2015. decemberi közlekedési korlátozások Magyarországon: kamionstop, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárművek forgalomkorlátozása szombatonként 22:00 órától vasárnaponként 22:00 óráig tart. Kivétel a karácsony és a Szilveszter; Részletek itt. A tilalom alól mentesülnek az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik. Katt a címsorra!
Mint minden évben, úgy idén decemberben is „téli rend” szerint alakul a korlátozás: ez annyit tesz, hogy november 4-től egészen március 1-jéig a hétvégi és ünnepnapi közlekedési tilalom Magyarországon nem vonatkozik a legalább EURO 3-as környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsikra. Nehéz tehergépjárművekkel tehát hazánk útjain közlekedni tilos:
2015. december 5. (szombat) 22:00 órától » december 6. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2015. december 12. (szombat) 22:00 órától » december 13. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2015. december 19. (szombat) 22:00 órától » december 20. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2015. december 24. (csütörtök) 22:00 órától » december 27. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
2015. december 31. (csütörtök) 22:00 órától » 2016. január 1. (péntek) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)
KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. — Decemberre a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak. Habár volt kisebb jogszabályváltozás tavaly decemberben, azonban továbbra is mentességet élveznek az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst és hústerméket, friss pékárut, gyorsan romló élelmiszert, tojást, valamint friss, nyers, nem fagyasztott, nem szárított, nem feldolgozott zöldséget és gyümölcsöt, gabonát stb. szállító — illetve ilyen szállítási cél érdekében a fel- és lerakóhely között, továbbá azok és a telephely viszonylatában üresen közlekedő — tehergépkocsik. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet 5. §-a rögzíti, melyet mindig megtalál a www.mkfe.hu nyitóoldalán, a nagy képeknél vagy közvetlenül itt (MEGNYITÁS »)
FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.
Információk az oroszországi útdíjról
2015. november 15-től indul a „Platon” állami útdíjfizetési rendszer Oroszországban. Az a járműtulajdonos, aki 12 tonna megengedett össztömegű járművel rendelkezik, díjat köteles fizetni a szövetségi főútvonalakon megtett minden kilométer után.
Erre két féle lehetősége van:
– használhat fedélzeti berendezést vagy
– készíthet útvonaltérképet.
A díj mértékét az Oroszországi Föderáció kormányának rendelete szabályozza – 2015. november 15-től 2016. február 29-ig 1,53 rubel/km, 2016. március 1-től 2018. december 31-ig 3,06 rubel/km.
KÖTELEZŐ REGISZTRÁCIÓ
Minden érintett fuvarozónak regisztrálnia kell a platon.ru portálon. A regisztráció módjáról és az ehhez szükséges okmányok listájáról a Roszavtodor portálján lehet tájékozódni: http://rosavtodor.ru/activity/investing-activity/concession-projects/toll-collection-system/news/15382.html.
A sikeres regisztrációt követően a fuvarozó kap egy azonosítót (login), és jelszót a személyes fiókjához, valamint folyószámlát, amelyre azt az összeget kell utalni, amelyből később a díjfizetés történik.
Sajnos jelenleg a fedélzeti berendezések korlátozott mennyiségben állnak rendelkezésre.
ÚTVONALTÉRKÉP
Alternatívaként áll rendelkezésre az útvonaltérképek készítése, amelynek három módja van:
– a platon.ru portál személyes fiókján keresztül,
– az önkiszolgáló terminálokon
– és a felhasználók információs támogató központjaiban (FITK).
A rendszerben regisztrált járműtulajdonos a személyes fiókjában nem csak úgy készítheti el az útvonaltérképet, hogy megadja az indulási és az érkezési pontokat, hanem megadhat 3-10 közbülső pontot is. A fuvarozó maga alakítja ki az útvonalát.
Ez a fizetési mód nem kötelez oda-vissza érvényes térkép megvásárlására és az ugyanazon útvonalon történő visszaútra. Ha le kell térni a kiválasztott útvonalról, majd arra visszatérni, lehetőség van a szükséges útszakaszokra vonatkozó kiegészítő útvonaltérkép megvásárlására.
Az útvonaltérkép internet segítségével történő elkészítésére vonatkozó időbeli korlátozások az üzemeltető és a felhasználó közötti kommunikációs rendből kimaradtak a társadalmi viták eredményeképpen. Vagyis a fuvarozó az interneten megvásárolhatja a térképet és azonnal útnak is indulhat, az útdíjfizetési rendszer nem akadályozza. Az útvonaltérkép egy hónapig érvényes, amelynek kezdete az út megkezdésének a fuvarozó által meghatározott ideje. Az érvényesség lejártáig, azaz az egy hónapon belül a rendszer használója szabadon, bírságtól mentesen megváltoztathatja az útvonaltérképet.
A lejárt érvényességű útvonaltérkép módosítása nem lehetséges.
Az útvonaltérkép azért is kényelmes, mert a díjfizetés azonnal megtörténik, kiállítása után a jármű tulajdonosának nem kell a számlájának egyenlegét figyelnie, mint a fedélzeti berendezés esetében.
FEDÉLZETI BERENDEZÉS
A fedélzeti berendezés beszerzéséhez nem csak az útdíjfizetési rendszerben való regisztrációra van szükség, hanem szerződést is kell kötni a díjmentes használatra, amit az ügyfélszolgálati központ felkeresésével lehet megtenni. Részletes információt a fedélzeti berendezés beszerzésének módjáról, valamint az ehhez szükséges okmányokról a www.platon.ru portálon vagy a (külföldről indított hívás esetén) a +7-495-540-02-02 telefonszámon a call-centerben, illetve az ügyfélszolgálat felkeresésével lehet kapni. A rendszer ügyfélszolgálati központjainak, ezen belül a határátkelőkre telepített ügyfélszolgálatoknak a listáját a http://platon.ru/ru/about/service_centre/?address címen lehet megtalálni
A Roszavtodortól kapott információ szerint ezek a FITK-ok minden fontosabb útnál telepítésre kerülnek az Oroszországi Föderációba való belépések helyén.
A fedélzeti berendezés állami tulajdon és azt a fuvarozó térítésmentesen kapja meg. Az üzemeltetéséért a rendszerüzemeltető nem számít fel díjat.
Egy fedélzeti berendezés szigorúan csak egy bizonyos járműhöz tartozik, vagyis nem engedélyezett azt áttenni egy másik járműre, átadni egy másik felhasználónak vagy továbbértékesíteni. Jogellenes, ha valaki ilyen szolgáltatást kínál.
Az útvonalkártya megnevezése orosz nyelven: Marsrútnájá kártá.
PLATON: útmutató orosz viszonylati jegy vásárláshoz
Az alábbi linken letölthető egy videó az útvonaltérkép elkészítésének módjáról és a fedélzeti berendezés elhelyezéséről: https://yadi.sk/d/Bg0-tt1PkKQnc.
Vélhetően a regisztrálni kívánók rohama miatt összeomlott a november 15-én indított orosz útdíjfizetési rendszer (Platon) informatikai háttere.
A legfrissebb információk szerint az orosz fél úgy próbál úrrá lenni a helyzeten, hogy egyelőre eltekintenek a regisztrációtól az útvonaltérképet használók esetében.
Az útdíjat – a tervezett útvonalnak megfelelően – a platon.ru portál személyes fiókján keresztül (ez nem működik jelenleg), a platon.ru regisztráció nélküli felületén (használati útmutatót lásd lent), az önkiszolgáló terminálokon, illetve a felhasználók információs támogató központjaiban (FITK) lehet kiegyenlíteni.
Párizsi támadások: ellenőrzés a belga-francia határon
Az IRU tájékoztatása szerint a pénteki párizsi támadásokat követően, amelyben legalább 129 ember vesztette életét, a francia határrendőrség és a vámosok az összes belga-francia határt átlépő járművet ellenőrzik. A forgalom egy sávra van korlátozva.
A módszeres ellenőrzések a négy, Franciaországot Belgiummal összekötő autópályán kerülnek végrehajtásra: az A22-en Rekken-nél, az A27-en Baisieux-nál, az A2-en Thivencelles-nél és az A16-on Bray-Dunes-nél.
Az Európai Unió soros elnökségét ellátó Luxemburg november 20-ra összehívta az uniós belügy- és igazságügyi miniszterek rendkívüli tanácskozását, azzal a céllal, hogy többek között megvitassák az uniós külső határoknál folytatott ellenőrzések megerősítésnek kérdését.
Oroszország — Törökország: újabb korlátozások
A fokozódó orosz-török politikai feszültség miatt Vlagyimir Putyin orosz elnök újabb rendkívüli gazdasági korlátozásokról szóló rendeletet adott ki.
Az intézkedés
Áru behozatali tilalom Oroszországba olyan termékek esetén, amelyek török származásúak vagy Törökországból jövő exportból származnak — tekintet nélkül arra, hogy a fuvarozó melyik országból indul. Kivétel alá esnek azok az áruk, amelyeket személyes felhasználásra visznek be az országba.
A kitiltott termékek listája
– Fagyasztott egész- és darabolt csirke
– Fagyasztott egész és darabolt pulyka
– Szegfű
– Friss és fagyasztott paradicsom, vöröshagyma, gyöngyhagyma, karfiol, brokkoli, uborkafélék (kígyó és savanyítani való)
– Narancs és mandarinfélék (friss és szárított)
– Friss szőlő, alma, borsó, kajszi- és őszibarack, nektarin, szilva, eper
– Só, nátrium-klorid (NaCl).
További korlátozások
Az IRU információi szerint a szigorú és hosszadalmas ellenőrzési eljárásokat már életbe léptetették néhány orosz határátkelőhelyen, emellett az Orosz Föderáció illetékes minisztériuma 2000 darabra csökkenti a török fuvarozóknak évente átadott engedélyek számát.
2016. január 1-től az Oroszország és Törökország közötti vízummentességi megállapodást is felfüggeszti az orosz fél.
Áruszállító járművek lefoglalása az Egyesült Királyságban illegális kabotázs elkövetése miatt
Az Egyesült Királyság hatósága (DVSA) tervezi azon üzemben tartók járműveinek lefoglalását, akik folyamatosan megszegik a 1072/2009 és 106/1992 uniós szabályozásokat.
Amennyiben egy jármű lefoglalásra kerülne, arról az érintett jármű üzembentartója, illetve regisztrált tulajdonosa értesítést kap. A lefoglalást a London Gazettben nyilvánosságra hozzák majd, amely online is elérhető.
A lefoglalásról szóló értesítés kézhez vételétől számítva az üzembentartó 21 napon belül fellebbezhet annál a területileg illetékes Közlekedési Biztoshoz, ahol a járművet lefoglalták.
Bérelt vagy lízingelt jármű esetén, ahol a jármű nem az üzembentartó tulajdonában van, az üzembentartó vállalatnak nincs joga fellebbezni a lefoglalás ellen.
A DVSA rendszerint nincs ismeretében a jármű lefoglalásakor az ahhoz tartozó pénzügyi, lízing megállapodásnak, bérleti szerződésnek. Ezért fontos, hogy a jármű üzembentartója a lehető legkorábban értesítse a jármű tekintetében pénzügyileg érintett társaságot. Ez biztosíthatja az időben történő fellebbezés lehetőségét a Közlekedési Biztoshoz.
Az érintett Közlekedési Biztoshoz való elérhetőségeket tartalmazza majd a London Gazettben megjelenő lefoglalási hirdetmény és az üzembentartónak a lefoglalást követően küldött levelezés. Jogi képviselet fellebbezési meghallgatáson a fellebbezést benyújtó társaság kérésére lesz.
Nem rakodhatnak le a Törökországból érkező kamionok Oroszországban
A román (UNTRR), valamint török fuvarozók tájékoztatása szerint nem rakodhatnak le a Törökországból érkező kamionok az oroszországi terminálokon.
Információink szerint az oroszok a közúti fuvarozás mellett egyéb fuvarozási ágazatra (vasúti, vizi stb.) is kiterjesztették a tilalmat
E-útdíj MAGYARORSZÁGON
2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és az OBU fedélzeti egység értékesítése és regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !
HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.
06-40-40-50-60
(helyi tarifával hívható Magyarországról
+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)
Balesetmentes közlekedést kívánunk!
IBUSZ Vámügynökség