Hírlevél 2016. március

2016. márciusi közlekedési korlátozások Magyarországon: mint minden évben, így idén március 1-jén is véget ér a kevésbé szennyező nemzetközisek téli mentessége. Márciusban a hétvégi kamionstop már egyaránt vonatkozik a belföldi és nemzetközi fuvarfeladatot teljesítő tehergépjárművekre 7,5 t legnagyobb megengedett össztömeg felett a hazai utakon. Nemzeti ünnep, húsvét és részletek itt! Katt a címsorra!

Március 15-i nemzeti ünnepünk idén keddre esik. Ezt a pihenőnappá nyilvánított hétfő előzi meg, melyet előtte, március 5-én, szombaton kell ledolgozni. A munkanap-pihenőnap csere semmiféle órarend-változást nem hoz a közlekedési korlátozásban, azonban a nemzeti ünnepen a szokásos vasárnapi kamionstop érvényes. Szintén vasárnapi korlátozási rend lesz irányadó húsvét hétfőn.

Márciusban így alakul a nehéz-tehergépjárművek tilalmi órarendje Magyarországon:

2016. március   5. (SZO) 22:00 órától » március   6. (V) 22:00 óráig

2016. március 12. (SZO) 22:00 órától » március 13. (V) 22:00 óráig

2016. március 14. (H) 22:00 órától » március 15. (K) 22:00 óráig

2016. március 19. (SZO) 22:00 órától » március 20. (V) 22:00 óráig

2016. március 26. (SZO) 22:00 órától » március 28. (H) 22:00 óráig

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. — Márciusra a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályváltozás 2014 decemberében, azonban továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál a www.mkfe.hu nyitóoldalán, a nagy képeknél vagy közvetlenül itt (MEGNYITÁS »).

FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.

MIT JELENT A KAMIONSTOP „TÉLI” „TAVASZI”, STB. RENDJE? — Az évszakok természetesen nem jogszabályi jelölések, ám a könnyebb megértés kedvéért a korlátozási rendeletben kijelölt határnapok mentén az évet célszerű képzeletben négy részre szeletelni, melyek többé-kevésbé egy-egy évszakkal társíthatók.

Március 1. szintén egy határnap. Mint minden tavasszal, így idén is eddig tart a kamionstop téli rendje. Télen a hétvégi és ünnepnapi közlekedési korlátozás alól Magyarországon mentesülnek a legalább EURO 3-as környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik. A mostani téli szezonban tehát a II. 27-28-i hétvége lesz az utolsó ilyen „téli szabad hétvége” a környezetbarát, nemzetközis járműveknek. A hónap első hétvégéjétől (március 5-6.) már kamionos szemmel is tavasz lesz: ekkor a hétvégi korlátozás már mind a belföldi, mind a nemzetközi utat teljesítő 7,5 t legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárműre vonatkozik a hazai utakon. (A nyári tilalmi rend kezdete július 1. lesz, arról majd akkor szólunk részletesen.)

Már működnek, de még nem bírságolnak a szupertraffipaxok

Már méri a gyorshajtók sebességét, fotózza a tiloson áthajtókat és egy sor más szabálysértés elkövetőit a Véda intelligens közúti kamerahálózat 365 fix telepítésű készüléke, de ezek felvételei alapján még nem bírságolnak. Csakhogy heteken belül változhat a helyzet. Az ORFK egyelőre annyit mond: két héttel a bírságolás kezdete előtt figyelmeztetik az autósokat.

Még nem dőlt el, mikor veti be a rendőrség a Véda rendszert, de Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője szerint tulajdonképpen az már ma is élesben üzemel, csak még nem bírságolják meg a kamerák által rögzített szabálysértések elkövetőit.

„Nem kell már sokat várni, és a rendszer már a bírságokat is kiszabja” – mondta konkrét időpont említése nélkül Óberling. A főosztályvezető a rendőrség egy korábbi ígéretét ismételte meg: legalább két héttel a bírság funkció élesítése előtt figyelmeztetni fogják az autósokat.

A Véda alkalmas forgalomszámlálásra, sebességmérésre, a tiloson áthajtás és a záróvonal átlépésének rögzítésére, valamint képes ellenőrizni, hogy az autóban ülők használják-e a biztonsági övet. Automatikusan figyeli, hogy a látóterében áthaladó autókra kötöttek-e felelősségbiztosítást, befizették-e az adót azokra, vagy körözik-e a járművet.

A heteken belül beinduló Véda az ország 134 legveszélyesebbnek tartott útszakaszán és csomópontján figyeli a forgalmat, rögzíti a szabályszegéseket.

Belga útdíjrendszer – aktuális tudnivalók

Április 1-én bevezetésre kerül Belgiumban a használatarányos útdíjrendszer a 3,5 tonna össztömeg feletti járművek számára.

Április 1-től valamennyi érintett járműnek rendelkeznie kell fedélzeti egységgel (OBU). Jelenleg kizárólag a Satellic fedélzeti egységek a hitelesített eszközei a rendszernek, emiatt a szolgáltató mindenkit arra figyelmeztet, hogy minél előbb szerezzék be az úthasználathoz szükséges eszközöket. Az készülékek forgalmazója azt is javasolja a cégeknek, hogy amennyiben már beszerezték a belga OBU-t, minél hamarabb üzemeljék be, és amikor csak lehet, használják, hogy kiismerjék az új rendszert.

A www.satellic.be weboldalon részletes információk érhetőek el azokkal az adókhoz és költségekhez kapcsolódó dokumentumokkal kapcsolatban, amelyeket regisztrációhoz fel kell tölteni. A felhasználók választhatják az előzetes vagy az utólagos fizetés lehetőségét.

Átmeneti ellenőrzés a belga-francia határokon

Belgium átmenetileg életbe léptette az úti okmányok ellenőrzését a francia-belga határátkelőkön, annak érdekében, hogy megakadályozzák a menekültek tömeges beáramlását a Calais-ből.

Az ellenőrzéseket hétfőn este kezdték meg, de további szigorításokra kell számítani, mivel állandó jelleggel 250-290 rendőrt vezényelnek a határátkelőkhöz. A kontrollt azokra a stratégiai helyszínekre fogják koncentrálni, amelyeket előszeretettel használnak embercsempészek.
Az ellenőrzések mindaddig érvényben maradnak, amíg azt szükségesnek ítélik a belga hatóságok. Az ügy hátterében a calais-i menekülttábor felszámolása áll: a francia illetékesek bejelentették, hogy a következő 2–3 hétben végleg felszámolják a köznyelvben „Dzsungelként” emlegetett tábort, ahol jelenleg is 2000-3000 menekült él. Ők azok, akik rendszeresen megpróbálnak feljutni az Angliába tartó kamionokra.

Manuel Valls francia miniszterelnök az ügy kapcsán kijelentette: humánus megoldást kell találni az ott élők elhelyezésére. Bernard Cazeneuve belügyminiszter szerint a tábor felszámolására hozott bírósági döntés megerősíti a calais-i migránshelyzet rendezését. Ígérete szerint minden meglévő szálláshelyet fel fognak használni a hatóságok a most ott élők elhelyezésére.

A rendezést követően van remény arra, hogy a Calais környéki autópályákon is megszűnnek a jelenlegi állapotok.

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU  fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !

www.ibuszvam.hu

HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

IBUSZ Vámügynökség

www.ibuszvam.hu

Kategória: Magyar