Júliusi közlekedési korlátozások Magyarországon
2013 júliusában Magyarországon a „kamionstop”, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek közlekedési korlátozása — mind belföldeseknek, mind nemzetköziseknek — szombatonként 15:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. Az államhatártól a telephelyig való hazagurulás feltételeit lejjebb részletezzük.
Nehéz tehergépjárművekkel tehát hazánk útjain júliusban közlekedni tilos:
2013. július 6. (szombat) 15:00 órától » július 7. (vasárnap) 22:00 óráig
2013. július 13. (szombat) 15:00 órától » július 14. (vasárnap) 22:00 óráig
2013. július 20. (szombat) 15:00 órától » július 21. (vasárnap) 22:00 óráig
2013. július 27. (szombat) 15:00 órától » július 28. (vasárnap) 22:00 óráig
MAGYAR KAMIONSTOP – FONTOS TUDNIVALÓK! Mint minden évben, így idén július 1-jén is kezdetét vette Magyarországon a kamionstop nyári rendje, mely júliusban és augusztusban tart! Ez annyit tesz, hogy a 7,5 t össztömeg feletti tehergépjárműveknek és járműszerelvényeknek júliusban és augusztusban szombatonként már 15:00 órakor meg kell állniuk.
HOGYAN LEHET HAZAGURULNI A TELEPHELYIG? A külföldről hazatérő nehéz-tehergépjárművek az államhatártól a magyarországi telephelyig vagy az első lerakóhelyig „elgurulhatnak” kamionstop ideje alatt is júliusban és augusztusban, de nem vehetik igénybe a 190/2008-as kormányrendelet 3. mellékletében felsorolt utakat.
KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. A közlekedési korlátozás alól mentesülők körét a 190/2008-as kormányrendelet rögzíti.
A kivételek nagy vonalakban a megszokottak: élő állat, friss tej, tejtermék, friss és fagyasztott hús, hústermék, friss pékáru, gyorsan romló élelmiszer, tojás, friss zöldségáru, valamint az ilyen rakományokért üresen közlekedő tehergépkocsik stb. az ország egész területén közlekedhetnek kamionstop alatt (5. § 1. bek.).
Más, kivételes fuvarfeladatokat végző járművek (mint pl. a lakossági költöztetés, postai levél- és csomagszállítás, kulturális és sportrendezvények kiszolgálása stb.) júliusban és augusztusban szintén mentesülnek ugyan a kamionstop alól, de csak akkor, ha nem veszik igénybe a rendelet 3. mellékletében meghatározott útvonalakat (5. § 2. bek.).
MIT KELL TUDNI A HŐSÉGRIADÓRÓL? A tehergépjárművek vezetőinek fontos tudnivaló, hogy Magyarországon a hőségriadó önmagában még nem jelenti automatikusan a kamionstop feloldását, mivel a közlekedési korlátozás feloldásáról csak a szakminiszter dönthet. Ha ez megtörténne, — a jogszabály szerint — a miniszternek tájékoztatnia kell az elektronikus médiumokat. Ha tehát a kamionstopot a nyár bármely hétvégéjén hőségriasztás miatt netán feloldják, azt általában a Kossuth Rádió óránkénti híradásaiból vagy bármely más, nagyobb hírcsatorna révén azonnal meg lehet tudni.
LITVÁN VÁMOSOK TILTAKOZÓ AKCIÓJA
Az IRU tájékoztatása szerint a litván vámosok tiltakozó akciókat szerveznek 2013. július 9 – 11-én.
Szigorúbban ellenőrzik az utasokat és a járműveket egyes határátkelőhelyeken – Lavoriškės, Medininkai, Šalčininkai és Raigardas -, ahol megnő a várakozási idő.
A litván egyesület és az IRU javasolja a fuvarozóknak, hogy lehetőleg más határátkelőhelyeket válasszanak a fenti időszakban.
Közlekedési korlátozást vezettek be Macedóniában
Szerb társegyesületünk tájékoztatása szerint Macedóniában a 2013. július 1-től augusztus 31-ig tartó időszakra közlekedési korlátozást vezettek be a 15 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű járművekre (a tilalmas útszakaszokat táblával jelölik) az alábbiak szerint.
1.) Hétvégeken:
• pénteken: 17-22 h
• szombaton: 09-19 h
• vasárnap: 09-22 h
2.) Rendkívüli hőség esetén hétfőtől csütörtökig 11 – 17 óráig.
A korlátozások nem vonatkoznak élő állat, gyorsan romló áruk, üzemanyag, friss virág szállítására, sürgős humanitárius szállítmányokra, bizonyos ADR rendszerben szállított árukra.
Július 1-jétől Horvátország az Európai Unió tagja
Mint a hazai sajtó is hírt adott róla, 2013. július 1-jétől, hétfőtől Horvátország az Európai Unió (huszonnyolcadik) tagja lett, így az uniós joganyag érvényes e relációkban is. Kivétel ez alól az árufuvarozási kabotázs, melyre tilalom marad érvényben.
Fontos kiemelni, hogy innentől kezdve a vezetési és pihenőidők jogi szabályozása kapcsán a horvát utakon már nem az AETR, hanem az EU-ban egységes 561/2006/EK-rendelet irányadó.
Több országban is elkezdődött a nyári kamionstop
Július 1-jétől — de egyes országokban már június utolsó hétvégéjétől — kezdetét vette a nehéz-tehergépjárművekre vonatkozó 2013-as nyári, kiegészítő közlekedési korlátozás. Magyarországon július első hétvégéjén már a nyári tilalmi rend lesz érvényben, mely szombatonként 15:00 órától készteti megállásra a 7,5 t össztömeg feletti tehergépjárműveket.
A külföldi országok közül kiemelnénk néhány fontosabbat, ahol a nyári (kiemelten szigorított) kamionstop-órarend érvényessége kezdetét vette:
Lengyelországban 2013. június 28-tól
Ausztriában 2013. június 29-től
Szlovéniában 2013. június 29-től
Makedóniában 2013. július 1-jétől (új!)
Magyarországon 2013. július 1-jétől
Csehországban 2013. július 1-jétől
Németországban 2013. július 1-jétől
Szlovákiában 2013. július 1-jétől
Megszűnt a várakozás a szerb-horvát határon
Szerb társegyesületünk július 5-i tájékoztatása szerint megszűnt a várakozás a szerb-horvát határon.
Forgalomlassítás a litván – belorusz határon
Az IRU tájékoztatása szerint a litván vámosok tiltakozó akciókat szerveznek 2013. július 9 – 11-én.
Szigorúbban ellenőrzik az utasokat és a járműveket egyes határátkelőhelyeken – Lavoriškės, Medininkai, Šalčininkai és Raigardas -, ahol megnő a várakozási idő.
A litván egyesület és az IRU javasolja a fuvarozóknak, hogy lehetőleg más határátkelőhelyeket válasszanak a fenti időszakban.
Afrikai sertéspestis Belorusszia nyugati részén
Nyugat-Belorusszia Grodno Oblast régiójának Chapun falujában afrikai sertéspestis-megbetegedést észleltek egy házisertés-állományban. Azért, hogy a betegséget ne hurcolják be az EU területére, az illetékesek felhívják a tagállamok figyelmét, hogy a belorusz utakról visszatérő élőállat-szállító járműveket takarítani és fertőtleníteni kell, s a határokon fokozott ellenőrzést kell tartani. A nem kellőképpen fertőtlenített járművek vezetőit kötelezik annak elvégzésére — tolmácsolta az EU bizottságának tájékoztatását a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal 2013. július 2-án.
A fertőtlenítést és az ellenőrzést úgy kell elvégezni, ahogy az a 2011/78/EU Bizottsági határozatban is szerepel (OJ L 30, 4.2.2011, p. 40-43). Külön felhívják a figyelmet az állati eredetű termékek személyes szállítmányainak a Közösségbe történő behozataláról és a 136/2004/EK rendelet módosításáról szóló 206/2009/EK Bizottsági rendeletben (2009. március 5.) foglaltak betartására és betartatására!
A fuvarozó vállalkozásnak gondoskodnia kell arról, hogy minden egyes állatszállításra használt jármű nyilvántartását (amely a jármű megtisztításáról és fertőtlenítéséről is tartalmaz adatokat) legalább három évig megőrizze a 64/432/EGK tanácsi irányelvben foglaltak szerint.
Mivel a megbetegedést okozó vírus a gazdaállatot körülvevő fertőzött környezetben is tovább él, a korábban sertéseket szállító jármű is behozhatja az EU-ba a betegséget, ezért kiemelten fontos a fertőtlenítési előírások betartása és betartatása.
A szállítójárművek fokozott ellenőrzésére, fertőtlenítésére elsősorban Belorussziának az EU-val közös határain lehet számítani.
Negyed évet csúszik a francia öko-adó bevezetése
Mint korábban beszámoltunk róla, három hónappal elhalasztották Franciaországban a környezetvédelmi adó, az „écotaxe” bevezetését. A díjat tehát 2013 júliusa helyett csak október 1-jétől kezdik majd szedni. A csúszást a franciák azzal indokolták: dolgozni kell még a rendszer működtetésén, mielőtt azt próbaüzembe helyeznék. Franciaországban az „écotaxe” a 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművekre és szerelvényekre vonatkozik majd mintegy 15.000 km autópálya-hálózaton. A díj a tervek szerint 0,12 euró lesz kilométerenként.
A díjszámítást a gépjármű kategóriája, tengelyszáma, megengedett össztömege, megengedett raksúlya, valamint károsanyag-kategóriája alapján végzik; a tarifa ezentúl függ az adott útszakasz kategóriájától és a helyi forgalom nagyságától is.
Az „ecotaxe” rendszer tesztelése már korábban elkezdődik Elzászban a 12 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű járműveken.
Fedélzeti egység számolja a díjat, mely kiegyenlíthető lesz előzetes (prepay) fizetéssel ecomouv-box-szal vagy utólagosan (postpay) DKV-egységgel is. Mint még 2012 őszén a II. Magyar Fuvarozói Fórumon is szóba került: a fejlesztők olyan készüléket terveznek, mely egyúttal a hagyományos francia útdíjak számlálásához és fizetéséhez is alkalmas lesz; sőt, parkolási díjak kiegyenlítésére is használható. Franciaországban már kapható a Road-box, mely univerzális fedélzeti egységként működtethető egyrészt a francia útdíjak, másrészt a nyártól esedékes éco-taxe fizetésére, harmadrészt pedig a spanyol útdíjak kiegyenlítésére is. Ha Ön francia fuvarokat tervez, keresse kártyaszolgáltatóját!
Növekedett a várakozási idő Záhonynál
Öt órára emelkedett az Ukrajnába tartó kamionok várakozási ideje a Záhony és Csap közötti magyar-ukrán határállomáson szombat késő délutánra – közölte honlapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.
A kilépő teherforgalomban korábban négyórás volt a torlódás, ez délutánra már öt órára nőtt.
A határszakasz többi határállomásán zavartalan a forgalom.
Hétvégétől sűrűsödhetnek a dugók Németországban
Július 1-jétől a szokásos vezetési tilalmakon túl életbe lép a nyári, szombati tilalom is Németországban.
Augusztus 31-éig szombatonként 7 és 20 óra között érvényes tiltás a rendes kamionstopot egészíti ki. Az ok a nyaralási szezon, a német közlekedési minisztérium a kaotikus dugókat szándékoznak elkerülni a rendelettel. A 7,5 tonnát meghaladó teherautók kizárásával a vakációzni induló autósokat kívánják segíteni. Ezekből pedig lesznek bőven már a most következő hétvégén is Németországban.
E-útdíj:
2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és a fedélzeti egység regisztrálása a HU-GO rendszerben az IBUSZ Irodáinkban!