Hírlevél 2013. június

Júniusi közlekedési korlátozások Magyarországon

2013 júniusában Magyarországon a „kamionstop”, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek közlekedési korlátozása — mind belföldeseknek, mind nemzetköziseknek — szombatonként 22:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. Az államhatártól a telephelyig nem szabad hazagurulni.

Nehéz tehergépjárművekkel tehát hazánk útjain júniusban közlekedni tilos:

2013. június 1. (szombat) 22:00 órától » június 2. (vasárnap) 22:00 óráig

2013. június 8. (szombat) 22:00 órától » június 9. (vasárnap) 22:00 óráig

   2013. június 15. (szombat) 22:00 órától » június 16. (vasárnap) 22:00 óráig

    2013. június 22. (szombat) 22:00 órától » június 23. (vasárnap) 22:00 óráig

   2013. június 29. (szombat) 22:00 órától » június 30. (vasárnap) 22:00 óráig

FONTOS! Mint minden évben, így idén március 1. óta is kezdetét vette a kamionstop tavaszi rendje, mely még júniusban is irányadó: ez annyit tesz, hogy a tiltás tehát júniusban is egyaránt vonatkozik mind a belföldi, mind a nemzetközi fuvarfeladatot végző, 7,5 t össztömeg feletti tehergépjárművekre! Az államhatártól a telephelyig vagy lerakóhelyig sem lehet „hazagurulni”, mert az a kedvezmény minden évben csak júliusra és augusztusra szól!!!

Az orosz vámhatósághoz való fizetési kötelezettségekről

Az IRU felhívása az Orosz Szövetségi Vámhatóság felé történő
fizetési kötelezettségek teljesítésével kapcsolatban

Az Orosz Szövetségi Vámhatóságtól kapott tájékoztatás szerint számos esetben fordult elő jelentős késedelem a befizetett összegek megfelelő vámhivatal számlájára való jóváírásában a külföldi fuvarozók által nem megfelelően indított átutalások miatt. Ezért az IRU kéri az ilyen ügyekben érintett fuvarozókat, hogy a követező előírások betartására fordítsanak fokozott figyelmet:

2012. január 1. óta a vámhatóság felé történő befizetéseket az Orosz Szövetségi Vámhatóság új számlaszámára kell teljesíteni, az alábbiak szerint.

Az átutalási megbízáson rögzítendő adatok:

» A kedvezményezett bankja: OPERU-1 Banka Rossii, Moscow 701

» BIK: 044501002 begin_of_the_skype_highlighting 044501002 end_of_the_skype_highlighting

» Számlaszám: 40101810800000002901

» Kedvezményezett: Mezhregionalnoe operacionnoe UFK (FTS Rossii)

» INN: 7730176610

» KPP: 773001001

» OKATO: 45268595000

Az átutalási megbízáson feltüntetendő speciális adatok, melyek a követelt összegekhez kötődnek, és a fizetési felszólításon szerepelnek:

» KBK kód

» Vámhivatal kódja

» A fizetési felszólítás hivatkozási száma

» TIR Carnet száma

További fontos szabályok:

A különböző típusú befizetendő összegeket (vám, adó, kamat, stb.) külön befizetésekkel kell teljesíteni, feltüntetve azokon a vámhatóság által a TIR Carnet birtokos részére megküldött fizetési felszólításon szereplő minden hivatkozást.

A befizetéseket a fizetési felszólításban megadott határidőn belül kell teljesíteni, kizárólag azon személy által, aki a befizetésért közvetlenül felelős (akinek a részére a fizetési felszólítás címezve lett).

A befizetéseket kizárólag rubelben szabad teljesíteni, a kedvezményezettet terhelő költségek nélkül.

Célszerű az átutalt összegek kedvezményezetti számlán való jóváírásáról visszaigazolást kérni, ezáltal is igazolva a tartozás rendezését.

Bulgáriában változott a nyári közlekedési korlátozás

Bolgár társegyesületünk, az AEBTRI tájékoztatása szerint Bulgáriában az alábbiak szerint módosult a nyári kiegészítő közlekedési korlátozás:

Minden, 12 tonnánál nagyobb össztömegű, több mint két tengelyes jármű/szerelvény közlekedése tilos az alábbi utakon és időszakokban:

– a 2013. június 7. — szeptember 30. közötti időszakban minden hivatalos ünnepnapon
– a 2013. június 7. — szeptember 30. közötti időszakban minden pénteken 16-22 óráig
– a 2013. június 7. — szeptember 30. közötti időszakban minden vasárnap 14-20 óráig
– szeptember 5-én és 8-án 14-től 20 óráig

az alábbi utakon és útszakaszokon:

– minden autópályán
– minden I. osztályú úton
– az alábbi II. osztályú utak egyes szakaszain:
* II-55 út Debelec – Gurkovo szakasza
* II-99 út Burgasz – Carevo szakasza
* II-11 és II-15 út Orjahovo – Mizia szakasza
* II-86 út Plovdiv – Smoljan szakasza
* II-19 út Simitli – Gotsze Delcsev szakasza
* II-19 út Szófia körgyűrű
* II-29 út Dobrics – román határ közti szakasza

A szabályozott hőmérsékleten szállított, gyorsan romló élelmiszerre, a veszélyes árukra és az élő állatok szállítására nem vonatkozik a fenti korlátozás.

Magyarországon használatarányos E  útdíj bevezetése:   2013. július 1-től

2013. július 1-jétől Magyarországon is bevezetik a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési (UD) rendszert, amely a magyar úthálózat (autópályák, autóutak és főutak) kijelölt, összesen 6513 km hosszú szakaszait érinti. A HU-GO névre keresztelt új rendszer megfelel az európai uniós technológiai követelményeknek és az Európai Elektronikus Útdíj Szolgáltatás (EETS) irányelveinek.

A díjköteles útszakaszok áttekintő térképét az alábbi képre kattintva lehet elérni.

A díjfizetési kötelezettség a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművekre vonatkozik. A megtett úttal arányos díjfizetés mértéke függ a használt úttípustól (autópálya, autóút vagy főút), a gépjármű kategóriájától (J2, J3, J4) és környezetvédelmi besorolásától is.

A 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti járművek kategóriákba sorolása tengelyszám alapján történik: a J2-be a kéttengelyes, a J3-ba a három, míg a J4 kategóriába a négy (vagy több) tengellyel rendelkező járművek kerülnek.

Az úthasználat bruttó díja (Ft / km)

Környezetvéd.

kategória

J2 díjkategória J3 díjkategória J4 díjkategória
Gyorsforg. Főút Gyorsforg. Főút Gyorsforg. Főút
A (≥ EURO III.) 42,41 18,04 59,52 31,23 86,70 54,07
B (EURO II.) 49,89 21,23 70,02 36,75 108,38 67,60
C (EURO I.) 57,38 24,41 80,53 42,26 130,06 81,11

Az autóbuszok (B2) és a D1-es kategóriába tartozó járművek továbbra is az e-matricás rendszerben vásárolhatnak úthasználati jogosultságot.

A Magyar Kormány az Állami Autópálya Kezelő Zrt-t (ÁAK) jelölte ki az útdíjszedői és az egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok ellátására, de a társaság az ellenőrzés támogatásában is fontos szerepet fog betölteni. Útdíjszedőként az ÁAK felelős a megtett úttal arányos útdíj kivetésért és beszedésért, útdíjszolgáltatóként minden úthasználó számára lehetővé teszi az útdíj megfizetését, ellenőrzést támogató funkciójában pedig a jogosulatlan úthasználókról szolgáltat adatokat a díjellenőrző hatóság (Rendőrség) részére.

Hogyan lehet útdíj bevallást tenni az új rendszerben?

A HU-GO rendszerben kétféle módon lehet útdíj bevallást tenni:

(1) Fedélzeti eszközzel (bevallási közreműködő segítségével)

(2) Előre megváltott viszonylati jeggyel

Fontos tudnivaló, hogy az útdíj szolgáltatónál (ÁAK) történő regisztráció nélkül csak a második esetben lehet úthasználati jogosultságot váltani. Regisztrálni várhatóan 2013. június 20-tól lehet a rendszer hamarosan induló ügyfélszolgálati portálján (www.hu-go.hu) és az arra kijelölt értékesítési pontokon, így az IBUSZ Vámügynökség  minden  határirodájában. www.ibuszvam.hu

1. Fedélzeti eszköz (bevallási közreműködő)

Azok számára, akik gyakran használják a hazai díjköteles útszakaszokat, kényelmes megoldást jelenthet a jellemzően flottakövető szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások, az úgynevezett bevallási közreműködők által biztosított fedélzeti eszközzel történő bevallási módszer. Alkalmazásának előfeltétele, hogy a felhasználó előzetesen regisztráljon az útdíj  szolgáltatónál  (ÁAK), vagy értékesítési partnerénél  www.ibuszvam.hu  és szerződést kössön.

A felhasználók előre történő fizetéssel (prepaid) egyenlíthetik ki tartozásukat, ami azt jelenti, hogy a regisztráció során létrehozott (és az útdíjszolgáltatónál, vagyis az ÁAK-nál vezetett) folyószámlát előre fel kell tölteniük. Ennek egyenlege biztosít ugyanis fedezetet a díjköteles utak használatához.

2. Előre megváltott viszonylati jegy

Az úthasználóknak a HU-GO rendszer interneten elérhető ügyfélszolgálati felületén (a hamarosan induló www.hu-go.hu oldalon) vagy az országban létesítendő értékesítési pontokon , www.ibuszvam.hu viszonteladónál lehetősége lesz előre megtervezni az útvonalát. Ehhez a kezdő és végpontok (valamint maximum négy érintési pont) térképes kijelölése mellett a járműre vonatkozó legfontosabb adatok megadására van szükség (rendszám, felségjel, környezetvédelmi osztály, tengelyszám, legnagyobb megengedett össztömeg, kamionstop nyilatkozat, gépjármű magassága).

A viszonylati jegyet mindenképpen a díjköteles úthasználat előtt kell megvásárolni (maximum 30 nappal korábban szerezhető be). Az elővételben megvásárolt viszonylati jegy 2 naptári napig, közvetlenül a díjköteles szakaszok igénybevétele előtt megvásárolt viszonylati jegy pedig a következő naptári nap végéig lesz érvényes, és mindkét esetben kizárólag a megtervezett útvonalra biztosít egyszeri használati jogosultságot.

Ez a szolgáltatás azoknak előnyös, akik nem rendszeresen, de előre megtervezett útvonalakon kívánják használni a magyarországi díjköteles útszakaszokat.

Díjellenőrzés

A magyarországi UD rendszerben a jogosulatlan úthasználat kiszűrése alapvetően fixen telepített díjellenőrző állomások (portálok) és hordozó járművekbe telepített mobil díjellenőrző berendezések segítségével fog történni (a forgalom megállítása nélkül). Az  ÁAK  éjjel és nappal is teljes körűen képes lesz begyűjteni azokat az adatokat, amelyek a járművek díjkötelességének megállapításához szükségesek.

A fixen telepített díjellenőrző állomások amellett, hogy felismerik és rögzítik az általuk felügyelt keresztmetszeten áthaladó járművek valamennyi fontos adatát (fényképfelvétel, felségjel, rendszám, tengelyszám, stb.), az EETS irányelveknek megfelelő fedélzeti berendezésekkel (OBU) is kommunikálnak. A hordozó járművekbe telepített mobil díjellenőrző berendezések annyiban térnek el a fix portáloktól, hogy azok a díjköteles úthálózat bármely pontján, folyamatosan változó, előre nem kiszámítható időszakokban és helyszíneken is vizsgálhatják a forgalomban közlekedő járműveket.

A fent ismertetett eszközök által felvételezett adatok és az ezek alapján azonosított járműkategória segítségével egyértelműen meghatározható, hogy az adott jármű az érintett útszakaszon milyen díjfizetési kötelezettséggel tartozik.

A  jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a Rendőrség feladata lesz.

A jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság lesz.

A szabályszegés észlelése esetében a közigazgatási bírság kiszabására két módon kerülhet sor:

  • a helyszíni – megállítás útján történő –      ellenőrzés során az úthasználóval szemben;
  • helyszíni megállítás nélkül, az ún. objektív      felelősség elve alkalmazásával a járműnyilvántartásba bejegyzett      tulajdonos/üzembentartóval szemben.

Külföldiek esetében a helyszíni megállítás nélkül kiszabott bírság utólag is beszedhető, vagyis amikor a jogosulatlan úthasználó legközelebb visszatér az országba.