2016. májusi közlekedési korlátozások Magyarországon: mint minden évben, így idén március 1-jén is véget ér a kevésbé szennyező nemzetközisek téli mentessége, így májusban a hétvégi kamionstop már egyaránt vonatkozik a belföldi és nemzetközi fuvarfeladatot teljesítő tehergépjárművekre 7,5 t legnagyobb megengedett össztömeg felett a hazai utakon. A részletek elérhetőek itt.
Májusban így alakul a nehéz-tehergépjárművek tilalmi órarendje Magyarországon:
2016. április 30. (SZO) 22:00 órától » 2016. május 1. (V) 22:00 óráig
2016. május 7. (SZO) 22:00 órától » 2016. május 8. (V) 22:00 óráig
2016. május 14. (SZO) 22:00 órától » 2016. május 16. (V) 22:00 óráig
2016. május 21. (SZO) 22:00 órától » 2016. május 22. (V) 22:00 óráig
2016. május 28. (SZO) 22:00 órától » 2016. május 29. (V) 22:00 óráig
KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. — Májusra a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályváltozás 2014 decemberében, azonban továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál a www.mkfe.hu nyitóoldalán, a nagy képeknél vagy közvetlenül itt (MEGNYITÁS »).
FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.
Francia minimálbér – 2016. július 1-jétől!
2016. április 9-én Franciaország kiadta a MiLoG ’francia megfelelőjének’, a „Loi Macron” törvénynek a végrehajtási rendeletét.Eszerint július 1-jétől a – 9,67 EUR/óra összegnek megfelelő – minimálbért kell fizetni a nem tranzitáló gépkocsivezetőknek, számos egyéb adminisztratív kötelezettség jelentős terhe mellett. Az IRU összefoglalóját közöljük.
A szabályozás előkészületeiről már írtunk, a dátum csak most lett hivatalos: 2016. július 1-től a Loi Macron új kötelezettségeket irányoz elő a közúti áru- és személyszállító vállalkozások számára, amikor a munkavállalóik Franciaországban kiküldetés keretében dolgoznak, hasonlóan a Németországban már életbe lépett MiLoG előírásaihoz.
Az IRU értelmezése alapján, melyet Franciaország állandó EU-képviselete is megerősített, az új rendelkezések kabotázsra és EU-n belüli bilaterális fuvarokra vonatkoznak, a tranzit fuvarok mentesülnek alóluk.
A francia hatóságoktól még megerősítésre vár a rendelkezés hatályának pontosítása: az új kötelezettséget az országba történő belépést követően automatikusan kell-e alkalmazni (ahogy az uniós kiküldetési irányelvet szélesebb körűen értelmezik Németországban) vagy egyéb szerződéses feltétel is szükséges? A Loi Macron értelmében a Franciaországba kiküldött gépjárművezetőt megilleti a francia minimálbér, ahogyan a helyi szabályok alkalmazandók a 96/71/EK irányelv egyéb rendelkezései vonatkozásában is:
- maximális munkaidő és minimális pihenőidő;
- minimális fizetett éves szabadság;
- minimális bérszint túlóra díjakkal együtt, ez a pont nem vonatkozik a kiegészítő foglalkozási nyugdíjrendszerekre;
- a munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételei, különösen a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások esetében;
- munkahelyi egészség, biztonság és higiénia;
- védintézkedések a várandós vagy gyermekágyas nők, gyermekek és fiatalok munkaviszonyára vonatkozó szabályokat illetően;
- és férfiak és nők közötti egyenlő bánásmód és más megkülönböztetést tiltó rendelkezések.
A végrehajtási intézkedések részletes leírása:
- Kiküldetési rendelvény
A kiküldő szállító vállalkozásnak be kell mutatnia egy kiküldetési rendelvényt – az MKFE információi szerint egy később elinduló weboldal instrukciói/formanyomtatványai segítségével, de ez még tisztázandó. Az igazolás maximum 6 hónapig érvényes, franciául kell elkészíteni az első kiküldetés megkezdése előtt.
A rendelvényt aláírással és dátummal kell ellátni, mely az alábbiakat tartalmazza:
- Nevet vagy cégnevet és a postai, illetve elektronikus címeket, annak a cégnek a telefonszámait, amely általában foglalkoztatja a munkavállalót, a vállalkozás jogi formáját, a kijelölt szakmai irányító teljes nevét, születési idejét és helyét, a társadalombiztosító adatait, ahova a cég fizeti a társadalombiztosítási hozzájárulást, vagy azzal egyenértékű hozzájárulást;
- A kiküldött munkavállaló teljes nevét, születési idejét és helyét, szokásos tartózkodási helyének címét, nemzetiségét, a munkaszerződés aláírásának dátumát és a munkaszerződésre alkalmazandó munkajogot, a kiküldött munkavállaló szakmai képesítését (pontosításra szorul!);
- Bruttó órabért, adott esetben euróra átváltva, és a vállalkozás által rendszeresített intézkedéseket a szállás és étkezés költségeinek megtérítésével kapcsolatban, pl. a kiküldött munkavállaló napidíja;
- A franciaországi képviselő (lásd a 2. pontban!) neve vagy teljes neve, postai és elektronikus címe és telefonszáma;
- Hivatkozás arra, hogy a vállalkozás szerepel a nemzeti elektronikus nyilvántartásban (1071/2009/EK rendelet 16. cikk, pontosításra szorul!);
Amikor a kiküldetés egyazon cég telephelyei vagy egyazon cégcsoport cégei között történik, vagy ideiglenes munkavégzés keretein belül valósul meg, a rendelvénynek az alábbi adatokat is tartalmaznia kell:
- Név vagy cégnév, postai és elektronikus címek, telefonszámok, annak a cégnek vagy a francia fogadó intézménynek a – telephelyek azonosítására szolgáló – SIRET azonosító száma, ahová a munkavállalót kiküldték, a kiküldetés kezdete és várható vége, az útiköltségek megtérítésének módja, és lehetőség szerint a munkavállaló tartózkodási címe Franciaországban.
- Franciaországi képviselő kijelölésének kötelezettsége
Annak a külföldi vállalkozásnak, amely munkavállalót küld ki Franciaországba, ki kell jelölnie egy képviselőt helyben, Franciaországban, aki felel az ellenőrző szervekkel való kapcsolattartásért a szolgáltatásnyújtás ideje alatt. A képviselő megbízatásának minimális időtartama a kiküldetéstől számítva 18 hónap.
- A dokumentumok megőrzésének kötelezettsége
A fentiekben ismertetett dokumentumot két példányban kell elkészíteni. Az egyik példánynak a munkavállalónál kell lennie a járműben, hogy hatósági ellenőrzés esetén bemutathassa. Nagyon fontos, hogy a járműben mindig kell tartani egy példányt! A második példányt a franciaországi képviselőnek vagy a kiküldött
munkavállalót foglalkoztató cégnek kell megőriznie.
Az alábbi dokumentumokat is a járműben kell tartani:
- a gépjárművezető munkaszerződése;
- amennyiben van, a munkaszerződés szempontjából lényeges kollektív szerződés francia nyelvű fordítása.
- Lehetséges büntetőjogi és közigazgatási szankciók
A bírság kiküldött munkavállalónkénti összege nem haladhatja meg a 2000 eurót, illetve egy éven belül ismételten elkövetett vétség esetén a 4000 eurót, és teljes összege nem haladhatja meg az 500 000 eurót.
Drágul az oroszországi úthasználati díj
Oroszország kormánya a 2016. április 19-i 326. sz. rendeletében módosította a 2008. december 24-i 1007. sz. rendeletét („A külföldi államok területén bejegyzett közúti járművek úthasználati díjáról az Oroszországi Föderáció közútjain”).
E szerint minden 12 tonnát meghaladó össztömegű jármű az országba való belépéskor (azt követően legfeljebb 1 napon belül) úthasználati díjat köteles fizetni. Az úthasználati díj mértéke az országban való tartózkodás időtartamától függ.
Az úthasználati díj mértéke 2016. április 30-tól:
egy éves tartózkodás esetén: 120 000 rubel
egy hónapos tartózkodás esetén: 10 000 rubel
egy hetes tartózkodás esetén: 2 500 rubel
egy napos tartózkodás esetén: 850 rubel
A díj befizetését az országból való kilépéskor a vámszerv előtt kell igazolni a befizetéskor kapott nyugtával.
2016. április 15-től az orosz PLATON útdíjfizetési rendszerben csak a regisztrált cégek (és járművek) válthatnak viszonylati jegyet, illetve kaphatnak fedélzeti berendezést. Megszűnt az egyszerűsített eljárás a viszonylati jegyek kiváltására.
Változás az is, hogy a viszonylati jegyek az eddigi egy hónappal szemben ezentúl csak egy hétig érvényesek.
Amennyiben a jármű nem rendelkezik érvényes viszonylati jeggyel, a bírság az első alkalommal 5 000 rubel, azt követően 10 000 rubel. Egy nap csak egy alkalommal szabható ki bírság.
Viszonylati jegy nélkül bírságmentesen az országhatártól számítva 50 km-t lehet megtenni azzal, hogy a viszonylati jegy megvásárlásakor az erre az útszakaszra eső útdíjat is meg kell fizetni.
Felújított autógumikért bírságolnak Oroszországban
Oroszországban a hatóságok bírságolnak felújított autógumik használata esetén, amennyiben a jármű CEMT-engedéllyel közlekedik.
Az 56/2005. (VII. 7.) GKM rendelet a Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott közlekedési engedélyek használatának szabályairól 9.1. pontja az alábbiakat írja elő:
„A vontató járművek és pótkocsik összes gumiabroncsán a mintázat-mélységnek legalább 2 milliméternek kell lennie (…) felújított gumiabroncsok esetében az ENSZ-EGB 109.00 sz. előírásnak vagy későbbi módosításának megfelelően.”
Amennyiben a fuvarozó ezt az előírást nem tartja be, a hatóságok joggal bírságolják meg.
Eurotunnel: Pufferterület a Coquelles Terminálnál
A biztonság javítása érdekében az Eurotunnel kialakított egy dedikált pufferterületet (buffer zone) a Coquelles Terminál bejelentkezés pontja előtt, ami amennyiben a szükség úgy hozza, akár 150 jármű parkolását is lehetővé teszi biztonságos területen.
A szolgáltatás folyamatossága mellett a terület üresen marad, azért hogy a forgalmat pillanatokon belül elterelhessék olyan zökkenőmentesen, ahogy az csak lehetséges.
A járművezetőknek tilos parkolniuk ezen a területen, hacsak nem erről tájékoztatják őket, mert a parkoló járművek hátrányosan befolyásolják a közlekedés áramlását.
Ezen ajánlás elmulasztása azt eredményezheti, hogy a sor elérheti az A16-os autópályát, ezáltal az illegális behatolások kockázatát.
A terület jelenleg is el van választva átmeneti bójákkal, de a következő néhány hónapon belül egyértelműen jelölve lesz.
Emellett egy biztonságos Total kúttal rendelkező kamionparkoló is elérhető a pufferterület közelében.
Továbbra is zárva a gravesendi parkoló az angliai A2-es autópályán
Március óta egészségügyi és biztonsági kockázat miatt zárva tart az angliai A2-es autópálya Kent megyei szakaszán található „Gravesend (E)” (Nell’s Café, Marling Way, Gravesend) parkoló.
Az angol autópálya-felügyelet IRU-hoz eljuttatott tájékoztatása szerint a parkoló a tervezettnél hosszabb ideig marad zárva, a vizsgálatok és a helyreállítási munkálatok miatt. A parkoló a tervek szerint 2016. május 9-től működik újra.
A hatóságok felhívják a figyelmet arra, hogy a járművek nem várakozhatnak a parkoló közelében található utak mentén sem. A gravesendi helyett a Medway és Thurrock parkolókat vehetik igénybe a kamionosok.
A Kent megyei rendőrség zéró toleranciát gyakorol az illegálisan parkoló járművek vezetőivel szemben!
Éjszakai lezárás az Arlberg alagútban
Útépítési munkálatok miatt éjszakánként mindkét irányba lezárják az ausztriai S16-os autópályán Tirol és Voralberg között található Arlberg-alagutat április 25-től október 31-ig, este 20:00 óra és reggel 5:00 óra között.
Alternatív útvonalként a zárás ideje alatt a járművek az Arlberg Pass (Alberg-hágó) utat (B 197/L 197) használhatják. Az éjszakai tilalmat ezen az útvonalon este nyolctól reggel öt óráig feloldják ebben az időszakban.
Magyar-szerb vb: nincs enyhítés, nincs liberalizáció
Április 13-14-én került sor a magyar-szerb közúti vegyesbizottsági ülésre. A szerb fél helyettes államtitkári szinten képviselte magát a tárgyaláson
A szerb fél a liberalizációban való tovább lépést, a minimum EURO 6-os járművekre vonatkozó teljes liberalizációt (azaz 3. országos fuvarokra is) kérte, míg a magyar fél – az MKFE mandátumának megfelelően – a liberalizáció korlátozását, illetve a 3. országos engedélyek csökkentését képviselte. Hosszas vitát követően a jelenlegi helyzet fenntartásában egyeztek meg a felek.
A szerb fél liberalizációja a minimum EURO 5-ös járművek esetében loco és tranzit fuvarozásra vonatkozik, míg a magyar fuvarosok számára teljes az engedélymentesség minden környezetvédelmi besorolású járműre. A felek abban is megállapodtak, hogy törekednek a két országot érintő forgalomban a harmadik országok fuvarozói részarányának csökkentésére, illetve ezen eredmények függvényében a következő vegyesbizottsági ülésen visszatérnek az EURO 6-os szerb járművek 3. országos liberalizációjának kérdésére.
Az utóbbi kérdést az MKFE Elnöksége a vegyesbizottsági tárgyalásokat követő ülésén megvitatta és azt a döntést hozta, hogy továbbra sem támogatja a szerb járművek 3. országos engedélymentességét, amely döntésről az MKFE tájékoztatta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot.
E-útdíj MAGYARORSZÁGON
2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !
HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.
06-40-40-50-60
(helyi tarifával hívható Magyarországról
+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)
Balesetmentes közlekedést kívánunk!
IBUSZ Vámügynökség