hatályosak. A buszok úthasználati tarifái a 2013-as szinten maradtak.

•• a leglényegesebb, hogy 2014. január 1-jétől a korábbi díjköteles úthálózat 234 kilométernyi újabb díjköteles szakaszokkal bővült

•• a pozsonyi elkerülőutak (D1-es és D2-es) szintén díjkötelesek lettek

•• az EURO 3 és EURO 4 osztályba sorolt járműveket egy közös (EURO 3-4) csoportba sorolták, az EURO 5-ös és ennél magasabb emissziós osztályba tartozó járművek pedig különálló, EURO 5, 6 és EEV csoportba kerültek. Azon járművek adatait, melyek az elektronikus rendszerben korábban a közös EURO 4, 5, EEV csoportban szerepeltek, a megváltozó rendelet folytán haladéktalanul át kell regisztrálni a nekik megfelelő új emissziós csoportba a szlovák SkyToll-nál. Mint egyik évvégi tudósításunkban szóltunk róla, a szlovák jogszabály az adatbejelentés határidejeként 2013. december 31-jét jelölte meg, de aki még nem módosította adatait, értelemszerűen minél előbb célszerű ezt megtennie. A szlovák utak kezelője korábbi értesítőjében úgy fogalmazott: abban az esetben, ha a jármű üzemeltetője a regisztrációs adatok módosítását 2013. december 31-ig nem hajtja végre, az EURO IV, V, és EEV emissziós osztályban regisztrált járművekhez rendelt fedélzeti egységek 2014 január 1-jétől le lesznek blokkolva (a regisztrációs adatok és az új kormányrendelet kategóriái közötti eltérést fogják jelezni) mégpedig addig, amíg az adatok módosítása vagy új szerződés megkötése (vagy a már létező kijelölt útszakaszok használatáról szóló szerződés módosítása) meg nem történik.

•• újdonság, hogy a díjköteles utak országos hálózata 2014. január 1-jétől városok és községek belterületén kijelölt 985 kilométernyi díjköteles útszakasszal is bővült. Ezeken csak az áthaladó (tranzitáló) tehergépjárművek után kell fizetni. A szlovák útdíjrendszer fejlesztői érdekes megoldást alkalmaznak annak meghatározására, hogy mely járművek számítanak áthaladónak, s melyek célforgalmasnak: aki egy település meghatározott bevezető útján belterületre való beérkezése után 45 percen belül (meghatározott útvonalon) elhagyja a lakott területet, az tranzitálónak minősül. Aki 45 percnél több időt tölt a városban vagy községben, azt célforgalmasnak tekinti a rendszer, s ez utóbbi esetben nem szed díjat.

•• százalékos útdíjtarifa-engedményrendszert vezettek be, melyre egy adott kilométerszám fölött lehet jogosultságot szerezni

Hólánc és téli gumi előírások Szlovákiában

Szlovákiában a 12t. feletti össztömegű teherjárműveken november 15-től március 31-ig kötelező hóláncot készenlétben tartani, amelyet szigorúan ellenőriznek is!

A készenlétben tartott hóláncokat a “Snehove retaze” feliratú táblákkal ellátott utakon kell felszerelni a meghajtott tengely legalább két kerekére. A hóláncok meglétét és használatát a hatóságok szigorúan ellenőrzik, a szabályok megszegését akár 60 euróval is büntethetik, amely baleset okozása esetén ennél magasabb is lehet. A hólánc előírások megszegéséből eredő halálos baleset okozásáért börtönbüntetés jár.

A  legfeljebb 3,5 t. össztömegű kisteherautók és a legfeljebb 8+1 üléses kisbuszok (N1 és M1 járműkategória)  havas, síkos úton csak akkor közlekedhetnek, ha a a jármű összes kerekén téli gumi van felszerelve (téli gumi: M+S, MS vagy M&S jelölésű abroncsok).

A 3,5t feletti teherautók és a nagyobb autóbuszok (N2, N3 és M2, M3 járműkategória) november 15 és március 31 között csak úgy közlekedhetnek, ha legalább egy meghajtott tengely kerekein (M+S, MS vagy M&S jelölésű) téli gumi van felszerelve.

Útdíjak Ausztriában (2014)

Mint december elején hírül adtuk: Ausztria útjain 2014. január 1-jétől átlagosan 8-9 százalékos díjemelkedéssel kell számolniuk azoknak, akik 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járműveikkel az alpesi országban közlekednek.

Az osztrákok nemcsak a kilométerenkénti tarifákat emelték; drágult a különdíjas alagút- és pályaszakaszok használata is, nevezetesen a Brenner-, Arlberg-, Karawanken-, Tauern-, Gleinalm-, Bosruck-, Pyhrn- és Inntal-szakaszoké). A lenti linkre kattintva látható az új ártáblázat; ott lejjebb gurítva egyúttal megtalálható a régi, 2013-as díjszabás is, amit az osztrák útüzemeltető az összehasonlítás megkönnyítése végett hagyott fent.

Tanulmány bizonyítja az osztrák éjszakai tempólimit feleslegességét

Ausztriában 7,5 tonna felett, este 22 és reggel 5 óra között 60km/h-s sebességkorlátozás érvényes a szokásos 80 km/h helyett.

Egy közlekedésbiztonsággal foglalkozó testület arra kereste a választ az utóbbi időben, hogy ennek van-e jelenleg értelme. Alsó-Ausztria útjain teszteltek 2007 és 2011 között, összesen 697117 kilométernyi gyorsforgalmi úton. Ennek nagy részén a már említett korlátozás volt érvényben, 167617 kilométeren azonban 80 km/h-val lehetett haladni.

Útlezárások Bulgáriában

Az IRU tájékoztatása szerint 2014. január 5-én 10:00-től 20:00 óráig az alábbi útszakaszok le lesznek zárva a 10 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű járművek előtt:

• I-1 Mezdra – Kulata;
• I-5 Rusze – Veliko Tirnovo;
• I-8 Plovdiv – Asszenovgrád;
• I-9 Várna – Burgasz

Korlátozás Ausztriában a síszezon miatt

Az IRU tájékoztatása szerint a síszezonban, vagyis december 15-től április 30-ig a 12 méternél hosszabb tehergépjárművek nem használhatják az A12-es út Kufstein kijáratát szombatonként 7:00-től 12:00 óráig.

Négy országra érvényes EasyGo fedélzeti egység

     Az IRU tájékoztatása szerint az EasyGo konzorcium   kidolgozott egy fedélzeti egységet, mely négy országban (Ausztria, Norvégia,   Svédország és Dánia) egyaránt használható autópályadíj fizetésre.

További előnye, hogy a négy ország közül csak az egyikben kell szerződést kötni a szolgáltatóval, és egyben fizethető — elektronikus úton — a négy ország díja.

Az eszköz megvásárlása esetén a korábban használt fedélzeti egységeket le kell adni a szolgáltatóknál, hogy a kettős számlázást elkerüljék. További információk: www.easygo.com » . Érdeklődés esetén forduljon az alábbi szervezetekhez ezeken a címeken:

ASFINAG:
tel.: 0800 400 12 400 és +43 (0)1 955 12 66
fax: +43 (0)1 955 12 77
e-mail: info@go-maut.at
honlap: www.go-maut.at   vagy www.asfinag.at
BroBizz A/S:
Business Customer Services
tel.: +45 7020 7049
e-mail: easygo+@brobizz.dk   ill. easygoplus@brobizz.dk
honlap: www.brobizz.dk

A fuvarmaffia új módszerei: megjelentek az ál-speditőrök

A rendőrség egy december eleji nagy fogása kapcsán már írtunk a fuvarozói alvilág új módszereiről. Azért fontos és időszerű e témát újból taglalni, mert a rendőrség december derekán arra hívta fel egyesületünk, s rajtunk keresztül a fuvarozók figyelmét: a rakománytolvajok az év végi hajtásban mindig „nagyot kaszálnak”, sőt, az összekevert munkanapok miatt ilyenkor tarolnak igazán.

Mint a fuvarpiaci bűncselekmények terén az utóbbi hetek-hónapok trendje mutatja: a bűnözők új módszerekkel próbálkoznak, miután felismerték, hogy a speditőrök és fuvarszervezők alaposabban ellenőrzik a munkát vállaló cég valódiságát és a rakomány felvételére jelentkező, magát fuvarozónak bemutató személyt. A közelmúltban több eset is történt, melynek során az elkövetők (szakítva a szokásos ál-fuvarozós forgatókönyvvel) a rakománnyal már úton lévő fuvarozót és annak gépkocsivezetőjét tévesztették meg.

AZ ALVILÁG ÚJ MÓDSZERE: AZ ÁL-SPEDITŐRKÖDÉSA bűncselekmények elkövetésre szerveződő tettesek új módszere, hogy speditőr cégként mutatják be magukat jóhiszemű fuvarozó vállalkozásoknak, és fuvarfeladatot adnak nekik. A mit sem sejtő fuvarozó elindítja megrakott járművét. Ekkor lépnek közbe ismét az ál-speditőrök, akik mindenféle indokra hivatkozva arról értesítik a fuvarozót, hogy a feladat közben a rendeltetési hely váratlanul megváltozott, és új címet adnak neki a lerakodáshoz; köznapi kifejezéssel eltérítik a rakományt. A jónevű fuvarozók tehát jóhiszeműen járnak el, amikor az általuk igazi speditőrnek vélt ál-speditőr azonnali kérést teljesítik.

A rendőrség ezen új módszerek kivédésére azt tanácsolja a fuvarozóknak, hogy a lerakóhely megváltozásáról szóló utasítás valódiságát a fuvarozó diszpécsere magával a felrakó hellyel vagy lerakóhellyel ellenőriztesse, és soha ne az idegen speditőrrel!

Hasznosnak tűnik, ha a fuvarozó vállalkozás felhívja diszpécsereinek és gépkocsivezetőinek figyelmét, hogy csakis ismert telefonszámról vagy ismerős személytől érkező útvonal-módosítási utasításnak higgyenek, és ne sajnálják az időt az ellenőrzésre.

GYANÚS JELEK — Mindenképpen legyen óvatos, ha az alábbi jeleket tapaszalja:

!!! a megbízó feltűnően ragaszkodik a fuvardíj készpénzes kiegyenlítéséhez
!!! meglepően csábító fuvardíjat ajánlanak
!!! a partner sorozatosan kizárólag szűkszavú e-mailben vagy rövid SMS-ben kommunikál
!!! bélyegző-lenyomatain görbék a sorok, vagy sorozatosan elmosódottak
!!! a megbízó eltitkolja, ki az áru valódi tulajdonosa
!!! a megbízás szövege nem megfelelő szakismeretről tanúskodik
!!! szóban vagy faxolt lapon történik a fuvarmegbízás hiányos cégadatokkal
!!! többszörösen közvetített fuvar, és már nem is látni tisztán, ki kinek az alvállalkozója
!!! gyanúsan, hirtelenül és indokolatlanul megváltozik a fuvar rendeltetési helye
!!! gyanús a rendeltetési hely (pl. édesség lerakását egy betonüzemhez kérik)
!!! az árukibocsátó helyen egykedvű, szűkszavú gépkocsivezető kapucnis melegítőben és napszemüvegben, végig a kameráktól elfordított, görcsös fejtartással

KISZEMELT ZSÁKMÁNYOK, POTENCIÁLIS ÁLDOZATOKA fuvarpiaci bűnözők főként olyan árukra vadásznak, melyeken tonnaszám is gyorsan túl lehet adni, és gyorsan leoszthatók az orgazda-hálózaton keresztül. Ilyenek az élelmiszerek, azok közül is elsősorban a húsok, hústermékek, édesség-félék, csokoládé, desszert stb. A második helyen a műszaki cikkek állnak (televízió, egyéb alkatrész), harmadik helyen az ömlesztett nyersanyagokat említhetjük, melyek nagy tömegben azonnal beolvaszthatók, bedolgozhatók (pl. kakaó, réz-forgács).

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és a fedélzeti egység regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban!

A HU-GO tájékoztatja az e-útdíjrendszer használóit, hogy 2013. november 15-től új telefonszámon érhető el a HU-GO elektronikus útdíjfizetési rendszer telefonos ügyfélszolgálata, amely 0-24 óráig várja a hívásokat.

A HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

Az új elérhetőség:

06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

IBUSZ Vámügynökség

www.ibuszvam.hu

Kategória: Magyar