Hírlevél 2013. október

Októberi közlekedési korlátozások Magyarországon. Októberben a „kamionstop”, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek közlekedési korlátozása — mind belföldeseknek, mind nemzetköziseknek — szombatonként 22:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. Nehéz tehergépjárművekkel tehát hazánk útjain augusztusban közlekedni tilos:

2013. október   5. (szombat) 22:00 órától » október   6. (vasárnap) 22:00 óráig

2013. október 12. (szombat) 22:00 órától » október 13. (vasárnap) 22:00 óráig

2013. október 19. (szombat) 22:00 órától » október 20. (vasárnap) 22:00 óráig

2013. október 22. (kedd) 22:00 órától » október 23. (szerda) 22:00 óráig

2013. október 26. (szombat) 22:00 órától » október 27. (vasárnap) 22:00 óráig

2013. október 31. (csütörtök) 22:00 órától » november 1. (péntek) 22:00 óráig

2013. november 2. (szombat) 22:00 órától » november 3. (vasárnap) 22:00 óráig

Októberben a kamionstop „megállj!”-t parancsol mind a belföldi, mind pedig a nemzetközi forgalomban közlekedő nehéz-tehergépjárműveknek.

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. Októberre vonatkozóan a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak: élő állat, friss tej, tejtermék, friss és fagyasztott hús, hústermék, friss pékáru, gyorsan romló élelmiszer, tojás, friss zöldségáru, valamint az ilyen rakományokért üresen közlekedő tehergépkocsik stb.

FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.

Szlovákiában szeptember 30-án megszűnik a tranzit ticketing

Szlovákiában a tranzit ticketinget 2013. szeptember 30-i hatállyal végleg megszüntetik. Ez többféle változást hoz azoknak, akik az országon keresztülhaladó tehergépjárműveikkel 2010 óta a tranzitálásra kitalált tranzit-ticketing rendszert használták eddig a szlovák utakon.

Azoknak a jármű-üzemeltetőknek (járművezetőknek), akik eddig Szlovákia területén a tranzit útszakaszok használatáért az útdíjat kizárólag ticketing formájában fizették, a rendszer 2013. szeptember 30-i megszüntetése elsősorban a következő változásokat eredményezi:

1. A jármű-üzemeltető (járművezető) tranzit útszakasz használata előtt a 4 kijelölt tranzit-határátkelőhely bármelyiken ticket-et csak 2013. szeptember 30-ig (bezárólag) vásárolhat.

2. 2013. október 1-jétől minden jármű-üzemeltető (járművezető) a Szlovák Köztársaság területén bármely díjköteles, kijelölt útszakasz (beleértve a 4 eddigi tranzit útszakaszokat is) igénybe vétele előtt köteles:

a) járművére a kijelölt útszakaszok használatáról és a fedélzeti egység  rendelkezésre bocsátásáról szóló szerződést kötni:

• Előzetes (pre-pay) fizetési módban bármelyik ügyfélszolgálati ponton

• Utólagos (post-pay) fizetési módban bármelyik kapcsolattartó ponton

b) járművébe fedélzeti egységet megfelelően beszerelni és telepíteni

Az elektronikus útdíjrendszer üzemeltetője az eddig kizárólag ticketing fizetési módot használó jármű-üzemeltetőknek és -vezetőknek a következőket ajánlja:

1. A járműnek az elektronikus útdíjrendszerébe való regisztrációját ne halassza az utolsó pillanatra! Ellenkező esetben a határátkelőhelyi értékesítési pontokon 2013. október 1-től felesleges késedelmet okozhat magának.

2. Mihamarabb keresse fel a legközelebbi határátkelőhelyi értékesítési pontot, és kényelmesen, várakozás nélkül regisztráltassa be járművét a szlovákiai e-útdíj rendszerébe! Az útdíjszedést a SkyToll bonyolítja;  honlapja a www.emyto.sk (a portál nyitóoldalának tetején keresse a HU jelet: így az egész portál magyarul tallózható)! A határátkelőhelyi értékesítési pontok a tranzit ticketing megszüntetése miatt olyan módosított nyitva tartással üzemelnek, hogy a kiszolgálással mindegyik ügyfelük maximálisan elégedett legyen.

3. Abban az esetben, ha Szlovákia útvonalait évente csupán néhány alkalommal veszi igénybe tranzit célokra, és pre-paid útdíjfizetési módban van regisztrálva, az országból való kilépésnél keresse fel a határátkelőhelyi értékesítési pontot, szolgáltassa vissza a fedélzeti egységet, és azonnal visszaadják a készülékhez korábban letétbe helyezett 50 EUR biztosítékot és a fennmaradó, előre befizetett útdíj-kredit maradvány összegét.

4. Abban az esetben, ha járművet a Szlovák Köztársaság elektronikus útdíjrendszerébe már regisztráltatta, és járművéhez fedélzeti egység van hozzárendelve, amelyet jelenleg aktívan nem használ, ne feledkezzen el Szlovákián áthaladva 2013. október 1-jétől arról, hogy járművébe éppen ez a fedélzeti egység legyen megfelelően beszerelve és telepítve!

Ugyanazon járműre további fedélzeti egység nem regisztrálható!

VISSZATEKINTÉS — 2010. január 12. óta Szlovákiában az útdíjról szóló jogszabályok módosítása (a Közlekedési, Postaügyi és Távközlési Minisztérium által kiadott Tt. 388/2009 sz. rendelet és későbbi módosításai) alapján ún. „tranzit ticketinget” vezettek be, mely gyakorlat majdnem négy éven át lehetővé tette, hogy a járművek törzskönyvében vagy forgalmi engedélyében feltüntetett adatok alapján és az adott járműkategóriának megfelelő díjtételt alkalmazva a díjköteles útszakaszokon megtett út hosszára – amely a tranzit útszakasszal arányos – útdíjat szedjenek. A tranzit útszakaszokra vonatkozó ticketing fizetési módot eredetileg a kijelölt tranzit-határátkelőhelyeken vásárolható (időben korlátozott érvényességű) ún. ticket-ek kibocsátásával valósították meg. Szlovákia a ticketing életét több mint hat alkalommal meghosszabbította, de 2013. szeptember 30-án végleg búcsút intenek neki

Csúsznak a franciák! Csak 2014-ben lesz éco-taxe!

Mint szeptember első napjaiban beszámoltunk róla, Franciaországban újra elhalasztják a környezetvédelmi adó (éco-taxe) bevezetését. Erről a francia szakminisztérium adott ki közleményt szeptember 5-én. A startolás új céldátumaként 2014. január 1-jét jelölték ki.

A rendszer immáron másodszor kap türelmi időt: az eredetileg 2013 nyarára tervezett indítást először október 1-jére halasztották; ez most újabb negyedévet csúszik, s így csak 2014. január 1-jén helyezik éles üzembe. Az illetékesek többek között azzal indokolták döntésüket, hogy a fuvarozó vállalkozások közül nagyon kevesen regisztráltak még. Eddig csak 20 ezer járművet vettek nyilvántartásba, pedig 800 ezer tehergépkocsit (köztük 250 ezer külföldit) kellene fedélzeti eszközzel felszerelni.

Franciaországban az „écotaxe” a 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművekre és szerelvényekre vonatkozik majd mintegy 15.000 km autópálya-hálózaton. A díj a tervek szerint 0,12 euró lesz kilométerenként.

A díjszámítást a gépjármű kategóriája, tengelyszáma, megengedett össztömege, megengedett raksúlya, valamint károsanyag-kategóriája alapján végzik; a tarifa ezentúl függ az adott útszakasz kategóriájától és a helyi forgalom nagyságától is.

Tehát az útdíjat és az éco-taxe díját várhatóan 2014. január 1-jétől az alábbi háromféle módon lehet majd kiegyenlíteni:

A)
készpénz ill. bankkártya
+ Ecomouv-készülék

B)
meglévő francia/francia-spanyol készülék
+ Ecomouv-készülék

C)
új típusú készülékkel

TIR: az oroszok szeptember 13-i közleménye

Tisztelt TIR Carnet felhasználó Fuvarozók!

AZ OROSZORSZÁGI TIR-FELHASZNÁLÁST ÉRINTŐ ÚJABB INFORMÁCIÓK! — Az Orosz Föderáció Szövetségi Vámszolgálatának hivatalos honlapján 2013. 09. 13-án jelent meg egy közlemény, amelyet több másodlagos forrás is hivatkozási alapként kezel. Értelmezésük szerint e közlemény alapján a TIR eljárások zavartalanul folyhatnak a továbbiakban is az Orosz Föderáció területén, a közleményben megnevezett területek kivételével.

Németországi korlátozás október 31-én

Németországban október 31. csak bizonyos tartományokban (Brandenburgban, Mecklenburg-Pomerániában, Szászországban, Szász-Anhaltban és Türingiában) hivatalos ünnepnap.

2013. okt. 31-én (csütörtökön) Németország Brandenburg, Mecklenburg-Pomeránia, Szászország, Szász-Anhalt és Türingia tartományaiban közlekedési tilalom vonatkozik a 7,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű tehergépjárművekre 0:00 és 22:00 óra között. A többi tartományban és Berlinben sem munkaszüneti nap október 31., így ezekben a tartományokban nincs közlekedési tilalom.

        Annak   érdekében azonban, hogy Berlin folyamatos ellátása biztosítva legyen, 2013.   okt. 31-én a tilalom alól általános mentességet biztosítanak az ünnepnapokon   érvényes közlekedési tilalom alól bizonyos autópályákon Brandenburgban,   Mecklenburg-Pomerániában, Szászországban, Szász-Anhaltban és Türingiában is.   A mentesség kizárólag a Berlinbe és a Berlinből való haladásra   vonatkozik. Kattintson a baloldali (nagyítható) térképre!

2011. szeptember 27-én a brandenburgi Infrastrukturális és Mezőgazdasági Minisztérium olyan döntést hozott, mely szerint 2011 és 2015 között október 31-én (a reformáció napján) 0:00 órától 22:00 óráig az alább meghatározott útszakaszokon szabad Berlinből ki- és behajtani:

• Wustermarki tehergépkocsi-forgalom központ és Berlin határa között az 5-ös elsorendű főútvonalon

• Freienbrinki tehergépkocsi-forgalom központ és Berlin határa között a 38-as országúton, 10-es autópályán és 1/5-ös elsőrendű főútvonalon

• Großbeer-i tehergépkocsi-forgalom központ és Berlin határa között az 5-ös elsőrendű főútvonalon

• BER repülőtér és Berlin határa között a 113/117-es autópályán illetve a 96a/96-os elsorendű főútvonalon

Ezenkívül a berlini városfejlesztéssel foglalkozó vezetőség megállapodott Brandenburg, Mecklenburg-Pomeránia, Szászország, Szász-Anhalt és Türingia tartományainak illetékes minisztereivel a 7,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű teherautók ünnepnapokra vonatkozó forgalmi korlátozásainak kivételes feloldásáról október 31-én 2011 és 2015 között 0:00 órától 22:00 óráig az A2, A20, A24, A4, A9, A10, A11, A12, A13, A14, A15, A17, A19, A38, A72, A111, A113, A114, A115 és A117 autópályák azon meghatározott szakaszain, amelyek a korlátozás alatt álló tartományokban vannak, azonban a felmentés kizárólag azokban az esetekben lehetséges, amikor a fuvarozás Berlinből indul vagy Berlinbe tart, vagyis Berlin az indulási vagy rendeltetési hely.

Nem megengedett például a Lengyelországból Hamburgba tartó járművek tranzitja a tilalom alá eső tartományokban a fenti autópályákon, mivel indulásuk vagy rendeltetésük nem Berlinben van.

A fenti autópálya-szakaszokat tilos elhagyni e napon azokban a tartományokban, melyekben az StVO („Közúti közlekedés szabályozása”) szerinti 30. § által megállapított reformáció napi ünnepi közlekedési korlátozás érvényben van. Ez nem vonatkozik balesetekre vagy olyan esetekre, ahol az autópálya egyik felének építése miatt az egész utat lezárják; ekkor a terelőutat kell követni. Amennyiben nincs terelőút, akkor a legrövidebb szakaszt kell használni a legközelebbi autópálya-lehajtóhoz. A jármű akkor is elhagyhatja az autópályát, ha a gépjárművet a 15. §-nak megfelelően el kell vontatni, melyet a legközelebb eső, erre alkalmas helyen kell letenni”.

Korlátozás hétvégén Csehországban

Csehországi társegyesületünk tájékoztatása szerint ezen a hétvégén (2013. szeptember 28-29.) részben le lesz zárva a D1 (Brno-Prága) autópálya a 71 km-nél a 66 kijárat – Loket és 75 kijárat – Horice között.

A közlekedési tilalom nem lesz állandó. Szombat este 20:00 órakor kezdődik és vasárnap reggel 8 órakor ér véget, és a D1 út ezen szakaszán másfél óránként állítják le a forgalmat. Szombat reggeltől kezdve a forgalom mindkét irányban csak egy-egy sávon lesz lehetséges. A nehézgépjárműveknek nem lesz terelőút.

Emlékeztetőül: szeptember 28. ünnep Csehországban, ezért a közlekedési tilalom 13:00 órától 22:00 óráig lesz érvényben.

Környezetvédelmi övezetek Olaszországban

Több olaszországi tartományban (pl. Emilia Romagna, Lombardia, Bolzano, Umbria, Trentino) környezetvédelmi övezeteket alakítanak ki vagy változtatják meg a korábbi előírásokat 2013 őszén.

Felújítási munkálatok az A13-as Brenner autópályán

Osztrák hatóságok tájékoztatása szerint, 2013.  október 12-én 20 órától október 13-án reggel 6 óráig lezárják az A13-as autópályát (Brenner Autobahn) a 7,5 tonnát meghaladó megengedett össztömegű nehéz tehergépjárművek előtt. A  lezárás egy autópálya híd (Luegbrücke) felújítási munkálatai miatt vált szükségessé.

Terelő útvonalat biztosítanak a személygépkocsik, buszok és azon járművek számára, melyek megengedett legnagyobb össztömege kevesebb, mint 7,5 tonnna.

A 7,5 tonna megengedett össztömeget  meghaladó nehéz tehergépjárművek nem használhatják a terelő utat. A fenti  időszakban a regionális hatóságok arra törekszenek, hogy aktivizálják a gördülő országutat  (“Rolling Road”, ROLA), a  kamionok vasúton történő szállítását,  Brenner és  Wörgl terminálok között .

Ellenőrzés lesz az útdíjbliccelők kiszűrésére

Fokozott ellenőrzések várhatók az őszi időszakban az e-útdíjas szakaszokon, a cél az útdíjat elbliccelők arányának visszaszorítása – tudta meg az utdijhirek.hu Kibédi-Varga Lajos projektszóvivőtől. Az ellenőrzéseket megállítás nélkül végzik, hogy ne zavarják a többi közlekedőt, a bírságot pedig az objektív felelősség elve alapján a jármű üzembentartójának kézbesítik. A tervezett 74 fix ellenőrző állomás közül 60 már elkészült. Az autópályákon mindkét irányban vizsgálják az úthasználati jogosultságot.

Az őszi időszakban fokozott ellenőrzések várhatók az útdíjbliccelők kiszűrésére, ugyanis két dolognak van visszatartó ereje: a lebukás valószínűségének, valamint a bírság mértékének – nyilatkozta az utdijhirek.hu-nak az e-útdíj projektszóvivője. Kibédi-Varga Lajos elmondta, az ellenőrzés megállítás nélkül történik, így nem zavarja a forgalmat.

A szóvivő hozzátette: október végéig 74 fix ellenőrző állomást telepítenek az ország különböző pontjain, ez összesen 101 ellenőrző pontot jelent, mivel az autópályákon mindkét irányt ellenőrzik. Ezek közül 60 ellenőrző pont már teljesen elkészült.

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és a fedélzeti egység regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő

IBUSZ Irodáinkban!

Kategória: Magyar