2015. márciusi közlekedési korlátozások Magyarországon:
2015. február 28. (SZO) 22:00 órától » 2015. március 1. (V) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik ezen a hétvégén még haladhatnak)
2015. március 7. (SZO) 22:00 órától » 2015. március 8. (V) 22:00 óráig
2015. március 14. (SZO) 22:00 órától » 2015. március 15. (V) 22:00 óráig
2015. március 21. (SZO) 22:00 órától » 2015. március 22. (V) 22:00 óráig
2015. március 28. (SZO) 22:00 órától » 2015. március 29. (V) 22:00 óráig
KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. — Márciusra vonatkozóan a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályi változás 2014 decemberének elején, de továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító – illetve a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő – tehergépkocsik. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál a www.mkfe.hu nyitóoldalán, a nagy képeknél vagy közvetlenül itt (MEGNYITÁS »). FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.
MIT JELENT A KAMIONSTOP „TÉLI” „TAVASZI”, STB. RENDJE? — Az évszakok természetesen nem jogszabályi jelölések, ám a könnyebb megértés kedvéért a korlátozási rendeletben kijelölt határnapok mentén az évet célszerű képzeletben négy részre szeletelni, melyek többé-kevésbé egy-egy évszakkal társíthatók.
Március 1. szintén egy határnap. Mint minden évben, így idén is eddig tart a kamionstop téli rendje: egészen március 1-jén, vasárnap 22:00 óráig a hétvégi és ünnepnapi közlekedési korlátozás alól Magyarországon ezért mentesülnek a legalább EURO 3-as környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik. A mostani téli szezonban tehát a II. 28. — III. 1. lesz az utolsó ilyen „téli szabad hétvége” a környezetbarát, nemzetközis járműveknek. Azonban a hónap második hétvégéjétől (március 7-8.) már kamionos szemmel is tavasz lesz: ekkor a hétvégi korlátozás már mind a belföldi, mind a nemzetközi utat teljesítő 7,5 t legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárműre vonatkozik a hazai utakon. (A nyári tilalmi rend kezdete július 1. lesz, arról majd akkor szólunk részletesen.)
Oroszországban változatlan marad a “TIR helyzet”
Az IRU-tól kapott információ alapján tájékoztatjuk Önöket, hogy az Orosz Föderáció Szövetségi Vámszolgálata ismételten meghosszabbította az ASMAP-pal kötött szerződését, ezúttal 2015. június 30-ig. Ennek megfelelően az Orosz Föderáció területén a TIR eljárások továbbra is a korábbi rend szerint lesznek végrehajthatók
Elkezdték bírságolni Franciaországban 45 órás pihenőidő gépjárműben történő kivételét
4000 euro befizetésére köteleztek egy gépkocsivezetőt Franciaországban, mivel a gépjárműben töltötte a 45 órás pihenőidejét.
Július 11-én a francia közlönyben került kihirdetésre a 2014-790 sz. a Tisztességtelen Szociális Verseny Megfékezéséről szóló törvény, melynek 15. fejezete a francia Közúti Közlekedési Törvényt módosította. A módosítás értelmében, amennyiben egy adott vállalkozás alkalmazásában álló sofőr a gépjárműben veszi ki a 45 órás pihenőidejét, a vállalkozást 30 000 euro befizetésére és a jármű vezetőjét 1 év szabadságvesztésre ítélhetik.
Az új előírásokat hónapokig nem ellenőrizték a francia hatóságok, de február 9-én 4000 euro bírságot szabtak ki egy gépkocsivezetőre, aki a gépjárműben töltötte a 45 órás pihenőidejét.
Német minimálbér – 10 EU-tagállam minisztereinek közös levele
„Egyre több országban látják tehát úgy, hogy a német intézkedés indokolatlanul versenykorlátozó, több ponton is sértheti az Európai Unió jogát és az egységes piac alapelveit, amellett, hogy jelentős adminisztratív terheket ró az érintettekre.”
Magyarország részéről Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is aláírta azt a közös levelet, melyben tíz „új” tagállam közlekedésért, illetve munkaügyért felelős miniszterei fordulnak német partnereikhez a németországi minimálbérnek az uniós közlekedési szektorra gyakorolt hatásai kapcsán.
A levél véglegesített szövege hosszas nemzetközi egyeztetés és kompromisszumok eredménye, a megfogalmazás terén bennünk hagy is némi hiányérzetet, ugyanakkor az MKFE üdvözli azt az általa már régóta szorgalmazott fejleményt, miszerint az egyesülethez hasonlóan Magyarország immár hivatalosan is a szabályozás hatályának felülvizsgálatát, valamint a nemzetközi fuvarozást érintően a végrehajtás felfüggesztését kéri. Hasonló elégedettséggel látjuk az unió egységes belső piacát érintő lehetséges következményekre történő közös utalást, melynek beláthatatlan európai fuvarpiaci hatásaira az MKFE képviselője az IRU legutóbbi ülésén, Brüsszelben maga is figyelmeztetett.
Új fejlemény a törökországi szállítmányok előzetes bejelentésére vonatkozó kötelezettség ügyében
Az IRU-tól az imént érkezett információ alapján tájékoztatjuk Önöket, hogy a közúton határátlépésre jelentkező szállítmányokra vonatkozó előzetes bejelentési kötelezettséget előíró, korábban jelzett török intézkedés bevezetésére, a jogszabályi környezet várható változásai miatt egyelőre nem kerül sor.
Átadták a forgalomnak a Horvátországot Boszniával összekötő autópálya-szakaszt
A horvát autópályák vállalat (HAC) hétfőn átadta a forgalomnak a Horvátországot Bosznia-Hercegovinával összekötő A5-ös (Pélmonostor-Eszék-boszniai országhatár) autópálya fennmaradó, 3,2 kilométeres szakaszát a Sredanci csatlakozási csomóponttól a boszniai határig tartó Svilaj csomópontig – adta hírül a horvát sajtó.
A teljes beruházás 24,5 millió euróba (7,7 milliárd forintba) került. Az útszakasz része az észak-déli európai közlekedési folyosónak, az úgynevezett korridor 5C-nek, amely a tervek szerint Budapestről indul és Szarajevón keresztül Ploceig tart majd.
A határon való átkeléshez szükséges, a Száva folyóra tervezett híd még nem épült meg, az 5C folyosó boszniai részéből pedig egy kilométer sem készült még el. Horvát oldalon azonban tovább folyik az építkezés.
A kormány még februárban jóváhagyta a HAC 2015. évi, 98 millió euró összértékű beruházási tervét. A forrást a következő szakaszokra kívánják fordítani: az A5-ös autópálya folytatására (Dráva-híd, Száva-híd megépítése, az Eszék- Dráva-híd csatlakozás, valamint a Dráva-híd-Pélmonostor szakasz első fázisának kivitelezése), az A11-es (Zágráb- Sziszek) autópálya építésének további szakaszaira és az A3-as autópályán (Bregana-Zágráb-Lipovac) a Lipovljani csatlakozási csomópont kivitelezésének megkezdésére.
Túlméretes és túlsúlyos rakományok szállítása
Az Európai Unió szabályozásai kiterjednek a közúti árufuvarozás során megengedett legnagyobb össztömegek és méretek kérdéseire is. Ha egy rakomány meghaladja a szabályozásban meghatározott legnagyobb méretet vagy tömeget, abban az esetben csakis különleges engedélyek birtokában kezdhető meg a szállítása. Ezek az engedélyek vagy a regionális, vagy pedig az uniós tagállam hatóságától szerezhető be.
Egyes esetekben a tagállamok saját feltételeket szabnak, amihez az engedélyek megszerzését kötik. Ezek a szabályozások összefügghetnek a rakományt kísérő járművekkel, a rendelkezésre álló időkerettel vagy akár a megengedett legnagyobb sebességgel is. Mivel a szabályozások néha jelentős eltérést mutatnak, így a fuvarozóknak egyáltalán nincs könnyű dolguk, ha meg akarnak felelni a szabályozásnak.
A túlméretes és túlsúlyos rakományok szállítása során kiemelt figyelmet kell szentelni a szállítmány helyes, biztonságos és előírásoknak megfelelő rögzítésére. Mindezek segítenek minimalizálni a személyi sérülés valószínűségét, a jármű meghibásodásának veszélyét, illetve az egyéb vagyoni kár bekövetkezésének valószínűségét. A káresetek jelentős hányada a nem megfelelő rögzítésből adódóan a rakományvesztésből következik.
Ráadásul fontos tudni, hogy egy nem megfelelően rögzített és lehulló tárgy akár kibillentheti az egyensúlyából a járművet, ami boruláshoz is vezethet. A kisebb tömegű lehulló tárgyak pedig a közlekedés többi résztvevőjére jelentenek veszélyt. A statisztikák alapján kijelenthető, hogy a teherautó-balesetek mintegy 25 százaléka a nem megfelelően rögzített rakomány miatt következik be.
Az Európai Unió tagállamaiban különböző szabályozás vonatkozik a rakományok rögzítésére is, emiatt a fuvarozóknak oda kell figyelniük, milyen minimumkövetelményeknek kell megfelelniük a nemzetközi áruszállítás során.
A legtöbb kamionrablás Németországban történt tavaly
Az ország szállítmányozási szektora szárnyal, ezzel együtt azonban egy olyan statisztikai szám is feljövőben van, amire valószínűleg nem túl büszkék a germánok. A legtöbb rakományrablás ugyanis itt történt a kontinensen 2014-ben. Egy évvel korábban 200 regisztrált bűneset történt, tavaly viszont az év első tíz hónapjában már 255 alkalommal intézkedett a rendőrség.
2015. július 1-jétől fokozatosan kitiltják a környezetszennyező járműveket Párizsból
A párizsi fővárosi önkormányzat közgyűlése által 2015. február 9-én elfogadott javaslat értelmében létrehoztak egy alacsony széndioxid-kibocsátású övezetet, ahová 2015. július 1-jétől, reggel 08.00 és este 20.00 óra között 2001 októbere előtt gyártott nehéz tehergépjárművek és autóbuszok már nem hajthatnak be.
2016 júliusától a 20 évnél idősebb gépkocsikat (azaz minden hetedik autót), és a 16 évnél régebbi motorokat is kitiltják. A tiltás 2017 és 2020 között válik teljessé, amikor az újabb modellekre, így például a 2011 előtt rendszámot kapott dízelautókra is kiterjesztik.
A Francia Fuvarozók Egyesülete szerint az alacsony széndioxid-kibocsájtású övezet Párizs belvárosára és teljes perifériájára terjed ki és azokra a közúti járművekre vonatkozik, amelyek EURO III-as, vagy ez alatti besorolásúak és 2001 októbere előtt gyártották őket. Az előírás 2020-ig már az Euro IV és Euro V kategóriába tartozó járművekre is vonatkozni fog.
E-útdíj MAGYARORSZÁGON
2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !
HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.
06-40-40-50-60
(helyi tarifával hívható Magyarországról
+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)
Balesetmentes közlekedést kívánunk!
IBUSZ Vámügynökség