2016. februári közlekedési korlátozások Magyarországon: a kamionstop, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárművek forgalomkorlátozása szombatonként 22:00 órától vasárnaponként 22:00 óráig tart. A tilalom alól mentesülnek az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik.
Mint minden évben, úgy idén februárban is „téli rend” szerint alakul a korlátozás: ez annyit tesz, hogy november 4-től egészen március 1-jéig a hétvégi és ünnepnapi közlekedési tilalom Magyarországon nem vonatkozik az EURO 3-as vagy annál jobb környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsikra. Nehéz tehergépjárművekkel tehát hazánk útjain közlekedni tilos:
2016. február 6. (szombat) 22:00 órától » február 7. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2016. február 13. (szombat) 22:00 órától » február 14. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2016. február 20. (szombat) 22:00 órától » február 21. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2016. február 27. (szombat) 22:00 órától » február 28. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. — Februárra a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályváltozás 2014 decemberében, azonban továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál a www.mkfe.hu nyitóoldalán, a nagy képeknél vagy közvetlenül itt (MEGNYITÁS »)
FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.
Kitiltották a lengyel fuvarozókat Oroszországból, mert nem tudtak megállapodni a fuvarozási engedélyek kiadásában.
Oroszország kitiltotta a lengyel szállítmányozó cégeket az ország fuvarozási piacáról. A szomorú tényt nemrég közölte a lengyel infrastruktúraminiszter helyettese, Jerzy Szmit. A lengyelek szerint egészen az utolsó pillanatig próbáltak megállapodni Oroszországgal a fuvarozási engedélyekkel kapcsolatban. Az orosz hatóságok ugyanakkor az Orosz Föderáció törvényeit próbálták rájuk erőltetni, melyek több pontban szembe mennek a jelenleg hatályos nemzetközi megállapodásokkal.
A lengyel fuvarozók engedélyei január végén jártak le, azonban február 15-ig haladékot kaptak Oroszország elhagyására. A lengyel kormányzat szerint Moszkva így próbálja meg kizárni a lengyel versenytársakat az Orosz Föderáció területéről. Jerzy Szmit szerint ha elfogadták volna a felajánlott feltételeket, akkor a lengyel fuvarozók 85 százaléka kiszorult volna az orosz piacról.
A lengyel infrastruktúraminiszter-helyettes szerint tavaly 250 ezerben maximalizálták a Lengyelország számára kiadott fuvarozási engedélyeket az oroszok. Az előzetes megbeszélések szerint ezt 170-180 ezerre csökkentették volna. A lengyelek szerint ugyan még nincs meg a következő egyeztetés időpontja, mégis közel állnak a megállapodáshoz.
Jerzy Szmit szerint a megegyezés két hónapon belül megszülethet, addig azonban a lengyel fuvarozóknak messziről el kell kerülniük Oroszországot. A miniszterhelyettes ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem kötnek olyan megállapodást, amely bármilyen szinten diszkriminálná a lengyel fuvarozókat a többi versenytárssal szemben
Környezetvédelmi zóna Aachenben is
Február 1-jén a holland-belga-német hármashatáron fekvő Aachen is kijelölte környezetvédelmi zónáját. Németországban már majdnem 90 olyan város van, ahol környezetvédelmi zóna (Umwelt Zone) korlátozza a közlekedőket. Aachenben a zóna határán csak a legkevésbé szennyező (zöld matricás) járművek hajthatnak be a városba ingyenesen, a többi jármű után díjat kell fizetni. |
Mind a német, mind pedig a külföldi járművekre szükséges matricát (Umweltplakette) vásárolni, beleértve a buszokat is. Matrica akkor is kell, ha a hajtómotor emissziós besorolása egyébként a legjobb. Az interneten is rendelhető matricák ára 6 EUR, és a szélvédőre belülről kell felragasztani. A besorolás rendszerint a forgalmi engedély adatai szerint történik. A szabálysértési bírság 80 EUR.
Oroszország: szigorodnak a határátlépés feltételei
A belorusz-orosz határon lévő közúti határátkelő pontok közül az EU fuvarozói számára jelenleg kizárólag a Krasnaya Gorka közúti határátkelő pont használata javasolt. A többi 18 átkelőn adminisztratív eljárást indíthatnak ellenük és 2000 RUB adminisztratív büntetést róhatnak ki rájuk.
Határátlépés
A belorusz-orosz határátlépéssel kapcsolatos információhoz a moszkvai magyar nagykövetségtől érkezett új tájékoztatás, amely szerint az EU fuvarozói számára jelenleg kizárólag a Krasnaya Gorka közúti határátkelő pont használata javasolt.
Az Európai Unió oroszországi képviseletének tájékoztatása szerint Oroszország az Oroszország Föderáció államhatárait szabályozó törvény szerint személy illetőleg jármű csak a nemzetközi közlekedésre kijelölt határpontokon léphet be az Oroszországi Föderáció területére. Ez potenciálisan érintheti mind az Oroszországba szánt árukat és oroszországi beutazásokat mind az Oroszországon átmenő tranzitot.
A gyakorlatban a belorusz-orosz határon jelenleg egyetlen közúti határátkelő felel meg a jogszabályoknak: az M1 nemzetközi útvonalon lévő Krasnaya Gorka. A többi 18 átkelő pont esetében a nem-orosz és nem-belorusz fuvarozókat megállíthatják, adminisztratív eljárást indíthatnak ellenük és 2000 RUB adminisztratív büntetést róhatnak ki rájuk.
A lengyel, litván és lett nagykövetségek információja szerint fuvarozóik részéről már érkeztek jelzések a problémákról a Ponyatovka (Szmolenszk megye), Rudnya (Szmolenszk megye) és Lobok (Pszkov megye) határátkelők esetében. Az orosz fél ezen határátkelőknél a fuvarozóknak adott nem hivatalos indoklásában azt a tájékoztatást adta, hogy ezen határátkelők csak a belorusz-orosz kétoldalú forgalom számára vannak nyitva, nemzetközi fuvarszállítmányok kezelésére nincsen kiépített rendszerük.
Oroszország: duplájára nő az útdíj
A nem belorusz és orosz állampolgárságú gépkocsivezetők csak olyan határellenőrzési pontokon léphetnek az Oroszországi Föderáció területére, ahol megfelelő útlevél- és vízumellenőrzés történik.
Határátlépés
Hivatalosan meg nem erősített információ szerint januártól az orosz hatóságot érvényre akarják juttatni azt az egyébként létező előírást, miszerint a nem belorusz és orosz állampolgárságú gépkocsivezetők csak olyan határellenőrzési pontokon léphetnek az Oroszországi Föderáció területére, ahol megfelelő útlevél- és vízumellenőrzés történik. Ez leginkább a Belorusszián keresztül Oroszországba tranzitforgalmat bonyolító fuvarozókat érinti.
Emiatt a belorusz-orosz határ átlépésére egyéb állampolgárságú gépkocsivezetőknek az alábbi határátkelőkön van lehetőségük:
«Байдаково» (РФ) — «Кострово» (РБ),
«Долосцы» (РФ) — «Юховичи» (РБ),
«Клиновое» (РФ) — «Горбачево» (РБ),
«Стайки» (РФ) — «Краснополье» (РБ),
«Лобок»(РФ) — «Езерище» (РБ),
«Дрозды» (РФ) — «Шлыки» (РБ).
A további részleteknek igyekszünk mielőbb utánajárni. Annyi azonban már most is ismert, hogy Krasznaja Gorkánál minden probléma nélkül haladhatnak át a külföldi járművek.
Útdíj
Szeretnénk továbbá felhívni azoknak a fuvarozóknak a figyelmét, akik Oroszország irányába fuvaroznak, hogy a hatályos jogszabályok szerint február 24-től nem a most érvényes útdíjakkal kell a fuvarköltségeiket számolni, hanem több mint kétszeres útdíjjal.
Ekkortól szűnik meg az útdíj 2015. november 15-i bevezetésekor meghirdetett kedvezményes tarifa (1,53 rubel/km), vagyis kilométerenként (a jelenlegi információ szerint) 3,73 rubelt kell fizetni.
Ukrán-orosz áruszállítási embargó
Ukrajna az Oroszországi Föderációval szemben az importtal kapcsolatos embargót vezetett be. Ez számos olyan áruféleséget érint, amelyet Ukrajna nem enged be a területére, amennyiben azok származási helye Oroszország.
Az előírás részben érinti az Oroszországból Ukrajnán keresztül történő tranzitfuvarokat is.
Oroszországi származási helyű árut Ukrajnán keresztül tranzitforgalomban átszállítani az alábbi határátkelőkön lehet kezdeményezni:
A belorusz-ukrán határon:
Domanove (Доманове)
Sen’kivka (Сенькiвка)
Novi Yarylovychi (Новi Яриловичi)
Slavutich (Славутич)
Vystupovychy (Виступовичi)
Gorodyshe (Городище)
Dol’s’k (Дольськ)
Pulemets (Пулемець)
Az orosz-ukrán határon:
Prosyane (Просяне)
Tanyushivka (Танюшивка)
Pletinivka (Плетинiвка)
Hoptivka (Гоптiвка)
Velika Pisaryvka (Велика Писарiвка)
Yunakivka (Юнакiвка)
Katerinivka (Катеринiвка)
Bachivcs’k (Бачiвськ)
Hrem’yach (Гремяч)
Sen’kivka (Сенькiвка)
Tisztelt Fuvarozó partnereink!
Szeretném tájékoztatni Önöket, hogy 2016. február 1-el megváltozott a jogszabályi háttér az állategészségügyhöz tartozó áruk szállításának feltételeire.
Amennyiben szállításaik során állategészségügyi vizsgálat alá tartozó terméket fuvaroznak, kérem vegyék fel velünk vagy az állatorvossal a kapcsolatot előre, hogy tudjuk tájékoztatni önöket, hogy az adott termék állategészségügyi vizsgálata, hogyan zajlik s miként jöhet be az EU-ba a szállítmány milyen okmányokat és kinek kell küldeni.
Itt elsősorban a legfontosabb, hogy a KABO papírt amit eddig a szerb feladó küldött a határra faxon,azt most az EU-s címzettnek kell küldenie eredetiben,aláírva,lebélyegezve, s ezt már a szállítmány megérkezése előtt az állatorvosnak vagy a spediciónak kell megkapnia ahhoz , hogy az állatorvos elengedje a szállítmányt.
E-útdíj MAGYARORSZÁGON
2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !
HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.
06-40-40-50-60
(helyi tarifával hívható Magyarországról
+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)
Balesetmentes közlekedést kívánunk!
IBUSZ Vámügynökség