2014. áprilisi közlekedési korlátozások Magyarországon: a „kamionstop”, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárművek közlekedési korlátozása — belföldeseknek és nemzetköziseknek — szombatonként 22:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart.
2014. április 5. (szombat) 22:00 órától » április 6. (vasárnap) 22:00 óráig
2014. április 12. (szombat) 22:00 órától » április 13. (vasárnap) 22:00 óráig
2014. április 19. (Nagyszombat) 22:00 órától » április 21. (Húsvét hétfő) 22:00 óráig
2014. április 26. (szombat) 22:00 órától » április 27. (vasárnap) 22:00 óráig
FONTOS! Mint minden évben, így idén (március 1-jétől) is kezdetét vette a kamionstop tavaszi rendje: ez annyit tesz, hogy véget ért az EURO 3-4-5-6-os járművek nemzetközi fuvarjainak téli mentessége, így tehát márciustól a kamionstop nekik is kötelező: a tiltás egyaránt vonatkozik mind a belföldi, mind a nemzetközi fuvarfeladatot végző, 7,5 t össztömeg feletti tehergépjárművekre! Az államhatártól a telephelyig vagy lerakóhelyig sem szabad „hazagurulni”, mert az a kedvezmény minden évben csak júliusra és augusztusra vonatkozik!!!
Kamionstop az Európai országokban
Ausztriában 3,5t össztömeg felett tilos közlekedni minden éjszaka 22 órától – 05 óráig, amely alól az L jelzéssel ellátott csendes járművek mentesülnek. Az egyes tartományokban előfordulhatnak más előírások és korlátozások is!
Bulgáriában néhány útszakaszon Szófia és Kulata között a 10t össztömeg feletti járművekkel tilos közlekedni minden nap 5:30 és 8:50 valamint 16:30 és 20:50 között. Szintén tilos közlekedni ezekben az időszakokban Szófia Knyazhevo kerületében a 15t feletti járművekkel.
Svájcban és Liechtensteinben általánosan tilos közlekedni minden éjszaka 22 órától – 05 óráig az 5t feletti szerelvényekkel.
Romániában tilos közlekedni a veszélyes árut szállító járművekkel minden hétköznap 22 órától – 05 óráig.
Németországban kiterjesztik a tehergépkocsikra kivetett úthasználati díjat.
2015-től a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek után kell díjat fizetni, és 1000 kilométerrel növelik a díjfizetési kötelezettség alá vont szakaszok hosszát a kétszer kétsávos autóutak hálózatában.
A rendszer kiterjesztésétől évente legkevesebb 700 millió euró plusz bevételt várnak – mondta berlini tájékoztatóján Alexander Dobrindt közlekedési miniszter.
A csaknem 13 ezer kilométeres német autópálya-hálózat használatáért már 2005 óta fizetni kell a 12 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek után, és 2012-ben 1135 kilométernyi főutat is fizetőssé tettek. A bevétel jelenleg évente 4,5 milliárd euró.
A minisztérium tervei szerint 2018 közepére a főúthálózat egészére kiterjesztik a teherautók díjfizetési kötelezettségét.
A kormányzó konzervatívok és szociáldemokraták koalíciós megállapodása alapján az autópályák használatáért a külföldi autósoknak is fizetniük kell majd. A közlekedési minisztérium még a nyári szünet előtt bemutatja az őket terhelő sztrádahasználati díj bevezetésének tervét, és várhatóan már az idén megalkotják a rendszer elindításához szükséges jogszabályokat
Április 1-től nehéztehergépjármű-adó Nagy-Britanniában!
Úthasználati díjat vezetnek be Nagy-Britanniában a 12 t legnagyobb megengedett össztömegű és az azt meghaladó tehergépjárművekre 2014. április 1-jétől. Az új adó (melynek bevezetéséről korábban már többször hírt adtunk) előzetes befizetéséhez március 18. óta rendelkezésre áll az on-line számlanyitási és a banki átutalási lehetőség. A szolgáltatók arra ösztönzik a fuvarozókat, hogy regisztráljanak, és nyissanak számlát.
A helyszíni fizetés is lehetséges lesz korlátozott számú „értékesítési” ponton és terminálon, parkolók, és az üzemanyagtöltő-állomások, valamint egyes komp-terminálok közelében. Ezeken a helyeken a fizetés kártyával (üzemanyag-kártyával, hitel/betéti kártyával ), valamint készpénzzel is lehetséges lesz.
Önkiszolgáló internetes fizetési lehetőség megteremtését is ígérik, amelynek segítségével a gépkocsivezetők on-line is fizethetnek majd a helyszínen.
Franciaországban egyelőre egyetlen értékesítési pont van Calais-ban (Polley Secured Park at Transmarck), ezért a többi pont megnyitásáig ott fennáll a forgalmi dugók ill. a célzott embercsempészet lehetősége, ezért erősen ajánlott az online fizetés.
Franciaországban a kis járműveknél is korlátozzák a kabotázst
Franciaország az első (és eddig egyetlen) uniós tagállam, ahol — a nemzeti piac védelme érdekében — már nemcsak a 3,5 tonna fölötti tehergépjárművek kabotázs-fuvarjait korlátozzák, hanem a kisebb járművekre is kiterjesztették a szabályozást. Az előírások megszegőire kemény bírságot rónak ki.
Igaz ugyan, hogy Magyarországon nem szükséges szakhatósági engedélyt kiváltani a 3,5 tonna vagy azalatti össztömegű tehergépjárművekre, azonban Franciaország szigorúbban szabályozza a fuvarozási tevékenységet: a nagy járművekre eleve vonatkozó, már ismert uniós kabotázs-előírást (in: 1072/2009/EK) a franciák a 3,5 tonna és az alatti járművekre vonatkoztatva is irányadó rendeletként értelmezik.
Franciaországban ezért fokozottan ellenőrzik a 3,5 tonna alatti járműveket!
A Deutscher Speditions- und Logistikverband e.V. (DSLV) tájékoztatása szerint a francia kormány szigorúbb ellenőrzést rendelt el a 3,5 tonna alatti járművek esetében arra hivatkozva, hogy — szerintük — többnyire kelet-európai országok ilyen járműveivel számos esetben jogellenes kabotázst végeznek. Felhívják a fuvarozók figyelmét, hogy ezekkel a járművekkel is csak három belföldi fuvarfeladat hajtható végre hét napon belül, nemzetközi fuvarfeladathoz kapcsolódva.
Az EU 2010. május 14-től hangolta össze és egységesítette a kabotázsra vonatkozó fő szabályokat. Ezek az alábbiak:
» gépjárművel vagy járműszerelvény esetében ugyanazon jármű gépjárművével legfeljebb három kabotázsművelet hajtható végre egy másik tagállamból vagy harmadik országból a fogadó tagállamba irányuló nemzetközi fuvarfeladatot követően, 7 napon belül.
» a három művelet valamelyike vagy akár mindegyike (de tagállamonként csak egy, és végig a 7 napon belül maradva) bármely másik tagállamban is elvégezhető azzal a feltétellel, hogy az adott tagállam területére a belépés rakomány nélkül történt, s az egyetlen engedélyezett kabotázsművelet a belépéstől számított három napon belül befejeződik.
Fontos, hogy — noha az idő-szabályok 2010-ben egységesültek — az egyes országok továbbra is támaszthatnak kiegészítő (nemzeti) követelményeket. Ilyen például a fenti francia szigorítás, vagy az, hogy Németországban továbbra is kabotázs-biztosítást írnak elő
Felújítási munkálatok Kapitan Andrejevo-Kapikule határátkelőhelyen
Bolgár tájékoztatás szerint az utóbbi hetekben óriási sorok alakultak ki Kapitan Andrejevo – Kapikule határátkelőhelyen a Kapitan Andrejevoban tartó felújítási munkálatok miatt, mivel a legtöbb forgalmi sáv le volt zárva.
A bolgár vámhatóság megállapodott a munkálatokat végző cég vezetőségével, és a helyzet normalizálása érdekében mindkét irányban két további sávon tették lehetővé a haladást.
A bolgár vámhatóság azt javasolja, hogy azon fuvarozók, akiknek a szállítmánya nem igényel növény- vagy állategészségügyi vizsgálatot (mely csak Kapitan Andrejevonál lehetséges), inkább Lessovo határátkelőhelyet vegyék igénybe a munkálatok idején, ahol elkerülhető a hosszabb várakozási idő. A munkálatok előreláthatólag 2014 júniusában fejeződnek be, amikorra napi 1.000 kamion vámkezelését lehetővé tévő 22 sávot alakítanak ki.
Orosz TIR-fejlemények
Az IRU-tól kapott tájékoztatás alapján értesítjük a tisztelt nemzetközi árufuvarozó tagokat, hogy az orosz vámhatóság által vélelmezett sorozatos visszaélések okán az OF Szövetségi Vámszolgálat 2014. március 20-i időponttal visszavonta a TIR-igazolványok használatának lehetőségét a Föderáció Északnyugati Régiójának finn/orosz határszakaszán.
Az elsődlegesen érintett orosz vámhivatal Torfjanovka.
Az említett határszakaszon TIR-igazolványok garancia-fedezete mellett árufuvarozást végző fuvarozók a fenti időpontot követően nemzeti árutovábbítási garancia megvásárlására lesznek kötelezve.
Mivel az orosz vámhatóság intézkedése közvetlenül sérti a TIR Egyezmény rendelkezéseit, de ellentétes az OF Legfelsőbb Bírósága számos ítéletével is, az IRU felhívja a nemzetközi árufuvarozók figyelmét, hogy az intézkedéssel szemben panasszal élhetnek az illetékes vámhivatal(ok) vezetőinél, amennyiben felvállalják az azt követő eljárást.
Az IRU tovább folytatja a tárgyalásokat az illetékes orosz minisztériumok képviselőivel a TIR-rendszer probléma-mentes további folyamatos hosszú távú működtetése érdekében.
Hosszú sorok a litván-belorusz határon
Az IRU tájékoztatása szerint a litván vámhatóság 2014. február közepe óta minden járműre kiterjedően ellenőrzi a belorusz határon az országba Belorussziából bevitt üzemanyag mennyiségét, így jelentősen megnövekedett a várakozási idő, hosszú sorok alakultak ki.
A bevihető mennyiség tekintetében nem történt változás, nem csökkentették. Minden gépkocsivezetőnek írásbeli nyilatkozatot kell tennie a bevitt mennyiségről. Az ország belsejében bármikor ellenőrizhetik az üzemanyag mennyiségét, és amennyiben nagyobb a hiány, mint a megtett út indokolná, a gépkocsivezetőnek meg kell fizetnie a vámokat és illetékeket
A következő országokban jelenleg nem létezik semmiféle általános tilalom:
Albánia, Belgium, Finnország, Írország, Lettország, Litvánia, Málta, Macedónia, Moldova, Montenegró, Hollandia, Norvégia, Svédország, Szerbia, Ciprus
E-útdíj MAGYARORSZÁGON
2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és a fedélzeti egység regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban !
A HU-GO tájékoztatja az e – útdíjrendszer használóit, hogy 2013. november 15-től új telefonszámon érhető el a HU-GO elektronikus útdíjfizetési rendszer telefonos ügyfélszolgálata, amely 0-24 óráig várja a hívásokat.
A HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.
Az új elérhetőség:
06-40-40-50-60
(helyi tarifával hívható Magyarországról
+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)
Balesetmentes közlekedést kívánunk!
IBUSZ Vámügynökség