Hírlevél 2013. december

Decemberi közlekedési korlátozások Magyarországon: a „kamionstop”, azaz a 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművekre vonatkozó közlekedési korlátozás szombatonként 22:00 órakor kezdődik, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. Ezt nem befolyásolják a munkanapok cseréjéből adódó hétköznapi pihenőnapok sem. Eltérő órarend lesz azonban az ünnepeken; ezekre alább kitérünk. A tilalom alól egész hónapban mentesülnek a legalább Euro 3-as, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik.

Mint minden évben, úgy idén november 4. óta is „téli rend” szerint alakul a korlátozás: ez annyit tesz, hogy egészen március 1-jéig a hétvégi és ünnepnapi közlekedési tilalom Magyarországon nem vonatkozik a legalább EURO 3-as környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsikra. Nehéz tehergépjárművekkel tehát hazánk útjain közlekedni tilos:

2013. november 30. (szombat) 22:00 órától » december   1. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2013. december   7. (szombat) 22:00 órától » december   8. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2013. december 14. (szombat) 22:00 órától » december 15. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2013. december 21. (szombat) 22:00 órától » december 22. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2013. december 24. (kedd) 22:00 órától » december 26. (csütörtök) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2013. december 28. (szombat) 22:00 órától » december 29. (vasárnap) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

2013. december 31. (kedd) 22:00 órától » 2014. január   1. (szerda) 22:00 óráig
(az EURO-3-4-5-6-os, nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik haladhatnak)

KIVÉTELEK MAGYARORSZÁGON. Novemberre vonatkozóan a kivételek itthon nagy vonalakban a megszokottak: élő állat, friss tej, tejtermék, friss és fagyasztott hús, hústermék, friss pékáru, gyorsan romló élelmiszer, tojás, friss zöldségáru, valamint az ilyen rakományokért üresen közlekedő tehergépkocsik stb. FONTOS! Ha Ön romlandó élelmiszert szállít vagy fuvaroz, a menetokmányon mindenképpen legyen feltüntetve, hogy „romlandó” (külföldön angolul: „perishable”)! Szintén lényeges, hogy a mentességek egyes eseteiben a tehergépjármű vezetőjének menetokmányként a fedélzeten kell tartania a megbízó vagy a szállító által kitöltött iratot, azaz a kormányrendelet 4. melléklete szerinti tartalommal kiállított nyilatkozatot.

Januártól emelkednek az útdíjak Ausztriában

A tervek szerint 2014. január 1-től átlagosan 8-9 százalékkal emelkednek az Ausztriában a 3,5 t megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek után fizetendő úthasználati kilométerdíjak.

Szlovénia: útdíj, emisszió és jármű-regisztráció

A szlovéniai utakat járó vállalkozások kedvéért hasznos újra felelevenítenünk októberi híradásunkat, mely vázlatosan segít áttekinteni: a tehergépjárművek üzembentartói hogyan tudják a szlovén díjszedési rendszerben járműveiket magyar nyelven regisztrálni a környezetbarát (alacsonyabb) díjtételek érvényesítéséhez.

Mint ősszel beszámoltunk róla, a téma azért vált fontossá, mert Szlovéniában 2013. október 1-jén új úthasználati díjrendelet lépett hatályba, mely a 3,5 tonna legnagyobb össztömeg feletti járműveket — környezetvédelmi kategóriájuk alapján — átcsoportosította, és más díjkategóriához sorolta. Ez sok vállalkozónak egyértelmű díjnövekedést hozott, és szükségessé tette azt is, hogy a tehergépjárművek üzembentartói (okmányaik másolatával és elektronikus regisztrációval) igazolják járműveik emissziós normáját a szlovén autópályákat üzemeltető társaságnál, illetve ellenőrizzék a korábban bejelentett járműveik adatainak helyességét.

Mindez a kiemelten környezetkímélő (EV+ ill. EURO 5-ös és 6-os) járműveknél fontos, hiszen (emissziós igazolásaik birtokában) nekik lényegesen alacsonyabb a díjtételük, mint szennyezőbb társaiké.

DARS.SI — ITT KELL KEZDENI! — Bizonyára sokan már felismerték a szlovén díjszedésért felelős társaság internetes portálja által kínált lehetőséget: a www.dars.si oldalon a tehergépjárművek üzembentartói regisztrációt követően egyedi kulcsszavakkal használható elektronikus felületet kapnak. Jó hír, hogy a szlovén fejlesztők ezt magyar nyelven is kialakították. A nyitólapra kattintva kattintson úgy, mint a lenti képek is mutatják!

A legfontosabb teendő tehát, hogy akinek itt (www.dars.si/PopAbc) már van saját felülete, ellenőrizze járművei adatainak (besorolásának) helyességét. Ha eltérés mutatkozik, és Önt pl. kedvezőbb díjtétel illetné meg, átsorolási kérelemmel fordulhat a szlovén társasághoz. Külön kiemeljük, hogy senki ne küldjön eredeti jármű-okmányokat! Ha esetleg valaki megtette, azt postán visszaküldik neki Szlovéniából. A rendszerhez csatlakoztatni kívánt új járműveket is a fent említett menüpontban lehet regisztrálni. Ha a jármű nincs a „helyén”, ahhoz, hogy a jármű a környezetvédelmi besorolása szerint az azt megillető díjkategóriába kerüljön, az alábbi okmányok fénymásolatát kell csatolni:

– forgalmi engedély (másolat!)
– megfelelőségi nyilatkozat (másolat!), VAGY
– a CEMT szerinti műszaki ellenőrzés lapja (másolat!)

 Orosz TIR: Circus Maximus

A TIR-igazolványokat kibocsátó nemzetközi szervezet (IRU) 2013. november 30-án kiadott közleményében foglaltak alapján arról tájékoztatjuk T. TIR-igazolványok használatára feljogosított tagjainkat, hogy — közleményében az IRU is megerősítette — az orosz vámszervek a nemzetközi áruszállításokban 2014. július 01. napjáig elfogadhatják a TIR-igazolványokat vámgarancia-fedezetül.

A közlemény megerősíti az IRU nemzeti tagegyesülete (ASMAP) TIR-igazolványok érvényesítésére vonatkozó jogosultságát — amelyet az orosz vámhatóság is támogat —, és az orosz érvényesítésű Carnet-ék használatának lehetőségét, elsődlegesen az OF vámterületén.

Ezzel szemben nem szól a közlemény arról, hogy az egyéb más IRU tagszervezetek által kiadott TIR-igazolványokat valamennyi orosz vámszerv elfogadja-e, vagy sem. A közleményben csak az áll, hogy adódhatnak nehézségek egyes orosz határátkelőhelyeken.

Mindezekre tekintettel arra kérjük Önöket, hogy kellő körültekintéssel járjanak el TIR-fuvarozásaik során.

Ausztria: az EURO 2-es járművek tilalma Stájerországban

Stájerországban 2013. január 1. óta a „Graz”, a „Mur-Mürzfurche”, a „Murtal” középső része és a „Közép-Stájerország” régiókban lévő úthálózat nagy részén közlekedési tilalom van érvényben a 7,5 tonnát meghaladó legnagyobb megengedett össztömegű, illetve EURO 1-es vagy annál rosszabb besorolású minden teherjárműre és járműszerelvényre. 2014. január 1-jétől ez a közlekedési tilalom az EURO 2-es kategóriába tartozó teherjárművekre is kiterjed.

Szlovákiában januártól módosulnak az emissziós osztályok

A Skytoll tájékoztatása szerint a Szlovák Köztársaság kormánya rendeletet készül kiadni, mely valószínűleg 2014. január 1-jei hatállyal többek közt módosítja a már létező emissziós osztályokba való besorolást emissziós csoportba való besorolásra.

Az EURO 3 és EURO 4 osztályba sorolt járművek egy közös, az EURO 3, 4 csoportba lesznek besorolva, az EURO 5-ös és ennél magasabb emissziós osztályba tartozó járművek különálló, EURO 5, 6 és EEV csoportba kerülnek majd.

Azon járművek üzemeltetői, amelyek az elektronikus útdíjrendszerben jelenleg a közös EURO 4, 5, EEV emissziós csoportba vannak regisztrálva, a fent említett rendelet folytán kötelesek a regisztrációs adataikat haladéktalanul, de legkésőbb 2013. december 31-ig módosítani.

A regisztrációs adatok, valamint az érvényes és hatályos, az ezzel összefüggő utólagos útdíjfizetési módban kötött, kijelölt útszakaszok használatáról szóló szerződés módosítását a jármű-üzemeltetők az általuk felmutatott jármű forgalmi engedélye vagy a jármű műszaki adatlapja alapján tehetik meg:

• személyesen vagy meghatalmazott képviselő által a kapcsolattartó pontok bármelyikén,
• üzemanyagkártya-kibocsátó révén.

Előzetes fizetési módban kötött, kijelölt útszakaszok használatáról szóló szerződés esetén a módosítást bármely kapcsolattartó vagy értékesítési ponton a járművezető is megteheti.

A fenti adatmódosítások a fedélzeti egység beállításának megváltoztatását is szükségessé teszi, amit a rendszerüzemeltető (SkyToll, a.s. részvénytársaság) végezhet el. Ezzel kapcsolatban kérik a jármű-üzemeltetőket és/vagy a járművezetőket, hogy a regisztrációs adatok módosítása során a fedélzeti egységet/fedélzeti egységeiket bocsássák az ügyfélszolgálati munkatárs rendelkezésére.

Abban az esetben, ha a jármű üzemeltetője a regisztrációs adatok módosítását 2013. december 31-ig elmulasztja, az EURO 4, 5, EEV emissziós osztályban regisztrált járművekhez rendelt fedélzeti egységek 2014. január 1-jétől le lesznek blokkolva (a regisztrációs adatok és a készülő kormányrendelet közti eltérést fogják jelezni) mégpedig addig, amíg a regisztrációs adatok módosítása/új kijelölt útszakaszok használatáról szóló szerződés megkötése vagy a már létező kijelölt útszakaszok használatáról szóló szerződés módosítása be nem igazolódik.

E-útdíj MAGYARORSZÁGON  

2013. július 1-től működik a viszonylati jegy váltása és a fedélzeti egység regisztrálása a HU-GO rendszerben a határokon lévő IBUSZ Irodáinkban!

A HU-GO tájékoztatja az e-útdíjrendszer használóit, hogy 2013. november 15-től új telefonszámon érhető el a HU-GO elektronikus útdíjfizetési rendszer telefonos ügyfélszolgálata, amely 0-24 óráig várja a hívásokat.

A HU-GO angol és német nyelvű ügyfelei 08.00 és 16.00 óra között hívhatják a call centert.

Az új elérhetőség:
06-40-40-50-60

(helyi tarifával hívható Magyarországról

+36-36-587-500
(külföldről normál díjszabás szerint hívható)

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

IBUSZ Vámügynökség

Kategória: Magyar